En rundresa i Asien – av Carole Tingström

Detta har varit en fantastisk resa. Mycket trevliga, kunniga och hjälpsamma guider och chaufförer hela tiden. Denna resa kan verkligen rekommenderas.

Ringde Marcus på Moments för jag ville göra en rundresa till Indien, Nepal, Malaysia, Kambodja och Thailand. Marcus var som vanligt positiv och ordnade min resa, hur han bär sig åt vet jag inte men han är helt fantastisk.

New Delhi:
På väg till New Delhi med flyg. Tänker, hoppas det går bra denna gång. Försökte göra samma resa 2014 men blev sjuk på planet ner. Tillbringade 3 veckor på sjukhus i stället för att resa runt.

Anländer till New Delhi sent på natten, blir mött på flygplatsen av guide och chaufför. Checkar in på Crown Plaza Okhla. Mycket fint hotell. Packar upp lite och sover några timmar. Blir hämtad av guide på hotellet för att se delar av New Delhi. Först åker vi till Jama Masjid Mosque och på väg till Humayun’s Tomb passerar vi The Gate of India. Humayun’s Tomb är förebild till Taj Mahal fick jag veta. Hann även med Rickshaw cyckeltur i Old Delhi. Fick veta att det endast finns en trafikregel i New Delhi och den var det finns inga regler vilket tycktes stämma. Så mycket folk och fordon.

Jaipur:
Upp tidigt för att ta tåg till Jaipur – en otrolig upplevelse. Fick hjälp av en Indisk man att få upp min resväska på bagagehyllan. Det var knappt att han orkade. Frukost serverades på tåget. Såg otrolig fattigdom i utkanterna av N.D. men också mycket fint under resan. Framme i Jaipur blev jag mött av guide som tog mig med till Amber Fort Palace. Dröm för de som gillar att fotografera. Muren runt ger en känsla av Kinesiska Muren. Därefter till Country Inn & Suite och vila några timmar före middag.

Nästa dag sightseeing i Jaipur där jag såg Hawa Mahal från gatan. Vidare till Jantar Mantar Observatorium. Helt otroligt att fotografera. Därefter till City Palace museum och kunglig residens.

Rathambore:
Med bil till Rathambore Nationalpark. Checkade in på Rathambore Regency och sen var det dags för tigersafari – skulle jag få se vilda tigrar? Eftermiddagssafari i öppen jeep över stock och sten, det gällde att hålla i sig. Helt plötligt ser vi en tiger som ligger med ryggen mot oss, mycket bra kamouflerad. Vi kör vidare och stannar på en annan plats och helt plötsligt kommer tigern gående mot oss – vilken lycka och massor av bilder. Lite senare ny tiger som ligger och vilar sig, emellanåt vänder den huvudet mot oss oh vilka bilder. Tagna vänder vi tillbaka till hotellet. Middag och sova, 2 safaris nästa dag.

Safari 2 ingen tiger men massor av andra djur bl.a krokodiler. Safari 3 ingen tiger men en läppbjörn och andra djur. Förstår nu att jag haft en otrolig tur som fått se tigrar när jag pratar med andra som också är på safari.

Agra:
Med bil till Agra, möter guiden vid Fathepur Sikri (segerstaden) 40 km väster om Agra. Tidigare huvudstad. Efter besöket till hotellet The Mughal Agra och incheckning. Vila en kort stund, därefter till Taj Mahal vid solnedgången. Taj Mahal överträffar mina stora förväntningar. Helt otroligt vackert. Det blir gyllene vid solnedgången.

Nästa dag upp tidigt för att se soluppgången vid Taj Mahal, nu helt vit. Lyckas få fina bilder. Tillbaka till hotellet för frukost och sedan till Agra Fort, där han som byggde Taj Mahal satt fången till sin död. Det sägs att han hade planer på att bygga ett svart mausoleum till sig själv på andra sidan floden med en silverbro emellan.

New Delhi:
Med bil tillbaka till New Delhi på motorväg och en natt på hotell för vidare flyg till Katmandu. Min upplevelse av Indien är fantastisk, hjälpsamma och vänliga människor. Kan gott tänka mig att åka tillbaka någon gång i framtiden.

Nepal och Katmandu:
Med flyg från New Delhi till Katmandu. Ordna visum på flygplatsen går helt smärtfritt. Blir mött av min guide som tar mig till hotellet Shangri-La. Middag på hotellet och sova.

Nästa dag åker vi upp till Nagarkot – Himalaya. Ser en del av fjälltopparna i dis men Mount Everest syns inte – synd. Därefter ned tillbaka till Katmandu där man ser spår av jordbävningen överallt. Min guide berättar att han och en grupp turister stod på torget under jordbävningen – alla klarade sig. Sån tur. Vi promenerade runt i centrum och såg Durbar Square, Vatsala Temple, The Palace of 55 Windows, Boudhanata, Old Royal Palace och The Lion Gate. Tog sedan bilen upp till Swayambhunath Stupa.

Endast sett lite av Nepal och kan mycket väl tänka mig att resa tillbaka för att se mer. Vänliga och hjälpsamma människor.

Malaysia – Kuala Lumpur:
Med flyg från Katmandu via New Delhi till Kuala Lumpur: Flygplatsen i Katmandu kaotisk och man får verkligen vara observant på de 5 gater de har. Mellanlandning i New Delhi, se till att ha god tid före ditt nästa flyg går. Man måste till en disk för att få bagaget sänt till slutdestination även om det incheckat hela vägen. Hade heller inte boardingkort för nästa flyg och det tog tid att få fram det.

Framme i Kuala Lumpur beställde jag taxi inne i ankomsthallen, vilket var helt ok. Med taxi till Hotell Instana City Centre. Från fönstret i mitt rum kunde jag se ett av tornen i Petronias Towers – kul. Beställde en heldags guidad tur på hotellet. Middag och sömn.

Guiden hämtade mig på hotellet. Såg Petronias Towers på nära och långt håll. Åkte till Batugrottorna + Tempel, Thean Hou Temple, National Mosque Masjid Negara. Åt lunch på bananblad i little India – jättegott. Körde förbi kungliga Palatset men då spöregnade det, fick en otydlig bild på porten.

Siem Reap – Kambodja:
Med flyg från Kuala Lumpur till Siem Reap. Inga problem att få visum på flygplatsen. Blev hämtad av guiden som körde mig till hotellet Victoria Angkor Resort & Spa. Åt lunch på hotellet och därefter med guide ut till Angkor Wat. Äntligen får jag se detta som jag hört så mycket om. En budistisk munk bad för mig och gav mig ett rött band runt handleden som jag fortfarande bär, kändes fint. Vidare till South Gate of Angkor Tomb och därefter Bayon – Smiling Faces sedan till Terrace of the Elephants. Blev dock mest tagen av Ta Prohm – fick helt otroliga bilder. Ser ut som templet är byggt på träd. Var även på Pre Rup Temple och såg solnedgången.

Blev mycket förtjust i Kambodja och dit åker jag gärna igen.

Bangkok – Thailand:
Med flyg från Siem Reap till Bangkok. Hämtades av guide på flygplatsen till Pullman G Hotel.  Vila och mat. Nästa dag upp tidigt för att åka ut till Floating Market som liggen en liten bit utanför Bangkok. På vägen dit får jag se hur man tar upp salt från havet som de sedan säljer – intressant. Väl framme tar vi en tur med båt till marknaden. Efter går vi runt och ser på vad de säljer. Smakar på friterad banankaka som är mycket god. Därefter åker vi till floden Kwai och ser på bron som blev sprängd och nu är restaurerad. Vi tar också en tur med tåg på den järnvägen som krigsfångarna byggde.

Sista dagen på min resa upp tidigt för att se The Flower Market och ge en av munkarna lite mat som han tar med till templet och delar med de andra munkarna. Med flyg tillbaka till Göteborg sent på kvällen.

Anledning till att jag talar om namnen på hotellen som jag bott på är att jag rekommenderar dem å det varmaste.