Favorit i repris – Outrigger Resort, Mauritius

Förväntan var stor när vi lämnade Stockholm för att återse Mauritius. Denna gång skulle vi bo på Outrigger Resort på sydkusten där vi hoppades på bra snorkling och badmöjligheter i havet.

Outrigger och Mauritius – en favorit i repris!

Väl framme på hotellet möttes vi av mycket trevlig personal och på rummet väntade bubbel och tilltugg J. Rummet var perfekt för vår familj med ett extra rum för våra tre barn och ett rejält badrum med både dusch och badkar. Utsikten över Indiska Oceanen var fantastisk!

Vi hade bokat all inclusive vilket var över förväntan både när det gäller mat och dryck. Dessutom ingick gott om vattenaktiviter och vi vuxna fick massage på hotellets spa varsin gång. Vi spenderade de flesta dagarna på hotellet och utnyttjade vattenaktiviteterna till fullo. Snorka kunde man göra direkt från stranden vilket passade våra barn som är mellan 5 och 9 år gamla.

Via båthuset åkte vi ut en bit från stranden och snorklade genom att flyta med strömmen som går utanför hotellet. Det var aldrig något problem att få plats på dessa turer och både vår 7-åring och 9-åring kunde följa med och njuta av koraller och färgglada fiskar. Dessa turer var utan tvekan en av resans höjdpunkter! Vi lånade också kajak och trampbåt vid flera tillfällen.

Lunch åt vi oftast på Edge Water som är en suverän á la carte restaurang vid stranden med varierad meny som dessutom byts ut varje vecka. Familjefavoriterna blev sushi, fish & chips (måste provas!) och hamburgare.

På eftermiddagarna var det oftast poolhäng som gällde. Trots att hotellet var nästintill fullbelagt så var det aldrig svårt att få plats i solstolar under parasoller eller i en cubanas. Bad blandades med bokläsning, kalla drinkar och utforskning av stranden där det fanns fina snäckor och uppspolade koraller. Man behövde inte ta många steg ut i vattnet för att se fisk. Detta är semester när den är som bäst!

Via båthuset bokade vi en dagstur per båt för att titta och simma med delfiner i en lagun på västkusten. Det var något ingen av oss gjort tidigare och något vi verkligen såg fram emot. Dagen innan vi skulle åka närmade sig en anticyklon, något som vi förstod var ovanligt i november. Det mauritiska väderinstitutet varnade för sydvästliga svallvågor på 3-4 meter, även i de södra och västra lagunerna. Vi insåg ganska snart att det inte skulle bli någon delfintur de närmaste dagarna vilket var en stor besvikelse. Dagen därpå vaknade vi av ljud som påminde om åskmuller, men som visade sig vara vågorna som bröt några hundra meter från stranden. Denna och nästa dag var det röd flagga vid båthuset och inga vattenaktiviteter. Vi bestämde oss då för att åka till Vanilla Park för att titta på jättesköldpaddor och aligatorer istället. Parken låg cirka 40 min bort med taxi och var ett bra utflyktsmål. Lite varning här för kurviga och generellt ojämna vägar vilket inte är roligt  för de som lätt blir åksjuka. Vanilla park är inte så stor, men med helt andra djur än de vi är vana att se i djurparker i Sverige. Höjdpunkten var definitivt jättesköldpaddorna. De var hur många som helst och jättestora! Vid ingången köpte vi grenar för att kunna mata sköldpaddorna som vi sen gick tillsammans med inom ett relativt stort område.

Väl tillbaka på hotellet åt vi lunch på restaurang Mercado. På denna restaurang åt vi annars oftast på kvällarna. Maten där var bra men det var slamrigt och allmänt hög ljudvolym. På lunchen fanns det oftast bord ute och då var det en betydligt bättre upplevesle. Då fanns flera rätter att välja mellan som tillagades efter önskemål. Vi lärde oss snabbt att lämna lite plats i magen för efterrätt för dessertbordet ville man inte missa!

Dag 7 regnade det hela dagen. Det blev en dag när vi läste böcker, var på barnklubben och tränade. Deras fitnesscenter var väldigt bra och det fanns alltid lediga löpband, cyklar och cross-trainingmaskiner.

Dag 9 blåste det fortfarande mycket men vi kunde åka på en snorklingstur samt snorkla direkt från stranden. Det gick även att åka trampbåt, men vi var tvungna att hålla oss nära stranden för det var svårt att stå emot strömmen som fortfarande var stark. På eftermiddagen provade hela familjen på att spela tennis vilket var väldigt roligt, men inte helt enkelt. Vi hade båda banorna för oss själva så alla kunde verkligen vara med. På kvällen åt vi middag på Edge Water för sista gången. Edge Water blev helt klart familjens favoritrestaurang då det var lugnt, mycket bra bordsservering och god mat.

Dag 10 och resans sista dag hade havet lugnat ner sig och vi kom iväg på den efterlängtade delfinutflykten. Eftersom öppna havet fortfarnde var oroligt så åkte vi innanför reven. Vattenståndet var lågt och vi var nära att fastna flera gånger, men det gick bra tillslut. Väl framme i lagunen där delfinerna brukar hålla till  började delfinspaningen. Så häftigt när vi fick syn på dem och de simmade mot oss och kom riktigt nära. Bästa upplevelsen var ändå att simma och snorkla med delfinerna och fantastiskt att våra två äldsta barn kunde vara med. Känslan när flera delfiner simmar alldeles bredvid eller under en själv är obeskrivlig! På vägen tillbaka stannade vi till för snorkling. Som alla tidigare gånger vi snorklat upptäckte vi nya fiskarter. Det är svårt att få nog av snorklingen här och oj vad vi kommer att sakna detta.  När vi var tillbaka på hotellet var det dags att packa inför hemresan på kvällen. Ingen var speciellt sugen på det…Det blev ett sista bad i poolen och middag på Bar Bleu, som har fantastiskt goda pizzor, innan taxin hämtade oss och körde oss till flygplatsen.

Vi kommer att sakna Mauritius lika mycket efter den här resan som vi gjorde efter den förra resan, och vi tror att vi kommer tillbaka!

Skrivet av: Lasse, Karin, Elsa, Hedda och Nora

Dela i sociala medier:

Liknande Resor

Paketresa Mauritius, Émeraude Beach

På den kilometerlånga, vita sandstranden ligger Émeraude Beach Attitude där gästerna åtnjuter en hänförande utsikt över det turkosa havet.

Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Outrigger Resort

Chosefri lyx på Mauritius gröna och sköna sydkust. Upplev havet och korallreven. Smaka den goda maten! Upptäck den lummiga grönskan och kullarna runt Bel Ombre.

Bröllopsresor | Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Heritage Awali

I harmoni med naturens egen skönhet bjuder Heritage Awali Golf & Spa Resort, Mauritius en magisk plats med exklusiv service och komfort. Vi rekommenderar detta hotellet till familjer och par samt alla som spelar golf!

Bröllopsresor | Familjeresor | Golfresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa till Mauritius, Heritage Villas

Drömmer du om den perfekta villan? Kika då på våra läckra villor i Bel Ombre, på Mauritius sydkust. I omedelbar anslutning har du en fantastisk golfbana och två förstklassiga hotell.

Generationsresor | Golfresor | Grupp & konferensresor

Resa Mauritius, Shandrani Resort

Shandrani ligger på en egen halv-ö på Mauritius sydöstkust. Hotellet är idealiskt för familjer som vill ha en lyxig resa.

Familjeresor | Generationsresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Pointe aux Biches

Barfota. Ställ redan nu in dig på att ta av dig skorna när du checkar in på hotellet för att sedan ta på dem när det är dags att checka ut.

Familjeresor | Sol & Bad

Bröllopsresa Mauritius

Säg ja. Säg det med ett leende. Gärna på en kritvit sandstrand med det gnistrande blå havet som bakgrund. Vi hjälper er gärna att förverkliga drömmen om ett bröllop på Mauritius

Bröllopsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Sydafrika & Mauritius

Upplev det bästa av två världar. Sydafrika och Mauritius är en idealisk kombination där intrycken, smakerna & dofterna stannar kvar länge.

Läs mer om resan

Bröllopsresor | Generationsresor | Golfresor | Rundresor | Safariresor | Sol & Bad

Resa Mauritius, Le Cardinal

Le Cardinal är ett förstklassigt lifestyle hotell som ligger i vackra Trou aux Biches på Mauritius nordvästra kust.

Bröllopsresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Mauritius, Trou aux Biches Resort

Mauritius mest romantiska hotell? Ja, i alla fall enlig hotellet själva! Trou aux Biches Resort är ett lyxigt hotell som ligger på Mauritius vackra nordvästkust där solnedgångarna är dramatiskt vackra och stränderna pudervita.