En berättelse från Botswana & Sydafrika

Botswana har länge varit en dröm för mig. Nu fick jag chansen att kombinera detta fantastiska landet med en tur till Sydafrika - ett annat fantastiskt land som jag gärna besöker om och om igen. Resan arrangerades av Traveller Made - nätverket som vi tillhör. Jag hoppas jag kan inspirera någon att åka på ett liknande upplägg!

Resan började från Köpenhamn med Istanbul som första destination. Bra och rymligt flyg med helt OK mat ombord. Flighten vidare från Istanbul till Johannesburg var inte riktigt lika bra e då planet var en A320. Trångt plan och ganska daterad inredning.

Ankomst Johannesburg klockan 10:20 – 15 minuter före utsatt tid. Vi rekommenderar varmt en eskorterad fast track som innebär att man går rakt igenom immigration på nolltid. Fantastiskt, speciellt om många flyg ankommer samtidigt. Dessutom håller de koll på om flygen är försenade eller, som i vårt fall, lite tidiga. Efter att ha hämtat bagaget mötte jag upp med mina medresenärer och hoppade in i en privat transfer till The Saxon.

The Saxon
The Saxon är ett riktigt snyggt, 5-stjärnigt hotell på bra adress i Johannesburg. Perfekt som första stopp, 1-2 nätter i Joburg innan safari. Man serverar riktigt bra mat med Afrikansk service = hög nivå. Både snyggt och intressant med all konst man har på hotellet. Vi hyr en privat chaufför som tar oss in till Johannesburg och vi får en privat guidning i olika stadsdelar. Johannesburg har rykte om sig att vara en mycket farlig stad vilket i mångt och mycket stämmer. Men, här har också vuxit fram en subkultur av konst, musik och lifestyle som jag tycker påminner lite om exempelvis Berlin. Ruffigt men coolt liksom. Vi satte oss på en uteservering, drack en öl och iaktog myllret och kände in pulsen.

Flyg från Johannesburg till Botswana
Dagen efter fortsätter vi resan och flyger från Johannesburg International, ‘Tambo’ till Kasane i Botswana. Vi flyger med South African och resan tar cirka 1½ timme. När vi kommer fram till Kasane möts vi upp av en representant för det lokala flygbolaget som ska ta oss vidare. Piloten hjälper oss att stuva om väskorna, gå igenom immigrations och därefter får vi sätta oss och vänta en stund innan vårt flyg ska gå.

Resan går vidare till Selinda Airstrip och den resan tar 50 minuter. Det är viktigt att komma ihåg att packa i mjuka väskor. Resväskor fungerar inte! När vi flyger in mot Selinda ser vi vår safarijeep stå parkerad och vänta på oss. “Äntligen börjar äventyret på riktigt”tänker jag…

Zarafa Camp
Vi hälsar på vår chaufför Reuben som delar ut lite väldoftande handdukar som fräschar upp efter två flygresor. Vi hoppar upp i jeepen och kör mot campen. Transfern tar cirka en timme men det är delvis på grund av att vi stannar och spanar in ett gäng giraffer som dyker upp bakom några träd. Till sist ser vi Zarafa skymta bakom en krök och när bilen stannar hoppar vi ut. Här blir vi mötta av campens personal och vi får en uppfriskande dricka som svalkar skönt. Plötsligt ser jag en rörelse i ögonvrån och när jag vänder mig får jag se en stor elefant inne i vegetationen – mitt i campen.
“Ingen fara säger hotellchefen. Han är dock lite busig och har inte så stor förståelse för hotellets egendom. Inatt förstörde han vårt internet genom att vara lite för nyfiken med snabeln”.

Vi blir tilldelade ‘Zarafa Dhow Suites’ som är en helt fantastisk villa med ett gemensamt vardagsrum, gemensam veranda med pool, Boma och en vidunderlig utsikt. Till detta kommer två rymliga sovrum som är ytterst smakfullt inredda med mörka, afrikanska träslag och unika möbler som ägarna samlat på sig genom åren. Upplevelsen totalt sett är helt fantastisk och maten som serveras är enkel men med finess. Den smakar gott och ser god ut – riktigt bra. Varje rum har en liten barhörna med gin, rom, whiskey, öl etc. Allting ingår i priset och vill man så kommer personalen och blandar till en Gin & Tonic eller något annat gott.

Vi gör en game drive under eftermiddagen som blir helt fantastisk! Vi får se en mängd olika antiloper, elefanter, giraffer och olika spännande fåglar. Till skillnad från många tidigare safaris som jag gjort så ser jag inga andra bilar vilket känns oerhört lyxigt och unikt. När vi får förklarat för oss att Selinda är 320.000 hektar så trillar poletten ner. Det är en bra bit större än Blekinge…
Dagen efter är det väckning 05:30 som sig bör när det är game drive. Vi får nybryggt kaffe och kakor som smakar utmärkt. Klockan 05:55 rullar vi ut i mörkret. Sakta går solen upp och det blir lite varmare. Tänk på att safariturer kan vara rätt kalla, speciellt på morgonen. Långbyxor (med shorts under) och en fleece är perfekta kläder. Tänk lager-på-lager så blir det kanon.

Vid 08:30 dukas det upp till frukost. Under frukosten börjar vi prata om en camp, Selinda, som vi vill kika på. Reuben rynkar pannan lite och menar på att det är långt, cirka 1 1/2 timme dit.
– Inga problem säger vi i kör och Reuben skrattar hjärtligt.
– Ok, hoppa upp i jeepen så kör vi.

Efter en stunds körande stannar Reuben till och säger “leopard”. Han frågar om vi vill stanna och kolla. Givetvis vill vi det. I 35 minuter sitter vi, under tystnad, och iakttar denna fantastiska katt. Han är cirka 2 /12 år gammal och för tillfället ganska slö eftersom han kalasat på en liten impala. 35 minuter senare hoppar vi ut ur jeepen och hälsas välkomna av personalen på Selinda Camp.

Campen är enklare i jämförelse med Zarafa men är ändå både elegant och personlig. Läget, vid en vattenväg som förbinder Okavangodeltat med Linyanti gen en perfekt utsikt över slättens djurliv. Prisbilden är också lägre än på Zarafa och därför blir det ett mycket intresant alternativ, eller komplement, till Zarafa.

Vi stannar ytterligare en natt på Zarafa och njuter av kvällens fantastiska middag som serveras på villans veranda. Jag hade köpt med mig ‘Svenska nubbar’ som blir perfekt krydda till den vällagade maten. En och annan sång blandas med personliga anektoder (oftast friskt kryddade, gissar jag) och avslappnade diskussioner. Allting inramat av den afrikanska natten, stjärnorna, ljudet från savannen och lågorna från vår Booma.

Nästa dag var det dags att lämna Zarafa. Efter frukost packade vi våra väskor och tog ett hjärtligt farväl – eller ‘på återseende’ av våra guider och personalen på hotellet. Efter cirka 45 minuter i jeepen var vi frame på Selinda Airstrip där vi klev ombord ett charterplan som skulle ta oss till Duba Plains. Flygtiden var cirka 30 minuter och under flygningen kunde man tydligt se hur landskapet förändrades och själva Okavangodeltat blev mer påtagligt.

När vi landade stod naturligtvis vår nya guide och väntade på oss. Med ett leende serverade han en iskall och uppfräschande drink och hälsade oss välkomna till Duba Plains. Efter lite dricka och snacks bjöd han oss att kliva upp i jeepen och vi satte kurs mot Duba Expedition Camp.

Duba Expedition Camp
Denna intima och genuina camp ligger fantastiskt vackert, i hjärtat av Okavangodeltat. Den smakfulla inredningen är rustik och campen erbjuder fantastisk utsikt från första parkett. Campen består av 6 tält och man har givetvis anammat ekotänket som genomsyrar alla camps i Great Plains-familjen. Vi kikade också på systercampen, Duba Plains som du kan se lite av här:

Våra gamedrives bjöd på fantastiskt djurliv och vi gjorde även en mycket trevlig och annorlunda safari på båt i deltat. Jag rekommenderar varmt denna campen som en del av er safari i Botswana.

Nästa morgon är det dags att lämna Botswana för vidare resa till Sydafrika, via Zambia. Efter frukost ser Philippe lite lurig ut och snart förstår vi varför. Han har i hemlighet planerat en helikoptertur över Okavangodeltat och det blir en helt fantastisk upplevelse! Har man möjlighet att göra denna turen så ska man. Punkt. Perspektivet från luften ger en helt annan överblick och det är lite kittlande att se stora krokodiler i vattnet nedanför…

Efter denna fantastiska flygning hoppade vi upp i jeepen och körde bort till Omdop airstrip för flyg till Livingstone, Zambia. Den resan tar cirka 1.30 minuter och har man tur får man en helt otrolig utsikt över Viktoriafallen innan man landar. På flygplatsen hann vi med en snabb lunch och sedan var det dags för reguljärflyg (South African) till Kruger. Efter smidig passkontroll i Sydafrika hoppade vi på ytterligare ett plan (Federal Air) som tog oss upp till Hoedspruit. Här möttes vi av en transfer som tog oss till Kambaku River Sands. Det var trötta killar som stegade in på hotellet den kvällen.

Kambaku River Sands
Här har vi en mycket trevlig lodge som förvisso är något enklare än de vi bott på i Botswana men som i gengäld ligger på en helt annan prisnivå. Jag skulle säga att detta är 4**** och jag tycker att man har lyckats bra med inredningen. Det är fina och rymliga rum med stora badrum. Maten var helt OK, inte i klass med tidigare upplevelser men det ska vara skillnad när man jämför priserna. Middagen bjöd på en varierad buffé och sydafrikanskt vin för den som önskade.

Följande dag gjorde vi en mycket bra gamedrive där vi såg bland annat en leopard i ett träd. Hon hade ett byte däruppe och nedanför stod hyenor och väntade på eventuella rester. När vi intog morgonkaffe och frukost såg vi en stor samling elefanter och 5 noshörningar. Magiskt!

Vi gjorde också ett besök på systerlodgen, Kambaku Safari Lodge som är ett mycket trevligt ställe. Då lodgen är inhägnad fungerar den speciellt bra för barnfamiljer. Man har också en hel del aktiviteter för just barnen. Vid 11-tiden hoppade vi upp i jeepen igen och styrde mot ett av resans bästa hotell; Royal Malewane.

Royal Malewane
Vilket ställe! Vi fick ett varmt, sydafrikanskt bemötande av Edward som är GM på lodgen. Eftersom det vankades lunch fick vi våra rum direkt, inga krångliga check-in-procedurer. Jag fick en fin luxury suite som är ingångskategorin men WOW! Gott om plats, stilfull inredning och ett stort trädäck med dusch och solstolar. Var medveten om att leoparder brukar ta en sväng på trädäcket också. Det är med andra ord läge att vara lite uppmärksam…

Maten, servicen och hela safarikonceptet är helt fantastiskt. Visst, produkten kostar men man levererar också. Detta blev ett av mina favoritställen och förmodligen delad förstaplats tillsammans med Zarafa. Kvällens gamedrive var en av de bästa under hela resan – vi kom VÄLDIGT nära en elefantfamilj och vi fick också se våra första lejon! Jag fick en av de bästa bilderna jag tagit på en safari. Kolla in denna lejonhannen!

Sabi Sabi Earth Lodge
Dagen efter var det dags att säga adjö till Royal Malewane och fortsätta resan till Sabi Sabi Earth Lodge. Ännu en helt fantastisk lodge som är något så spännande som en modernt designad lodge som är integrerad med naturen. Låter som ett omöjligt uppdrag men det funkar och jag älskar stilen. Min personliga uppfattning är att servicenivån och maten inte riktigt når upp till samma nivå som Royal Malewane men det är ändå väldigt, väldigt bra.

Vår gamedrive var fantastiskt bra och vår ranger Mike var otroligt påläst. Vi såg bland annat en lejonhona med ungar och lite senare två stora lejonbröder. En riktigt bra gamedrive!

Under dagen besökte vi också lite andra lodger i samma familj. Först ut var Sabi Sabi Bush Lodge som är en lodge med modern, nutida inredning och stil. Här finns 22 standardrum, 2 villor och en presidentsvit. Denna lodge fungerar utmärkt för både par, familjer och grupper. Rummen är snygga och här måste sägas att villan är mycket fin! Den fungerar grymt bra för en familj eller kanske tre par.

Vi besökte också Sabi Sabi Little Bush Camp som är en liten, intim lodge. Här får man en intim känsla och jag gillar detta stället! Det finns totalt 6 rum och fungerar utmärkt för både par och familjer. Dock måste barnen vara över 12 år och det är max 2 personer per rum.

Sista anhalten blev Sabi Sabi Selati Lodge som är inrett i kolonial stil med detaljer och referenser från tågen som gick i närheten. En mycket trevlig lodge som fungerar mycket bra för exempelvis par på smekmånad. Här är inga barn under 12 tillåtna och man tar endast 14 gäster.

Singita Lebombo
Resan går mot sitt slut och det har blivit dags för Le Grand Finale. Vi hoppade på ett Federal Air Plan vid Sabi Sabi Earth Lodge och flög mot Singita Lebombo. Jag har svårt att tänka mig en bättre avslutning på denna resan. Vilket fantastiskt hotell – Hith tech möter naturen. Typ så. Maten håller riktigt hög klass, designen är en supercool mix av modernt och rustikt. Personalen är serviceminden, sociala och riktigt på tårna. Våra gamedrives blev helt fantastiska och bland annat gjorde vi en walking safari där vi fick en överdos adrenalin när vi hörde att det var ett (stort) gäng lejon i närheten.

Avslutningen blev onödigt dramatisk. Det regnade ihärdigt hela natten innan avresadagen vilket fick till följd att vårt plan inte kunde landa. Panik! Detta fick vi reda på när vi gjorde morgonens gamedrive. Vi fick bokstavligen köra rally tillbaka till Singita, slänga i oss lite lunch (som vår guide hade förbeställt via radion – superservice!) och därefter köra ytterligare ett rallylopp för att hinna i tid till flyget. Vi kom dit med god marginal, hela 15 minuter! Avfärd till Johannesburg och därefter vidare med Turkish Airlines (i business class) till Istanbul och Köpenhamn. Turkish Airlines business class håller bra nivå men kommer inte riktigt upp i samma standard som exempelvis Qatar Airways eller Emirates.