Familjen Anderssons resa till Langkawi, Malaysia

Första dagen av resan är här och klockan är inte mer än 04:00. Vi är pigga ändå!

Dag 1: Lördag, avresa.
Vi lämnar hemmet och beger oss mot Köpenhamn där vi anländer vid 06:30. När vi checkat in bagaget och passerat säkerhetskontrollerna beger vi oss upp till loungen för att ta en lätt frukost. Sedan återstår endast en timme kvar tills planet lyfter och vi går mot gaten. Vi får gå på planet direkt och blir riktigt överraskade när vi ser planet inuti och Qatars lyxiga business class.

Det bjuds på en valfri dricka och även en varm handduk. På flyget serverades en god måltid bestående av lax på mörkt bröd & sås till förrätt och Tagliatelle med svampsås och grönsaker. Till efterrätt får vi en fräsch frukttallrik. Maten var utsökt och smakade inte alls som flygplansmat brukar göra. Sätet kunde fällas ut som en säng, många bra filmer och servicen var jättebra.

Flyget tog ungefär 7 h sedan var vi framme i Doha där vi skulle mellanlanda. Vi hade kort väntetid men fick även då tillgång till en väldigt fin lounge där vi åt oss mätta av buffén. Vi steg på det andra planet där man satt två och två men lika bra var det. På planet väntade 6,5 h resa till och det hann att beställas in två rätter till. Det blev kyckling i tomatsås och en frukttallrik till. Maten på första planet var godare, men servicen var även här bra. I Malaysia bytte vi plan en sista gång i Kuala Lumpur med slutmål Langkawi.

När vi anlände till flygplatsen i Langkawi hade vi förbokat en transfer som hämtade upp oss och körde oss till hotellet vilket var jätte smidigt och det tog inte alls lång tid till hotellet (15-20 min).

Dag 2: Söndag, hotellet i Langkawi.
När vi sedan anlände till hotellet hade vi förlorat en dag på flygturen eftersom tidsomställningen är 6h framåt från svensk tid. Så när vi väl kom till hotellet var vi riktigt slitna men den trevliga personalen fick oss på gott humör. Hotellet vi skulle bo på hette Meritus Pelangi Resort & spa. Vi hade bokat rum med strandutsikt vilket vi fick och hotellet gjorde oss verkligen chockade eftersom hotellet var ett mycket finare och lyxigare än vad vi tänkt oss. Resten av söndagen spenderade vi på stranden med bad i både poolen och havet. Vi åt middag på hotellet vilket vi var jätte nöjda med. På kvällen begav vi oss ut till shoppinggatan som låg väldigt nära hotellet, där gick vi och strosade runt i affärerna och köpte bl.a en ’’Selfie stick’’. Vi bestämde oss även för att äta kvällsmat och hittade ner till en strandrestaurang som var jättemysig men dock med mindre god mat.

Dag 3: Måndag, strandhäng i Langkawi.
Vi vaknade sent nästa dag, klockan var nog runt 09.30. Det bar av mot frukosten där vi blev grymt överraskade av vilken stor buffé det var. Det fanns allt att välja mellan t.ex bröd, bakelser, omelett, soppor, lunch mat, ostar, frukter och grönsaker.

Efter frukosten var vi fortfarande ganska trötta sedan flygturen och bestämde oss för att gå och lägga oss vid stranden och sola. Man slumrade lätt till i solstolarna och man var även tvungen att svalka av sig rätt ofta. Vädret var runt 35 grader från morgon till kvällen.

Dag 4: Tisdag, jetski.
Dagarna gick och vi spenderade ännu en dag på stranden med fint väder. Vi gick och åt på en god restaurang som låg längst bort på stranden och hette något med ‘yellow’, riktigt god mat var det där. Mot eftermiddagen blev vi rastlösa och ville hitta på någonting så vi bestämde oss för att hyra en jetski under en timme. Det var verkligen att rekommendera, härligt och väldigt kul! Under dagarna i Langkawi passade vi även på att gå till gymmet på hotellet. Jättefint gym med högt i tak.

Dag 5: Onsdag, sista dagen på Langkawi.
På Langawi hittade vi inte på mycket mer än att ligga vid stranden och njuta av tiden. Det var sista dagen i Langkawi innan vi begav oss vidare till Koh Lipe. Vi njöt utav den sista dagen med mycket sol och bad. Och åt lunch på stranden där vi hittade ett ställe som såg mysigt ut. Maten var dock sådär och vi blev lite besvikna. Vi återvände till hotellet och kopplade av.

Vi bestämde oss även för att åka på kvällsmarknad så klockan sju på kvällen begav vi oss till marknaden i Langkawi. Det blev en besvikelse för det fanns inte så mycket att ha. Där fanns mest kläder och mat. En timme senare lämnade vi marknaden och begav oss hem till hotellet. Vi testade en thailändsk restaurang som var toppen och jättemysig. Här serverades god mat. Det var även kinesiskt nyår den kvällen, men var inget som vi la speciellt märke till. Efter den goda maten gick vi som vanligt till hotellrummet och spelade lite kort.

Dag 6: Torsdag, resa till Koh Lipe.
Vi gick upp tidigt klockan sex nästa morgon. Åt den goda frukosten på hotellet och begav oss sedan till Kuah där båten skulle gå. Det var ett väldigt strul när man väl kom dit, dom hade inte organiserat vidare bra. Båten gick ut en halvtimme försent och tog cirka två timmar.

När vi sedan anlände till Koh lipe fick vi hoppa av på en platå ute i vattnet och massa ‘long tail’ båtar kom och hämtade oss. Vi hade endast med oss våra ryggsäckar och hade lämnat resväskorna på hotellet i Langkawi. Det var massa papper som skulle fyllas i, i en liten hytt på stranden. Men sedan kunde vi gå mot hotellet som låg några meter bort. Hotellet var även här hur fint som helst! Hotellet heter Bundhaya Villas. Det var 1 timme tidsskillnad från Langkawi så vi sparade en timme. Under tiden vi väntade på att få vårt rum gick vi och tog en lunch på ett jättemysigt cafe på stranden. Därefter tog vi ett bad på en privat strand som var supermysig.

Därefter fick vi tillgång till rummen och blev riktigt nöjda. Jättefräscha rum! Vi spenderade resten av dagen med att sola och bada i det enormt fina havet. Mot kvällen drog vi oss in till ‘shopping-gatan’ som gick rakt igenom hela Koh Lipe. Många butiker med souvenirer. Vi åt sedan kvällsmat på en mindre bra restaurang som låg i kanten av shopping-gatan. Inte att rekommendera alls.

Dag 7: Fredag, sola snorkla och bada.
På fredagen njöt vi av det varma vädret och eftersom att havet i Koh lipe var mycket finare än i Langkawi utnyttjade vi det och snorklade bland de otroligt vackra fiskarna. Havet var dock varmare i Langkawi men inget som bekymrade oss. Vid lunch tiden gick vi och åt en god lunch vid en otroligt fin restaurang med underbar utsikt. Där spenderade vi några timmar och sedan tog vi några dopp på vägen tillbaka. Resten av dagen spenderade vi på stranden igen och bara njöt av dagen. Mot kvällen gjorde hela familjen något riktigt ovanligt, vi tog en thai massage med Aloe Vera. Det var verkligen hur skönt som helst och något som vi rekommenderar.

Dag 8: Lördag, ännu en dag på Koh Lipe.
Sista dagen i Koh lipe och vi njöt till 100%. Vi gick och tog en sista lunch på andra sidan ön, på samma restaurang som på fredagen. Dock tog det väldigt mycket längre tid att få maten är vad det gjorde första gången. Men det var värt att vänta på, ännu en gång får vi in fantastiska rätter. Vi drog oss tillbaka till hotellet för att koppla av det sista vid poolen och havet. På kvällen gick vi ut och åt på en italiensk restaurang där de serverade supergoda pizzor.

Koh lipe är något som vi alla var riktigt nöjda med och det kommer säkert bli ett återbesök. Hotellet var perfekt. Fem av fem stjärnor får Koh Lipe av oss!

Dag 9: Söndag, tillbaka till Langkawi.
Vi åt en god sista frukost på hotellet innan vi begav oss för att checka ut från hotellet och även gå mot båten. Vi väntade på båten i cirka 1 timme och sedan var det avfärd mot Langkawi. Vi kom till hotellet i Langkawi på eftermiddagen och checkade in direkt. Vi fick samma rum som tidigare vilket vi var glada för. Den sista kvällen åt vi på vår favoritrestaurang i Langkawi. Felicia och Emma beställde in en hummer att dela på. Den var fantastisk god! Hotellet i Langkawi får även det fem av fem stjärnor!

Dag 10: Måndag, mot huvudstaden!
Vi var alla sugna på att åka till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur och shoppa lite. Framför allt var vi väldigt nyfikna på hotellet vi hade bokat, Grand Hyatt. Vi reste från Langkawi till flygplatsen och sedan bar det av till Kuala Lumpur. Resan tog runt 45 min och när vi kom till flygplatsen väntade en minibuss på oss som transporterade oss direkt till hotellet.

Jag tror vi alla var i lätt chock när vi väl anlände till hotellet.Det var ett av de finaste hotellen vi någonsin har besökt. Lobbyn låg på högsta våningen och när vi kom upp dit fick vi svindel… Men vilken fin utsikt det var! När vi sedan fick rummen som låg på 28:e våningen och med fönstret precis jämte Petrona twin Towers var vi alla glada. Vi fick även tillgång till en lounge dit kunde vi gå när vi ville. Där erbjöds en liten buffé/fika med alla sorters dricka. Super lyxigt! Så, när vi hade kollat in rummen gick vi till loungen och tog lite dricka. Personalen var jättetrevliga!

Vi begav oss ut till staden för att checka av lite och vi bestämde oss för att göra klart shoppingcentret under twin towers. Där fanns butiker som Chanel, Marc Jacobs, Michael Kors osv. Där tillbringade vi några timmar och sedan gick vi till ett annat köpcenter i närheten och åt lite kvällsmat. På kvällen passa vi på att simma i bassängen som var öppen till 22:00.

Dag 11: Tisdag, Kuala Lumpur shopping.
Nu började det närma sig hemresa, men det kändes vi ingenting av. Vi var glada allihopa och gick och åt frukost på buffén. Herregud vilken frukost! Det fanns allt att välja på och gott var det också.

Efter frukosten bestämde vi oss för att besöka China Town som inte låg alls långt borta. Vi tog en ‘hop on – hop off’-buss till China Town och började strosa bland stånden. Här finns det verkligen allt! Det flesta sakerna är fake men man kunde exempelvis hitta fina Nike skor för ungefär 100 kronor. Här blev det alltså en hel del shopping! Bland annat köpte vi två nya resväskor och lite plånböcker. China town är verkligen ett måste om du är i Kuala Lumpur.

Vi bestämde oss sen för att åka tillbaka hotellet med sakerna vi köpt och sedan hoppade vi på ‘hop on – hop off’-bussen igen för att åka ett helt varv runt hela staden. Det var en upplevelse att se alla sevärdheterna i huvudstaden. Nackdelen är att det tar lång tid –  ungefär 2,5 timmar. När vi sedan anlände till hotellet var vi inte hungriga och bestämde oss för att bara gå till loungen och ta något lätt.

Dag 12: Onsdag, sista dagen.
Sista dagen hade vi bestämt oss för att åka till Pavillon shoppingcenter. Det var ganska likt Petronas shopping center men ändå kul att besöka. Vi spenderade hela förmiddagen där och sedan åt vi på en bra resturang längs gatan där de hade väldigt billiga priser. Samtidigt hittade vi ett till shoppincenter där vi bara gick in och kollade. Jag tror vi alla var rätt färdiga med shopping så vi bestämde oss för att åka till hotellet för att ta ett träningspass och bad i poolen. Så avslutade vi sista dagen.

Dag 13: Torsdag, hemresa.
Vi var alla rätt möra och längtade faktiskt hem lite. Den sista frukosten på det lyxiga hotellet var hur god som helst och hotellet här fick även fem av fem stjärnor av oss.

Vi gav oss iväg tidigt på morgonen och hem väntade cirka 14 timmars flyg. När vi väl landade i Köpenhamn var vi alla taggade på att komma hem efter en helt underbar resa. Utvilade var vi i alla fall!

Detta var familjen Anderssons resa!