En resa till Mauritius & Dubai

Aldrig trodde jag väl att jag skulle åka på solsemester till Mauritius. Det var nog ett resmål för de kända och de rika tänkte jag.............eller?

När hösten drog in på allvar i november fick jag nog, letade resor men hade hela tiden bilden av riktig värme, vit sand och turkosblått hav framför ögonen och jag hamnade på Mauritius. Det finns massor av andra resmål som också uppfyller de kriterierna men Mauritius blev ändå beslutet och maken var lätt att övertala, solsemester i januari var en absolut livsnödvändighet hävdade jag!

Avresan skulle ske i mitten av januari, perfekt! Vårt primära mål var att slappa, läsa, bada i varmt vatten och sola, en och annan utflykt skulle vi också tycka vara kul.

Efter egen research samt många bra råd av Marcus på Moments som vi köpte resan av blev beslutet Paradise Cove Boutiqehotell på nordöstra delen av ön, halvpension i tio dagar, endast för vuxna gäster. Vi beslutade också att stanna ett par dagar i Dubai på hemvägen då vi ändå skulle mellanlanda där, skönt att slippa hela resan hem samtidigt också. Marcus fixade hotellet där också efter våra önskemål.

Lämnar Arlanda i slask och gråväder och efter planbyte i Dubai landar vi äntligen i Mahenbourg på Mauritius ostsida på förmiddagen. Vi hade ej beställt transfer men lyckades få tag på en taxi som körde oss en timma och en kvart till Anse La Raie och vårt hotell. Flygplatsens taxi har fasta priser och det kostade 2300 MUR, ca 600 Sek i dagens kurs. Det kanske fanns billigare alternativ men vid det laget var vi ganska trötta och ville komma fram snarast möjligt. Det tog en stund att vänja sig vid vänstertrafiken och jag blundade både en och annan gång. Stora och bra vägar mestadels men de mindre vägarna saknade både trottoarer och vägrenar och det var fler än en gång vi var säkra på att någon människa, hund eller moped skulle stryka med men det gick bra till slut ändå.

Vi blev fantastiskt mottagna på hotellet och fick en mycket personlig check-in av Aysha, välkomstdrinken smakade himmelskt. Vårt rum var inte riktigt klart men det fanns både bagagerum och duschrum så efter ombyte gick vi en tur kring hotellet och sedan ner till stranden och efter ett himmelskt bad i 26-gradigt däckade vi i varsin solstol och sov en timme.

Efter en lunch i S.T.A.Y baren fick vi vårt rum, väskorna var redan där, uppgraderades vi till ett De Lux Premium rum på tredje våningen, alla rum har utsikt mot stranden i lagunen, finns inga dåliga rum!

Sov som stockar och efter fantastisk frukost med allt man kan önska sig så äntrade vi den privata stranden. Det finns solstolar och solholkar som vi kallade dem lite varstans med olika lägen, en vanlig pool och en fantastisk Infinity-pool med utsikt över havet. Men…som så ofta rusar folk ut i ottan och ”bokar” stolar tidigt på morgonen även om hotellet inte gillar det och efter ett par dagar gjorde vi likadant förstås.

Solstolarna är placerade två och två lite varstans vilket ger en skön avskildhet men man är ändå inte ensam. I den lilla hamnen som tillhör hotellet kan man varje dag åka båt med glasbotten, bli utkörd till revet och snorkla, paddla en slags kajak, segla jolle, åka vattenskidor helt utan kostnad, fantastiskt bra. Vi testade det mesta! Man kan även boka andra utflykter till havs men då till en kostnad.

En eftermiddag tog vi en taxi till närmsta större orten Grand Baie. Här var det mer turistkänsla med affärer och restauranger, vi tog oss till Bazaren där vi inhandlade varsin skyddande hatt och en Pareo till mig, en slags tunn Sari som man kan knyta om sig och ha till o från stranden. Mycket krimskrams också om man gillar det.

Efteråt upptäckte vi att man kunde åka buss utanför hotellet och till Grand Baie för ca 20 kronor. Dock var taxi billigt i förhållande till i Sverige och alla chaufförer lämnar gärna sitt visitkort, guidar hel eller halvdag om man vill det. Vi hade tänkt hyra en bil men vi avstod pga vänstertrafiken plus att man ser mer om man slipper köra själv.

En annan eftermiddag tog vi en tur till en sockerplantage som har ett eget romdestilleri, Chateu de Labordonnais. Socker är den främsta försörjningen för landet även om det minskat lite på senare år. Där fanns även en restaurang där vi började med lunch. Ett tips kan vara att beställa bord då det ofta är fullt men den vänliga personalen fixade ett bord till oss ändå efter en liten stund. Sedan gick vi en liten tur inne i det stora huset och ute i trädgården, jättefint. Vi provsmakade rom men köpte ingen. Den rara taxichauffören väntade två timmar och körde oss sedan tillbaka. Vi stannade till på den lokala supermarketen och hamstrade lite snacks på vägen hem.

Av en kollega hade vi fått tips om att åka på en heldagstur på en segelbåt, en katamaran. Vi bokade detta när vi kom dit, de hade en lokal representant på hotellet några dagar i veckan. Även hotellet organiserar en katamaran tur ett par gånger i veckan men vi ville österut. Klockan 08.00 blev vi upplockade på hotellet och kördes till den lilla byn Trou d Eau Douce ca en timmes bilresa från hotellet. Där väntade båten och ca 10 andra personer plus 4-5 i besättningen. Målet var ön Ile aux Cerfs och dess lagun, vit fin sand och alldeles turkost vatten, man såg botten hela tiden. Vi serverades dricka av besättningen. Efter att ha blivit visade vattenfall ankrades båten upp och vi snorklade en stund. Under tiden grillade besättningen kyckling och fisk som serverades med olika grönsaker och mer dricka därtill, supergott! Därefter vidare mot Ile aux Cerfs där vi landsattes två timmar, för sol och bad och andra aktiviteter. Vi valde att skjutsas ut till en flotte där vi drogs upp i luften med en skärm efter en båt, ca 30 meter upp, kallas Parasailing. Trodde aldrig att jag skulle våga men det gjorde jag, jättehäftigt och kan rekommenderas. Sedan badade vi lite innan det var dags för att hämtas av båten igen. På ön var det väldigt anpassat för turister, många båtar, mycket folk, toaletter, restauranger och stånd med olika varor. Jag köpte en väska där som jag är väldigt glad för. Pruta är ett måste! Vi fortsatte hemåt och under färden serverades frukt med alldeles gudomlig ananas, inte lite sur som här hemma utan alldeles ljuvligt söt. Vi kördes tillbaka till hotellet i taxi och var hemma vid 17-tiden. En härlig dag som vi varmt rekommenderar.

Hotellet har också ett eget SPA och vi tog varsin massage en eftermiddag, jätteskönt!

Maten

På hotellet finns det 4 restauranger, en med olika tema på mat varje kväll i veckan ex indiskt, medelhavet mm. Det finns en fiskrestaurang och en asiatisk restaurang, vi gillade den asiatiska bäst. På lunchen fanns även Indigo nere på stranden att tillgå eller S.T.A.Y baren som serverade lättare mat.

Vi hade ju halvpension vilket betyder frukost och middag men man kan köpa till all-inclusive de dagar man vill eller bara betala för den lunch man äter. I halvpension ingår ej dricka så det betalar man vid avfärd. Man behöver alltså inte ha pengar på sig hela tiden, allt skrivs upp på rummet vilket är toppen. Under dagen kommer personal på stranden och erbjuder servering av vad man vill ha att dricka, varje dag gick de också runt och erbjöd smoothis, små snacks etc, även room service finns att tillgå. På det hela taget var frukosten absolut i särklass, alla annan mat var fräsch och vällagad men lite mer kryddning hade suttit fint tycker vi.

Miljön

Fantastisk, inget övrigt att önska. Det fanns plats för alla, ingen trängsel, lagom ljudnivå. Ett paradis att koppla av på och ladda batterierna. Härlig utsikt över havet. Eftersom det är ett litet hotell blir stämningen familjär, restaurangchefen kan allas namn och går runt och frågar hur man har det.

Rum och andra utrymmen

Här har man tänkt till. Alla rummen är ganska stora, stora badrum med klädkammare och en stor balkong. Stor och bekväm säng. Alla andra utrymmen i övrigt var mycket öppet planerade, inga små rum och en massa dörrar. Det fanns alltid något som passade för stunden ex läsa eller ta en drink, spela biljard eller bara sitta och softa.

Servicen

Outstanding! Lagom diskret men ändå familjär, alla visste dag två vilket rum vi bodde på. Man kan naturligtvis göra mycket mer än det vi har beskrivit här, det beror ju alldeles på vad man har för önskemål. Hotellet har en egen consierge som hjälper till med det man önskar. Vi kände dock att det vi gjorde var lagom för just oss. Personalen är informativ, varm och hjärtlig. Vi kände oss välkomna och speciella hela tiden. Inga önskemål verkade vara omöjliga. Självklart så hittade vi våra favoriter bland personalen och allra bäst var Reshma. Hon var mestadels frukostvärdinna men även servitris. Bifogar en bild som hon samtyckt till att visas här, se nedan.

Vi lämnade Mauritius kl 23.00 en torsdag kväll och landade i Dubai på fredag morgon kl 06.00 för en två dagars vistelse innan vi åkte hem till Sverige igen. Bara att veta att vi inte skulle åka ända hem direkt gjorde resan behaglig och vi lyckades väl slumra en stund.

Väl på hotellet kl 07 på morgonen fick vi ju naturligtvis ej tillgång till vårt rum men mot en summa pengar uppgraderade vi rummet till balkong mot havet och vips så fick vi tillgång direkt till rummet! Nåväl, vi kraschade i sängen två timmar, åt frukost och begav oss ut på stan. Vi hade några mål med våra två dagar i Dubai, ett av dom var att INTE stressa runt som galningar vilket vi ej heller gjorde.

Första dagen tog vi först en promenad kring Jumeirah, vi bodde ju precis på stranden vilket var fantastiskt men gick en tur längre in bland kanalerna, tittade på lyxbåtarna, pausade och åt glass och gick vidare. Senare tog vi oss med TRAM tåget(spårvagn) och Metro (tunnelbana ovan jord) till Mall of Emirates. Svårt att ta in riktigt, så stort och vilka byggnader, inget var det andra likt.

Kollade in skidbacken inomhus förstås och sedan på Metron igen för att åka till Gold and Diamond Park där vi träffade en svenska som skulle hjälpa oss till en bra affär för guld och diamanter. Det tog aldrig slut, fanns hur mycket som helst. Jag hade en idé om en ring men den fanns inte färdig.

Dock lyckades vi rita den och få den klar till på lördagen lovades det. Ganska trötta tog vi oss till Kempinski hotell som skulle ha en bra Tapas restaurang för det var vi sugna på. Den var så bra som det lovades! Nu var klockan ganska mycket, vi var rätt trötta så vi var tillbaka på hotellet vid 23-tiden, drack kaffe på balkongen mot havet och sov sedan gott till lördag morgon.

Iväg igen på våra nu välbekanta tåg till Guldsouken i den gamla delen av Dubai, Deira. Det var en riktig souk eller bazar om man hellre vill kalla det så. Jag har varit på en del andra bazarer i mellanöstern tidigare men denna tog nog priset. Bara guld och klockor så långt ögat nådde. Små trånga gångar och vi fick verkligen anstränga oss för att inte virra bort oss. Vi fick komma in i små trånga prång, genom dolda dörrar osv, verkligen spännande och en upplevelse. Vidare till Dubai Mall som väl var i klass med Mall of Emirates, tittade lite i olika affärer, fikade och till slut middag ute vid fontänen nedanför Burj Khalifa. Idag blev det grillmat, gott!

Vi tog oss ej upp i Khalifa då vi skulle vara hos guldsmeden kl 20 så vi satte fart med Metron igen. Efter mycket styr hos guldsmeden var kl 22.00. Vi blev skjutsade till hotellet och det blev åter fika och en god rom på hotellbalkongen.

Lite snabbpackning och klockan ställdes på 04.30 för tidig avfärd till flygplatsen kl 05.00. Flyget lyfte 07.45. Dubai är en väldigt häftig upplevelse, lite surrealistisk. Ni som varit i Las Vegas vet vad jag menar. På 15 år har man byggt hela nya Dubai med dessa fantastiska byggnader och annat. Det var ganska lätt att vara turist där, allt är väl anpassat för oss turister. Bara genom att åka spårvagn och metro såg man massor.

Dessutom är det väldigt ordningsamt och rent vilket föll mig i smaken. Man hade kunnat äta på golvet i tunnelbanan till och med. Människorna är vänliga men värmen och charmen hos mauritierna blir svårslagen, dit når dom inte riktigt!

Summa summarum är vi väldig nöjda med vår semester. Målet med varmt vatten sol och avkoppling uppfylldes till fullo. Självklart återvänder vi gärna!

Vi vill också passa på att tacka Marcus Winberg för alla tips, råd och hans engagemang. Det kändes tryggt att veta att han fixade allt åt oss. Tack igen!