En reseberättelse om att hyra båt i Kroatien

Vår segling med Stellina II. När man har två stycken tonårsdöttrar (16+18 år) så får man var oerhört glad om de väljer att tillbringa sin semester med sina föräldrar!

Vi funderade länge och väl på hur vi skulle tillbringa sommarens gemensamma semester och när barnen föreslog segling utomlands så var vi inte sena att haka på. Till slut fastnade vi för Kroatien, och hamnen Marina Mandalina i Šibenik.

Vi ville inte behöva stressa under vår semester och valde därför att hyra en segelbåt under två veckor. För att få ner priset lite valde vi en liten äldre båt, 5år, men som hade fått nya segel och motor. Båten var en Sun Odyssey 409 med 3 kabiner så att barnen skulle få möjlighet att få lite egen yta. En annan sak som vi tittade på var volymen på vattentankarna. Större tankar (300+225L) som på ”vår” båt innebar att vi inte behövde fylla på vatten under våra två veckor.

Båten passade oss perfekt, gott om utrymmen för både människor och packning och mycket plats på däck där vi såklart tillbringade mest tid. Det fanns bara en toalett men det var inga problem, tack och lov så behöver tydligen inte ens tonåringar sminka sig på en båtJ Köket fungerade också väldigt bra och kylskåpet var stort och rymligt. All utrustning fungerade som den skulle. Vi hade problem med toaletten vid ett tillfälle, pga. dåligt underhåll av ägarna, men det löste sig.

Efter landingen på Split flygplats blev vi hämtade av en bil från Ankora Charter som vi bokat i förväg. Skönt att veta att bilen rymde vår packning med kläder för två veckor, flytvästar (uppblåsbara med patronerna urskruvade) och snorkelutrustning.

Hamnen är väldigt välordnad och allting sköts väldigt effektivt. Dessvärre gick det inte att lämna sina väskor någonstans så vi valde att betala EUR 100 extra för att få båten några timmar tidigare. Vi låste in väskorna i båten och tog en taxi för att handla mat och gav oss sedan iväg. Första hamnen blev en skyddad vik med boj. Oerhört smidigt med utlagda bojer där man mot en avgift (runt 250 kuna) kan ligga säkert. Tänk på att ha era sopor redo vid betalning så blir ni av med dem samtidigt.

Badet vid den första viken väl oerhört välkommet. Klart och fint vatten och vi njöt och låg i länge. Vi hade hyrt en SUP bräda som vi hade stor glädje av. Nästan minst som traditionell SUP bräda utan mer som leksak i vattnet för både vuxna och tonåringar. Eftersom vi hade två veckor på oss så kunde vi både ligga still två dagar på samma ställe om vi kände för det och hinna med att åka både söder och norrut i den fina skärgården utanför Šibenik.

Vi fortsatte längs med kusten till Primošten. Vi låg först på svaj utanför staden i en natt och förflyttade oss sedan till en boj inne vid hamnen nästa natt pga. att vinden blåste upp. På kvällen tog vi jollen in till hamnen och njöt av att gå omkring i den charmiga staden när det var lite svalare. Här ingick det även att använda sig av hamnens duschar om man så önskade.

Resan fortsatte sedan i  motvind mot öarna Hvar och Vis. Vinden blåste hård när vi närmade oss Hvar, vi sov oroligt en natt på svaj och försökte dagen efter få plats på Marina Palmižana som ligger öster om ön Hvar. Men eftersom det var så många båtar som förbokat platser så lyckades vi aldrig få plats och fortsatte leta trygg hamn för kommande natt. Det är ibland svårt att vara spontan när vädrets makter inte riktigt är på ens sida. Till slut hittade vi en skyddad vik på Hvar där vi stannade i två dygn och hade det riktigt härligt. Längst in i viken låg en lyxig villa för uthyrning som vaktades dygnet runt av två män som turades om att sitta på en klippa och se till att ingen kom för nära. Det hade vi missat om vi fått en plats i marinan!

Hvar stad är full av båtar och turister, många utflykter utgår härifrån. Större delen av familjen blev avsläppta för att proviantera på en utmärkt mataffär. Det är skönt att vara flera stycken att bära, speciellt när man måste få med sig vatten att dricka för en hel familj. Sjöpolisen vaktade noga sin kaj men efter att ha bett snällt så fick vi tillåtelse att last ombord vår mat.

Resan gick vidare mot ön Vis som blev vår favorit ö på resan. Nu hade det gått ca en vecka på resan och många båtar hade återvänt till sin hemmahamn för byte av besättning och dessutom blåste det en hel del. Det gjorde att det var lugnt i hamnen och bland bojarna. Vi blev mötta i hamnen i Komiža av en ribbåt som visade oss en bra boj och tog betalt. Barnen simmade in till stranden och vi andra fikade! Här är det mycket lugnare än på Hvar och vi tog jollen in till samhället på kvällen och åt en fantastisk god middag och strosade i de smala gränderna innan vi tog den något skvalpiga och blöta turen tillbaka till båten.

Det finns flera populära grottor och stränder att titta på på Vis. Vi valde ”Green Cave” där vi både åkte in med jollen och simmade och snorklade inne i grottan. Häftig upplevelse och extra kul att det var rätt lugn när vi var där och vi tom kunde vara helt själv i grottan. Vi turades om att vara kvar på båten och att åka in i grottan då det var svårt att ankra i närheten.

Vi styrde sedan kosan norrut till nationalparken Kornati. Natten innan vi kom fram till nationalparken så låg vi i en ny vik, vid en ny betalboj som sköttes av en väldigt stolt Boris. Han undrade hur vi tyckte hans bojar fungerade och frågade vad vi tyckte om hans paradis på jorden! Barnen tog jollen till en brygga och gick en promenad för att lämna sopor.

Till Kornati behövs inträdesbiljett som går att köpas online på deras hemsida. Biljetten skannas sedan av från din telefon av parkens ”vakter”.

Kornatis landskap ser ut som ett ”månlandskap”. Det är häftigt och väldigt annorlunda med härligt vatten. Kroatien är väldigt rent, det ligger inte skräp på land som vi upplevt att det gjorde i Grekland när vi seglade där för 10 år sedan. Men konstigt nog så var det mer skräp i just Kornati nationalpark än i övriga delar av den skärgård vi besökte. Det kändes också som att det största fokuset i Kornati var på att få in den avgiften som krävdes för inträde. Att ta hand om naturen t.ex. genom att se till att botten inte förstördes genom ankring överallt verkade inte lika intressant. Vakterna var dock väldigt trevliga och charmiga!

Vi låg två nätter i Kornati, bl.a. på svaj i en liten vik med en enkel restaurang som också låg nära det högsta berget på ö-gruppen. Vi tog jollen in till restaurangen på kvällen och möttes av två äldre farbröder som skötte om oss få gäster. Vi kunde välja mellan små fiskar som var friterade eller stora som grillades över öppen eld. Vi valde lite av varje och njöt av en riktigt god middag med härlig omgivning. Dagen efter gick min man upp på berget medans vi andra njöt av en god sovmorgon.

Efter Kornati var det dags att vända båten tillbaka till hemmahamnen i Šibenik. Vemodigt att lämna tillbaka båten men vi hade valt att förlänga semestern med några dagar i Split och en utflykt till bergen för att köra fyrhjuling så vi hade det att se fram emot!

Kroatien som destination för en segelsemester är perfekt. Omväxlande väder som innebär rolig och utmanande segling, härligt badvatten och många fina restauranger med god mat. Om vi bara hade haft båten i en vecka skulle vi välja att endast fokusera på öarna utanför Split och hoppa över Kornati. Vi tycker om att äta på restaurang men för oss är charmen att ha möjlighet att kunna lägga sig på svaj i en övergiven vik och stanna där över natten viktigare. Därför hade vi med oss mat så vi kunde laga alla måltider ombord.

Vi seglade från midsommar och en bit in i juli och upplevde både högtryck och lite mer ostadigt väder. Men det är ju svårt att komma ifrån att det inte finns något bättre ställe att vara på när det är varmt är på havet. Hela familjen är eniga om att denna semester var bland de bästa vi upplevt och vi gör gärna om det så fort som möjligt!

Det är bra med vind på denna båtresa
Paddla in i en mörk grotta kanske
Hyr en jolle eller annan båt i Kroatien
Även detta är utmärkt fisk
En sen kväll till havs i Kroatien
Slappna av en kväll på båten
Det finns mindre båtar längs strandkanten
En båt som man kanske kan hyra
Glöm inte att förtöja båten
Mer segling i Kroatien
God fisk direkt från en resa på havet
Promenerar på land i Primosten
En bra utsikt uppåt här
Här finner du en bra middag i naturen
På genomresa i en mindre stad