En resa till Kuba över jul & nyår

Familjen var väldigt förväntansfulla inför resan till Kuba. Vi är 6 personer i familjen med 4 barn i åldrarna 15-24 år. Resan gjorde vi 22 December-2 Januari.

Flygplatsen var ganska liten och allt fungerade smidigt med visum och bagage. Vi blev vi mötta av transferchauffören som körde oss till Varadero. Det är en resa som tar ungefär 2 timmar. Vi stannade på vägen och kunde handla dryck och gå på toaletten.

Vi kom fram sent på kvällen till hotellet, Paradisus Varadero. Det var dans och musik nere på stranden som välkomnade oss. En av restaurangerna hade öppet 24h så vi kunde äta middag trots att klockan var midnatt, till allas stora glädje. Vi hade bokat 2 rum som låg intill varandra i 2 våningsvillor, ett stenkast från stranden.

Hotellet bestod av flera olika hotellenheter. En för familjer med mindre barn, Family Concierge och Royal, för vuxna utan barn och Paradisus, huvuddelen, där vi bodde. Hotellet hade flera bra restauranger, Japansk, Mexikansk, mm. Den stora bufférestaurangen låg vackert med utsikt över havet och stranden. De grillade kött och fisk efter dina egna önskemål. De lagade pasta och pizza på beställning. Fräscht och gott. Hotellet hade även många barer och sociala ytor.

Hotellet låg nästan på stranden och det var korta avstånd till allt. Det var fullt av aktiviteter under dagen. Vi gick på danskurser på stranden, spanska lektioner, Volleyboll och aqua gym i havet. Det fanns tennisbanor och ett fint gym. Vi provade även massage i det fina spat. De hade eget poolområde som låg i anslutning till havet. Väldigt lugnt och avkopplande. Det fanns även stora poolområden runt hotellet men vi föredrog stranden. Det var aldrig problem att få stolstolar. Stranden hade farit illa under höstens storm men det mesta var åtgärdat och vi gäster märkte knappt av skadan. Det för först när man frågade och de visade som man kunde se att vissa träd och byggnader skadats. På vårt hotell hade beach restaurangen totalförstörts men under veckan invigdes den nya restaurangen som de hunnit bygga upp. På hotellet fanns ett stort utbud av olika utflykter. Vi bokade en heldag på båt. De var fantastiskt. Vi simmade med delfiner, snorklade och fiskade. Besättningen fiskade färska langustiner/hummrar som de tillagade på båten till oss. Det var jättegott och vi fick äta obegränsat med hummrar.

På kvällarna var det shower och uppträdande för hotellets gäster. De var väldigt proffsiga och underhållande. Det kunde variera från dans på stranden till vattenshow i poolen eller trollkonster på hotellets stora scen.

Efter 5 härliga dagar fortsatte vårt äventyr till Havanna. Vi åkte efter lunch och de var spännande att följa resan längs kusten. Det är väldigt grönt och vackert. Det är inte mycket bilar så man känner sig trygg på vägarna.

I Havanna checkade vi in på Mansana, Kempinski. Ett nytt hotell vid Parque Central. Hotellet är fantastiskt. Det ligger väldigt centralt. Allt var 5 stjärnigt. På taket fanns en magisk poolanläggning, gym, restaurang och bar. Från taket hade man också en enastående utsikt över hela Havanna. Det var lika vackert tidigt på morgonen som sent på natten.

Havanna är fattigt och vissa områden är väldigt nedgångna. Trots det kände vi oss alltid trygga och säkra. Kubanerna är vänliga och hjälpsamma och vi kände oss välkomna. Vi promenerade till alla restauranger och aktiviteter. Om vi behövde ta oss längre bort åkte vi taxi eller Coco taxi (små äggformade mopedbilar). Taxi kostade 5-10 CUC inom Havanna. Utanför hotellet kan man åka på stadstur i de gamla amerikanska 50-tals bilarna. Det var väldigt spännande att få se alla historiska platser. Chaufförerna var överlag bra på engelska och väldigt vänliga. Runt hotellet finns många vackra byggnader t ex Capitolium, Ballet National de Cuba. Strandpromenaden, Malecon, är väl värt en promenad. På eftermiddagen samlas folk och tittar på solnedgången. Det är alltid någon som spelar musik och det är ett härligt folkliv. Bästa vägen är att promenera från Parque central ner längs Prado.

Det finns gott om väldigt bra restauranger. Det Kubanska köket är en fusion av Spanska, Afrikanska och Karibiska smaker. Det har öppnat mycket privata restauranger de senaste åren. De kallas Paladar. Vi besökte O’Reilly 304 de serverar tapas och häftiga drinkar. Vi åt en tunn och jättegod pizza på 5 Esquinas. Det häftigaste stället var El Cocinero. Det är en gammal ombyggd fabrik med takterass och cool bar i fabriksskorstenen. Blandad meny och väldigt gott. Det är billigare att äta på restauranger ute på stan än på hotellet. Vi åt ofta frukost på stan och de kostade ca 40 kronor per person för omelett, kaffe och juice.

Viktigt att tänka på när man åker till Kuba är att Cash is King. De är väldigt sällan man får betala med kort. Bara på hotellet. Man betalar i deras lokala valuta CUC (Peso convertibles). Det finns bankomater i Havanna, men ibland kunde alla bankomater vara stängda. Det kan vara bra att ta ut EURO som buffert, innan resan, för det går alltid att växla pengar.

Vi var borta i 10 dagar och det blev en väldigt härlig resa med bra blandning av strand, lugn, storstad, puls och spännande intryck. Hela familjen var väldigt nöjda och alla vill åka tillbaka snart igen. Det finns så mycket mer att se och utforska. Många tipsade oss om att vi skulle besöka Trinidad på södra Kuba. Kan varmt rekommendera Kuba.

En man med en häftig cigarr
En fiskare som lägger ut sitt nät
Res och lek med delfiner
Dricka direkt från frukten
Troligtvis far och dotter i en gul veteranbil
På en paket- eller rundresa får du fina minnen med familjen
I detta land lever äldre arkitektur kvar
Bada kan du även göra på Kuba
Fler veteranbilar finner du här
Skaldjur istället för oxfilé på nyår
En segelbåt på Kuba
På våra paketresor kan man fiska, bada och dyka
Simma lugnt men akta hajen
Här har vi en storfångst
Lika gott som det ser ut
En veteranbil står parkerad längst vägen
Kanske är detta en bilmekaniker
Att resa till kuba är som en resa till en annan värld