Familjen Erwalds resa till Mauritius

Vi firade min 50-årsdag med att ta med våra vuxna söner och min far på resa till Mauritius under familjens sista höstlov.

En oförglömlig födelsedagsresa till Mauritius.

Den genomgående höga nivån på hotellet och upplevelsen av ön gjorde vår resa underbart magisk och minnesvärd. Jag hade länge drömt om att få ta med familjen på en resa till värme, sol och bad när det är som gnälligast här hemma. Vi har aldrig lockats av Thailandsresor under vintrarna utan har istället prioriterat att åka skidor då. Därför ville jag ta chansen att göra något annorlunda när jag började planera för min 50-årsdag. Med äldsta sonen till stor del utflyttad på grund av säsongsjobb och yngsta sonen på sista året på gymnasiet så var det höstlovet som tidsmässigt fanns att tillgå för en resa med hela familjen. Vi bokade resan hos Moments nästan ett år innan för att verkligen få vad vi önskade. Annika hjälpte oss att sätta ihop en resa utifrån alla våra önskemål. När vi nio månader senare kom på att vi även skulle ta med min pappa på 80 år så ordnade hon det också på bara ett par dagar.

Smidig resa
Vi flög en fredagseftermiddag med SAS till Paris och Charles de Gaulle-flygplatsen där vi fyra timmar senare tog nattflyget vidare till Mauritius. Det var bra att ha lång tid mellan flighterna eftersom det tog en och en halv timme bara att ta sig inom flygplatsen och komma igenom säkerhetskontrollen inför nästa flygning. Vi hann äta en god middag i lugn och ro på en restaurang och röra på kroppen ordentligt. Flygresan på elva timmar och fyrtio minuter gick bra med Air Mauritius och de flesta av oss lyckades sova en hel del. Det tillhandahölls både filt, kudde, sovmask, öronproppar och hörlurar till alla på planet. Vi landade vid lunchtid och hade en förbokad minivan som väntade och körde oss till hotellet från flygplatsen. Vårt hotell hette ”Le Cardinal Mauritius” och låg på nordvästra sidan av ön i Trou aux Biches, strax söder om Grand Bay. Vi lämnade först av morfar på andra sidan gatan på systerhotellet ”Casuarina” där han skulle få sova de första tre nätterna eftersom vårt hotell var fullbokat. Han fick ett fint dubbelrum där och tillgång till frukost, middag och stranden tillsammans med oss på vårt hotell. Våra söner fick en lyxig och trevlig juniorsvit alldeles ovanför poolen med balkong och utsikt över hotellets trädgård, stranden och havet. Min man och jag blev uppgraderade till ett duplexrum utan extra kostnad. Det innebar att vi fick ett rum i två våningar med vardagsrum, toalett och gästrum med våningssäng på entréplanet. En trappa ledde upp till sovrummet som var snarlikt våra söners svit med stort badrum med både garderob, dusch, runt badkar och dubbla handfat. På båda planen hade vi dessutom balkonger och hotellet tillhandahöll badrockar, strandhanddukar och varsin strandväska. Så lyxigt och fint har vi aldrig bott förut.

Elegant lyxigt litet hotell
Vårt hotell hade bara 13 rum med juniorsviter, duplexrum och två Penthouses på översta våningen. All personal var oerhört vänlig, service minded och måna om att göra vår vecka till en upplevelse. Kocken hade jobbat på femstjärniga restauranger i Europa och gjorde att maten höll en hög och jämn nivå. Varje dag åt vi frukost vid vårt bord på altanen. Vi fick te, kaffe eller choklad vad vi önskade från den generösa buffén som var öppen halv åtta till tio. Där fanns olika sorters bröd, ost, kallskuret kött och fisk, yoghurt, färsk och torkad frukt, olika nötter, flingor och mycket mer. Dessutom fick vi omelett, pannkakor och färskpressad juice om vi önskade.

Efter frukost packade vi våra strandväskor med hotellets handduk och andra strandsaker och släntrade ner genom trädgården till vår strand. Här fanns strandstolar i par under fasta parasoller och det var bara att välja var vi ville ligga. Vi fick alltid plats och det var flera meter till nästa stolspar så det kändes luftigt och ostört. Det fanns dessutom solsängar i hotellets trädgård om man ha lite mer skugga och slippa få besök av försäljarna på stranden. Dessutom fanns det två vakter som hörde till hotellet som diskret höll koll på trädgården och stranden.

Sandstranden var fin och lättillgänglig och havet var perfekt med sina tjugosju grader. Vi snorklade och simmade och hade många sköna stunder i solen. I änden på vår strand hade hotellet ett båthus där vi hade fri tillgång till wakeboard, vattenskidor, trampbåt, kajaker, segelbåtar med mera. Första dagen åkte vi ut med en av killarna därifrån med en Glass-bottom-boat till revetutanför vår strand. Det låg en bit ut så det gick inte att simma dit ut själv utan att riskera att bli överkörd av båtar. Vi fick en tur längs revet och såg en del fiskar. Därefter fick vi hoppa i och snorkla en halvtimme och titta på revet och dess invånare. Det fanns många fina fiskar och koraller. Men vi kände oss lite bekymrade över hur revet ska kunna överleva trots dagliga överfärder med dessa båtar och alla turister. När vi kände oss hungriga på dagen fanns en beach bar i trädgården som serverade lunch som andwich, sallad, pizza eller pasta. När vi ville röra på oss under dagen tog vi en promenad längs stranden.

På Mauritius är alla stränder tillgängliga för allmänheten så det är lätt att ta en lång promenad utefter kustremsan. Det är bara hotellens egna trädgårdar och områden ovanför stranden som är enskilda och ska undvikas. Men vakterna var väldigt trevliga och tålmodiga även när de måste tillrättavisa obetänksamma turister som vi. När vi på eftermiddagarna var sugna på lite mellanmål promenerade vi förbi hotellets båthus till en parkering bakom. Där fanns fruktvagnen ”Chez Roy” där vi kunde beställa färsk ananas, fruktsallad eller färskpressad juice. Jättetrevlig kille med en enorm snits på att skala och skära upp en ananas eller bereda en fruktsallad med ananas, mango, banan och passionsfrukt. Mätta på sol och bad för dagen tillbringade vi resten av eftermiddagen på hotellet. Det var skönt att i lugn och ro duscha, ta en eftermiddagslur och njuta av solnedgången från balkongen. Varje kväll mellan fem och sex knackade det på dörren och vi fick några goda canapéer att smaska på före middagen. När vi gick till baren före middagen fick vi även där några aptitretare som de bjöd på. Middagen serverades vid vårt bord ute på altanen när det var en stilla kväll och annars inne i restaurangen. Servicen var väldigt hög och vi hade gott om rätter att välja på som ingick i vår halvpension. Det fanns alltid en trerätters meny med lokala smaker och en med dagens tips. Dessutom fanns en stadig meny med olika rätter att välj bland och vi kunde kombinera hur vi ville. Det var lätt att variera sig under veckan och fanns alltid flera rätter som lockade. Vinlistan var utmärkt och det enda vi var lite missnöjda med var att de bara hade en öl- respektive tesort. Om vi hade saknat något på menyn fanns ytterligare en meny med rätter vi kunde beställa och betala extra för. Vi kände aldrig behov av det men vår sista kväll beställde vi en spektakulär dessert från den menyn. Det var en boll av gjuten choklad med glass och frukt inuti. Vid serveringstillfället kom hovmästaren runt och satte eld på Cointreau som han hällde över chokladen medan den brann så det smälte och glassen kunde skönjas. Rasande elegant och gott! Varje kväll när vi kom tillbaka till våra rum hade städarna varit där och bäddat upp sängen, ställt fram våra tofflor vid sängen och dragit för alla gardiner för fönstren. Det kändes lyxigt att bli så omhändertagen och väldigt trevligt.

Foodtrucks med lokal streetfood
Innan resan hade vi blivit rekommenderade att besöka vagnarna där ortsbefolkningen köpte sina luncher. Vi kunde promenera längs stranden i tio minuter söderut till den allmänna stranden bortom hotellkomplexen. Där i en gles dunge av höga träd stod några Foodtrucks som serverade olika typer av streetfood. Allt ifrån kinesiska rätter, Mauritsiska specialiteter, färskpressad juice och annat gott gick att hitta. Vi gick hit två gånger och åt Seafood, kycklingrätter och hamburgare. Allt var vällagat, smakrikt, gott och billigt. En mycket positiv upplevelse som rekommenderas!

Katamaran och dykning med delfiner
Vi åkte på två utflykter under vår vecka. Den första var en båttur med katamaran norr om Mauritius till ön Gabriel från Grand Baie. Generellt avråddes vi från att boka med agenter på stranden men eftersom jag hade läst om denna man, Vijay, på Tripadvisor så bokade vi båda utflykterna med honom. När vi passerade den häftiga klippön Coin de Mire gick det väldigt höga vågor och var riktigt gungigt på båten. Den här turen rekommenderas inte om du har lätt att bli sjösjuk eftersom den ofta är skumpig på vägen ut till ön. Tyvärr hade vi inte koll på det så det blev en jobbig tur på havet för min man och yngste sonen. När vi efter en och en halv timme kom fram till Gabriel Island behövdes en timme på stranden innan vår son kunde känna sig som människa igen. Vi andra passade på att snorkla och titta på alla vackra fiskar i detta naturreservat. Med på båten var en kvinnlig fotograf som fotade alla resenärer och sedan erbjöd oss att köpa fotona på en minnessticka. För knappt 400 kronor fick vi med oss ett antal proffsiga bilder på hela familjen och många naturbilder från Mauritius. Efter en dryg timme skjutsades vi över lagunen till grannön där besättningen lagade lunch åt oss. Det var en buffé med grillad fisk, kyckling och korv, pastasallad, potatissallad, grönsallad, såser och grillade bananer. Vi satt på långbänkar under tak och åt. Det fanns vin, öl, vatten och läsk att dricka. Enkelt, gott och trevligt. Det var övervägande fransmän på utflykten, ett fåtal tyskar, vi och ett gäng ortsbor. Av dem lärde vi oss att ju längre bak i båten vi satt desto mindre gungade det och desto mindre risk var det för sjösjuka. Till vår glädje hade vi vågor och vind snett bakifrån när vi åkte tillbaka till hamnen i Grand Baie och alla mådde bra på den resan. Bäst av oss alla klarade morfar utflykten, han som alltid älskat havet och aldrig blir sjösjuk. Dagen efter åkte alla utom morfar med en minibuss i tjugo minuter söderut där vi fick gå ombord på en snabb motorbåt. Även på denna utflykt var det mest fransmän, men även några engelsmän och vi nordbor. Vi åkte i snabb fart söderut längs kusten till Black River-området där delfinerna brukar hålla till. Det var drygt tio småbåtar på samma ställe som alla var på jakt efter delfinerna. Efter en kort stund såg vi ett stim som alla båtar jagade efter så vi turister fick kasta oss i havet för att försöka få en titt på nära håll. Vi gjorde fyra stopp innan vi lyckades komma i närheten så vi fick se dem. Vi tyckte lite synd om delfinerna och det sätt de blev jagade på samtidigt som vi tyckte det var spännande att se dem på nära håll.

Därefter åkte vi vidare söderut en stund till ett rev där skepparen slängde i bröd så vi fick snorkla bland massor med vackra fiskar. Vi fick ligga i en god stund så alla kände sig nöjda när vi åkte vidare. Vi kom till ön Ilot Fourneau som är en sandig liten holme i en skyddad lagun med utsikt över Le Morne Mountain. Utanför stranden ligger den berömda klippformationen Crystal Rock som vi passerade på vägen hem från utflykten. Här hade vi gott om tid att sola, bada och äta lunch. Vi bjöds på samma som dagen innan. Eftersom båten var liten så var vi ett mindre sällskap som umgicks denna dag. Det var intressant att se att vi agerade som brygga mellan fransoserna och engelsmännen som hade svårt att förstå varandra medan vi kunde överbrygga alla med våra språkkunskaper. En mycket trevlig och härlig utflykt.

Port Louis
Vi ville inte spendera någon av våra få soldagar i staden så eftersom vi skulle resa hem på kvällen beställde vi en minibuss som körde in oss efter lunch på hemresedagen till Port Louis. Vi hann få drygt två timmar på stranden först, duscha på hotellet och sen åka iväg. Vi ville se lite av Port Louis, äta en lunch och shoppa (gärna kashmir) innan hemfärden. På vägen frågade chauffören om vi ville stanna till på en kashmir outlet, vilket jag snabbt tackade ja till. Vi hittade både en sjal och några tröjor till bra pris. I Port Louis åkte vi nära marknadsgatan på vägen in och då insåg vi snabbt att vi inte skulle orka tränga oss fram i vimlet där. Vi lämnade bagaget i taxin och sedan satte vi oss i hamnen vid vattnet och åt en enkel lunch. Därefter hade vi en timme att spendera i den närliggande gallerian Caudan Waterfront. Det var readagar med rejält nedsatta priser så våra söner gjorde klipp på några italienska tröjor var innan det var dags att åka till flygplatsen. Vi var på plats fyra timmar innan avresa men incheckningen öppnade först tre timmar innan. Incheckade och klara hade vi gott om tid att äta lite och handla Mauritsisk rom på flygshoppen. Planet från AirFrance lyfte vid nio på kvällen för resa hem via Paris. Vi serverades en god kycklingrätt med rödvin innan vi somnade in över indiska oceanen.

Nöjda resenärer
Vi hade en underbart skön vecka med, för oss, perfekt temperatur. Det var runt 30 grader på dagen, 25 på kvällen och 25-27 i vattnet. Flera Mauritier beklagade att vi hade så dåligt väder på vår semester, men för oss och våra bleka nordiska kroppar var det perfekt. Ett par regnskurar och lite fläktande vind gjorde oss ingenting. Vi har tidigare snorklat i Medelhavet och alltid föredragit klapperstensstränder eller klippor. Vi förvånades här över att sanden på stranden aldrig blev het och brändes. Och jag som alltid avskytt sand kunde njuta när jag fick ligga på solsäng under ett parasoll av palmblad. Det som var svårast att inse var att vattnen är väldigt grunda innanför reven runt Mauritius. När vi snorklade på delfinutflykten var det som djupast sex meter. I Medelhavet har vi haft lätt att hitta snorkling på långt över tio meter. Men för de som gillar grunda vatten och inte söker utmaning på djupet är detta utmärkt. Vi kan verkligen rekommendera en resa till Mauritius på hösten. Vi förstod på ortsborna att temperaturen blir högre ju närmare julen vi kommer och vädret stabilare, men vi hade verkligen ingenting att klaga på. Fem mycket nöjda hemvändare som gärna återvänder!