En jul & nyårsresa till Koh Chang, Thailand

Här är en liten reseberättelse från vår familjeresa till Koh Chang, Thailand. Idag, 1 februari, vaknar vi av att snön faller i stora flingor utanför fönstret i vackra Småland och så tänker man tillbaka till den 1 januari, Nyårsdagen. Då vaknade vi till sol o värme på ön Koh Chang i Thailand.

Kvällen innan hade vi firat in det nya året på takterassen till hotell Erwat, ett hotell som låg en bit ifrån ”vårt” hotell Kacha Resort & Spa vid White Sand Beach i Thailand. Därifrån hade vi en fantastisk upplevelse av alla fyrverkerier och papperslyktor som skickades ut över havet.

På vår mellanlandning på väg ner till Bangkok, mellanlandade vi i Istanbul, där vi passade på att köpa nyårschampagnen. Det var helt ok för Henry, chef på Hotell Erwat, att vi tog det med oss för att skåla in det nya året.

För att börja från början. När vi landade i Bangkok väntade två chaufförer med minibussar, med bra komfort, på oss för transporten ner till Koh Chang. Vilka var ”vi”? Jo, det var min man Ove o jag, Pia, och våra två döttrar med familjer, totalt 10 personer i åldrarna 12-70.

Koh Chang, som kallas för Elefantön, ligger i östra Thailand, med Kambodja som närmsta grannland. En kuperad, grön och frodig ö. Tidvattnet märktes väldigt mycket. När man vandrade på stranden på förmiddagen hade man svårt att tänka sig att man skulle kunna sitta där på kvällen och äta middag, men då hade havet dragit sig långt ut. Åh, alla dessa mysiga strandrestauranger! Svårt att välja, men vi fick en favorit i restaurangen på Rock Sand Resort, som ägdes av en mycket trevlig engelsman. Att köpa något att äta på matmarknaden på gatan utanför hotellet var en fantastisk upplevelse. Öppnade klockan 18 på kvällen. Mycket folk och härliga dofter, billigt och jättegott! Underbara entreprenörer som kom varje kväll med sina kokvagnar och fruktstånd.

Vi träffade på ”Pan” som ordnar utflykter och fick förtoende för henne. Hon bokade en båt för 30 pers endast för oss, hon tyckte vi skulle ha gott om plats! Kaptenen kom och hämtade oss vid hotellet i sin bil med sittplatser på flaket! Båten låg i Bang Bao och färden gick runt öarna utanför. Dom flesta av oss snorklade vid korallreven och såg de mest vackra och besynnerliga fiskar. På tal om fiskar, så bestod lunchen ombord, bland annat av fiskar vi fångat själva. Det som kändes lite vemodigt att se, var allt skräp som flutit iland på öarna. Mest plast antagligen; låg som snö utmed ständerna.

Julafton firade vi utan julklappar men med en god middag på kvällen barfota i sanden. Julgranar fanns i alla dess storlekar och färger, så lite stämning fanns i alla fall. Det var med sorg vi lämnade Koh Chang efter 10 dygn, men kommer kanske tillbaka!

Innan avfärd hemåt, stannade vi i Bangkok 1 ½ dygn. Shopping stod naturligtvis först på upplevelselistan men vi hyrde också egen båt med guide, som tog oss runt på floden och kanalerna och till det stora tempelområdet med Smaragdbuddhan och den enorma, guldfärgade liggande Buddha. En upplevelse vi inte vill vara utan. Tack för all hjälp med planering och bokning för vår resa!
Ove, Pia, Sofia, Lars, Alex, Em, Malin, Rickard, Viggo och Bea.

Man kan välja att fira nyår i ur och skur eller i solen
På Thailand finns utmärkta sandstränder
En solig dag på Koh Chang
Följ med oss om du vill ha påfyllning
Få napp ombord på en fiskebåt
Man behöver inte hyra båt för att få en bra båtresa
Ett glas vitt vin kan smaka bra
Thaimat, frukt och grönt till bra priser