En resa till Chile

Resan började med flyg från Köpenhamn till Madrid och därefter nonstop drygt 13 tim till Santiago de Chile. Efter en sådan lång resa är man ordentligt trött, så även vi.

Santiago är en storstad med 7 miljoner invånare och huvudstad i Chile.  Vi tog oss till San Cristobal dit man åker med linbana och därifrån kunde vi se staden och den fina utsikten med Anderna i bakgrunden.  Vi besökte även Pablo Nerudas bostad som numera är ett museum. Mysig byggnad och spännande arkitektur. Vi besökte även fiskmarknaden i Santiago vilket brukar vara ett måste när vi är ute och reser. Vi besökte även Museo de la Memoria och Museo Chileno de Arte Precolombino. Det är inte heller fel att strosa runt i kvarteren Bella Vista, ett barområde och Lastarria med mysiga caféer. Hotel Cumbres Lastarria där vi bodde låg mycket centralt och var ett mycket bra hotell.

Vi stannade bara ett par nätter i Santiago och fortsatte sedan med buss ca 2 tim till Valparaiso. Turbus funkar utmärkt. Rena bekväma bussar som avgår på utsatt tid och man får ett kvitto på att man lämnat in sin resväska som måste visas upp när man går av. Något som andra länder borde ta efter.  Valparasio är en sliten ruffig hamnstad uppbyggd på 42 kullar och branterna är täckta med hus som ser ut att vara staplade på varandra.  Klimatet var svalare här än i Santiago. Vi bodde på Night hotel Thomas Sommerscales som var ett litet supermysigt hotell som även det låg helt rätt uppe på en av kullarna dit man kan ta sig med en trähiss. I dessa branta kvarter är det jättemysigt med trånga gränder, färgstarka hus och imponerande gatumålningar. Vi blev varnade att vara försiktiga med kamera och annat stöldbegärligt men kände aldrig någon oro. Det är viktigt att röra sig i rätt kvarter  och vilka kvarter upplyste hotellet oss om. Vi tyckte mycket om Valparaiso och kunde lätt stannat längre än vi bestämt.

Tog sedan Turbus tillbaka till Santiago och flygplatsen för att åka norrut inrikes med flygbolaget LAM som kändes som ett väl etablerat flygbolag. Det kändes bra då jag är ganska flygrädd och skeptisk mot okända flygbolag. Efter två timmar landade vi i Calama och köpte på flygplatsen en biljett med taxi till San Pedro dit vi anlände efter en timme. Resan dit var en enda lång spikrak väg och i princip inga bilar. Landskapet var kargt och ökenaktigt och vi såg inte ett enda träd. Chauffören körde oss till vårt hotell Altiplanico Atacama och där checkade vi in för 3 nätter. De var duktiga på engelska i receptionen. Annars är det lite si och så med engelskan. Vårt hotellrum var hur mysigt som helst. Vi hade t o m en utomhusdusch som vi tyvärr aldrig fick tillfälle att prova då vi var på utflykter från tidig morgon till sen kväll. Vi ville ju hinna med så mycket som möjligt.

San Pedro är en liten by med enbart små låga hus och dammiga grusvägar. Det såg nästan ut som i en västernfilm Här trivdes vi. San Pedro ligger på 2 500 m höjd. En av kvällarna åt vi på en restaurang som heter Adobe som ligger på huvudgatan och denna kan vi rekommendera. Utflykterna vi gjorde bokade vi dels på hotellet men även hos en utflyktsarrangör i byn. Det finns massor att välja på och man behöver inte förboka hemifrån. Vi fick se vackra sjöar (laguner), månlandskap som är helt täckt att ett vitt lager salt, saltöken med sjöar där rosa flamingos trivs, vikunjor (en sort lamadjur), gejsrar som sprutar vattenånga upp i luften och små avlägsna byar på landsbygden. Som högst var vi uppe på drygt 4000 m och där var det ganska kallt och blåsigt. På gejsrar utflykten hade jag t o m mössa. Jag var ganska orolig före resan hur vi skulle reagera på den höga höjden men efter att utflyktsarrangören lovade mig att jag inte skulle dö i höjdarsjuka lugnade jag mig. Visst kände vi av det. Vi blev rejält andfådda så fort vi ökade takten lite eller gick i trappor. Lite yrsel kunde vi också känna. Detta försvann dock så fort vi kom ner på lägre höjd igen. Landskapet är fantastiskt i Atacama, så varierat och vackert. Det låter trist med öken men det är så storslaget att man nästan tappar andan och det är något som i alla fall vi aldrig har skådat någonstans.

Efter våra dagar där flög vi tillbaka till Santiago och där blev vi hämtade och körda till Colchagua camp som ligger ca 20 mil söder om Santiago och strax utanför Santa Cruz. Vi befann oss nu i Colchagua vindal. Jag tror campen hade ca 5 st ”tältbubblor” och vi fick den ena. Vi anlände rätt sent på kvällen och när vi kom fram var den vedeldade badtunnan uppvärmd till oss. Vi var dock vrålhungriga och tyvärr kunde de inte servera någon mat till oss. Chauffören erbjöd sig att köra oss till Santa Cruz och till en bra restaurang, vilken service!  Vi åt en god middag och tog sedan en taxi som körde oss lugnt och tryggt tillbaka till campen. Vi sov gott ”utomhus”. Campen låg mitt inne i en stor citron och apelsinodling. Nästa kväll valde vi att äta middag på campen och då var vi alldeles ensamma om kocken. Vi hade inga val att göra utan det blev en överraskning vad denna 3-rätters middag skulle bestå av. Vi blev inte besvikna. Här bodde vi två nätter och begav oss sedan till Santa Cruz och Santa Cruz hotell där vi tillbringade våra två sista nätter i Chile. Hotellet var mycket rent och fint med god mat men jag tyckte ändå att det var lite för stort och opersonligt.  Vi besökte Museo de Colchagua  i Santa Cruz  och var på tre olika vinprovningar på tre olika vingårdar, Montes, La Postolle och Viu Manent. På den sistnämnda fick vi åka häst och vagn och där serverades vi den bästa måltiden på hela resan.

Sammantaget är vi mycket nöjda med vår rundresa till Chile. Det var en speciell historia som gjorde att vi hamnade just här men vi ångrar inte vårt resmål. Här finns massor att se och mycket varierad natur.  De människor vi mötte var alla vänliga och hjälpsamma och landet känns ändå som rätt organiserat.

Prisnivån är som i Sverige. Missa inte att dricka en pisco sour, en alkolholstark sötsyrlig drink med lent skum av äggvita och missa heller inte att äta ceviche, en latinamerikansk fiskrätt där fisken är marinerad i bl a lime, koriander och chili. Man äter den kall. Vi åt massor för det var supergott. Vi blev aldrig magsjuka på vår resa.

Som vanligt har vi fått den bästa hjälp man kan tänka sig med bokningar, tips och framförallt tålamod av Annika Gullberg på resebyrån.