En resa till Seychellerna & Dubai

En magisk liten ö i Seychellerna...

Äntligen var det dags att sätta sig i taxin till Arlanda för ännu en drömresa….Det var den 22 oktober 2015 och 8 grader ute….charmen att lämna Sverige i flipflop är  underbar!

Vi flög med Emirates till Dubai och sen vidare till Denis Island, en dold liten pärla i Seychellerna. Sinnet kom till ro redan i magen då vi landade med det lilla planet på Denis Island. En liten landningsbana på 400m gräs där personalen tagit in kossorna under tiden då landningen skedde, charmigt va?!  Vi klev av och insåg att vi var alldeles omringade av den stora Indiska Oceanen. En horisont av hav, vart vi än tittade.

Ett varmt bemötande med stora leenden och väldigt passande med iskalla handdukar och ett lugn som vi aldrig känt förut. Här står tiden absolut still. Inga klockor, inga tv apparater, inget wi-fi utan bara ett stort LUGN. Magi, precis vad vi behövde efter tokmycket jobb i Stockholm.

Villan vi skulle tillbringa vår semester  var på ca 100m² med ett utomhusbadrum där vi såg stjärnhimmelen varje kväll. En stor egen trädgård med solsängar under tak och egen strandremsa med härliga solstolar placerade för att se solnedgången varje kväll. Ett rikt fågelliv som var vaket dygnet runt och var som musik för öronen. HÄR vill vi stanna!

Våran kära hustomte gjorde våran ”stay” till ”all extra”…Varje kväll var det färska blommor i huset och alla möjliga figurer skapta och vikta av handdukar till både oss och våran son Edward. Vi var sammanlagt 20 gäster på ön med 115 anställda, så vi var VÄL omhändertagna. Varje dag snorklade vi utanför mainhouse där husrevet låg och det var som att simma i ett levande akvarium. Lite som i ‘Hitta Nemo’-filmen. Rockor, sköldpaddor, hajar och alla dessa fiskar i vackra färger och detta magiska korallrev i regnbågens ALLA nyanser. Det bästa var att snorkla där under förmiddagen då tidvattnet var lågt.

Vi gick runt ön en morgon och det tog ca 1,5 timme,.tur vi tog med vattenflaskor!!! Rena djungeln överallt… Vi fick en guidad tur av Martijn som jobbar för Green Island Project och som brinner för detta med det rikliga fågellivet på ön samt att hela Denis Island förespråkar ‘Eco-thinking’.

På ön finns kossor, getter, höns, gäss, ankor och grisar. De odlar allt själva, föder upp och slaktar djur så allt vi åt under dessa dagar kommer från deras egna gård. Allt från äggröra, mjölk, yoghurt, korv och bacon vid frukosten till den helgrillade grisen, färska fisken, skaldjuren till middag eller den goda biffen på á la carten. Och icke att förglömma den råa tonfisken till sashimin samt alla tillbehören som sallad, frukter och annat grönt. Allt från stora växthus till stora inhägnader med djur. Välplanerat och välskött – Gott, genuint och ekologiskt – We Like!! All inredning runt om oss var stilfullt och väl genomtänkt, då ön har sitt eget snickeri, smakfullt och elegant.

Över 50 st landsköldpaddor ca 200kg styck lunkade fram varje dag i deras hage mitt på ön och vi kelade med dem och gav dem mat, coola djur.

Efter underbara 7 dagar flög vi tillbaka till Mahe som är den stora Huvudön i Seychellerna och där väntade nu en egen guide som visade oss runt. Startade med lunch i huvudstaden Victoria, shopping och marknader sen vidare till La Misere Garden, en tropisk trädgård känd för sina orkidéer och andra färgstarka blommor, samt en utsiktsplats där vi såg hela Mahe framför oss.

På väg till vårt nya hotell fick vi chansen att se hur kanel växer…..Våran guide stannande vid vägkanten, drog fram en machete ur bildörren (HJÄLP?!!) och gick fram till ett mossbeklätt träd, högg lite av barken och ur den kom en fantastisk arom av kanel…… Barken fick följa med oss hem och vi ska riva den över gröten till jul. Det luktar magiskt!

Nytt hotell och incheckning på Kempinski. Åh, jisses vad folk! Vi har varit ifrån civilisationen märkte vi ett tag och det nya hotellrummet som var en svit så stor så stor blev det passande med middag ‘hemma’ och mat på rummet. Mysigt! Dagen efter njöt vi av sol o bad och började vänja oss vid att se massa människor. Avslutningsmiddag på stranden med ‘hot stone grilling’ Man grillar sitt kött på en het sten, mums!

Early bird på väg till Dubai…väl landat där fick vi även transfer till hotellet Dusti Thani med utsikt över Burj Khalifa. Vi började med favorit i repris, lunch i Dubai Mall. Därefter lite shopping. Kvällen tillbringades på första parkett vid fontänerna på Mango Tree. Sista dagen drog vi till Abu Dhabi för att överraska Edward och maken som fyllde år med Ferrari World som är en enorm inomhusnöjespark där allt är Ferrari! Helt galet!! Här finns också världens snabbaste berg & dalbana som toppar 240km i timmen! Varenda solrynka försvann i farten!!! Ha Ha!! 🙂

Jaa, det var denna drömresa som ännu en gång vår bästa Annika Gullberg skräddasytt perfekt för oss!
Tack Annika och Moments. Nu är det bara att börja längta efter en ny drömresa…