Fly & drive i Kalifornien

Fyra förväntansfulla resenärer lyfter från Kastrup tidigt på morgonen. Vi flyger med SAS mot London för att där byta till United Airlines, vidare mot San Francisco.

Roadtrip i Kalifornien med familjen Jönsson.

Vi har, med hjälp från Annika på Moments, planerat och genomfört en alldeles underbar resa i Kalifornien under tre veckor. Stort tack till Annika för din lyhördhet, din hjälp, och dina tips. Du har verkligen bidragit till att göra denna resa helt oförglömlig.

Dag 1-7
Fyra förväntansfulla resenärer, 2 vuxna, 2 barn (10 och 12 år gamla) lyfter från Kastup tidigt på morgonen. Vi flyger med SAS mot London för att där byta till United Air Lines, vidare mot San Francisco. Total restid 13 timmar, puuh! Allt flöt på bra. Vi landar i San Francisco ca 13,00 – lokal tid. På väg mot hotellet i taxi får vi av taxichauffören veta att president Obama ska tillbringa natten på Hilton hotell, rakt över gatan från vårt hotell, detta blev genast lite spännande! Polis och säkerhetspådrag i hela kvarteret…

Hotell SERRANO. Ett charmigt och pittoreskt hotell på bra läge i San Fransisco. Gångavstånd till Union Square, där många turistbussar avgår ifrån, här kan man också ta sig vidare med cable cars genom staden. Bra läge om man, liksom vi, ska ta sig vidare med hyrbil. Det ligger ett garage för hyrbils ut/inlämning i samma kvarter. Våra dagar i San Fransisco bjöd på många upplevelser. Hela staden är som en berg och dalbana.

Vi tog oss runt med ”jump on jump off” bussarna, vilket var ett väldigt bra sätt att få se mycket av staden på kort tid. Vi besökte Alcatraz, Golden Gate bron, Golden Gate park, Fishermans Warf, Height Ashbury, China Town, Little Italy, Lombard Street m.m. Att förboka besöket på Alcatraz hemifrån är att rekommendera, då köerna är långa och det är inte helt självklart att man kan få plats inom en rimlig tid. Efter tre intensiva dagar gav vi oss ut på en camping/hiking tur i Yosemite. Med varsin ryggsäck på ryggen (resten av bagaget fick stå kvar i Serranos bagagerum) hämtades vi tidigt på morgonen, bara en liten bit från vårt hotell, av vår guide Chris och tillsammans med honom och en grupp på 14 personer åkte vi ut mot nationalparken. Här fick vi tre dagar av fantastiska naturupplevelser: berg, vattenfall, sjöar, ”jätte” träd, fantastiska vyer och dessutom fick vi lära känna de andra deltagarna i gruppen, vilket också var en upplevelse. Dag tre återvände vi, trötta men nöjda, till San Fransisco och kom tillbaka till Serrano hotell sent på kvällen. Dusch!! Säng!! = underbart!!

Dag 8
Alla väskor packade, dags för nästa ”etapp” av resan. Vi hämtar ut vår hyrbil och beger oss ut ur San Fransisco, följer kusten, för att köra Highway 1 – söderut. GPS är verkligen att rekommendera, vi hade inte klarat oss utan! En väldigt vacker bilfärd med branta stup, serpentin vägar och det dramatiska Stilla havet på höger sida med rejäla vågor och, på sina ställen, breda härliga stränder. Vi gjorde en hel del stopp längs vägen, doppade fötterna i Stilla havet, fikade, och körde vidare. Kvällens sista stopp blev vid en strandremsa strax utanför San Simeon, där sjöelefanter har sin naturliga ”mötesplats”. Helt fantastiskt, så STORA de är, och vilka ljud de kan åstadkomma! Vi tog in på motell några km därifrån.

Dag 9
Vi kör vidare söderut mot Santa Monica. Anländer till Travellodge motel vid lunchtid. Bra boende till bra pris. Litet pentry på rummet och frukost ingår. Vi tog ”Big Blue Bus” ner till Santa Monica Pier. Big Blue Bus har linjer över hela staden, man kan ta sig runt med dessa för en billig peng.

Dag 10
En heldag på Universal Studios i Hollywood!! Fantastiska attraktioner och mycket skoj, The Simpson ride blev en favorit!

Dag 11
Vi lämnar Santa Monica direkt efter frukost för att ta oss till Long Beach och Queen Mary, den gigantiska Atlantångaren som idag fungerar som hotell. På eftermiddagen tar vi bussen in till strandremsan i Long Beach, där vi tar oss ett välbehövligt svalkande dopp. Inte särskilt fräscht vatten men en bred fin sandstrand och strålande väder.

Dag 12
Idag lämnar vi Los Angeles och kör mot Palm Springs. Det är berg och öken hela vägen. Palm Springs är en konstgjord oas som består av golfresorts, plasik kirurger och en del köpcentrum. Här är det verkligen varmt!!! Drygt 40 grader nästan dygnet runt. Vi stannar i två dagar för att slappa, sola och bada. Här finns inte särskilt mycket annat att göra om man inte är golfare förstås. Skönt med lite avkoppling, sol och värme. Efter två dagar ger vi oss av mot nya äventyr i San Diego.

Dag 14 – 17
Vi kommer fram till San Diego vid 17-tiden. Går en sväng i marinan och tittar. Här finns massor av restauranger och små butiker som ligger väldigt vackert vid vattnet. I San Diego bor vi på Grand Hayatt, ett mycket fint hotell med bra läge. Med närhet till hamn området, restaurang och bar kvarter, spårvagnshållplats. Vi fick rum på 26:e våningen med fantastisk utsikt över staden! Här besöker vi bland annat Marine Museum. Ett gigantiskt hangarfartyg som ligger i hamnen alldeles nära vårt hotell. Marine Museum är väl värt ett besök om man är intresserad av krigshistoria. Den har tjänstgjort under 2:a världskriget, och en hel del av de guider som berättar spännande historier har på olika sätt tjänstgjort på fartyget då det var i drift. I inträdet ingår audioguidning. Vi besöker även Old Town, den ursprungliga delen av staden som grundades av spanjorer/mexikaner. Trevliga restauranger, bevarade hus, butiker, vissa fungerar lite som museum. Vi tillbringar även den 4 juli i San Diego och får uppleva en kväll med massor av folk fyrverkerier och festligheter. Det samlas massor av människor redan under morgonen och förmiddagen nere i hamnområdet. De har med sig mat och grillutrustning för att spendera hela dagen här. Vi tar en pizza på stående fot på kvällen vid 21-tiden, samtidigt som de enorma fyrverkerierna brakar loss. Det största vi någonsin sett!! Dag 18

Sista dagen i San Diego passar vi på att köra till en stor outlet som ligger vid den sista avfarten i USA, precis innan man passerar den Mexikanska gränsen. Det tar ca 30 min att köra hit från vårt hotell. Efter lite shopping kör vi mot Coronado Island, en del av San Diego som ligger som en liten halvö utanför staden. Det finns broförbindelse från de centrala delarna. Coronado är ett bad/båt/surf paradis med massor av fina hus och en hel del hotell.

Dag 19
Vi kör från San Diego redan vid 06.30 för att ta oss mot Los Angeles. Vi valde att spendera sista dagen innan hemresa på ett flygplats hotell (Hilton LAX). För att i lugn och ro kunna återlämna hyrbilen och smidigt ta oss till flygplatsen dagen efter. Flygplatserna är stora och allt tar lite tid, så det kändes skönt. När bilen var lämnad och vi checkat in på vårt hotell bestämmer vi oss för att ta en guidad sightseeingtur i Los Angeles. Turen bokar vi enkelt genom hotellet och 1 timme senare blir vi upphämtade av en guide (med mini buss) som tar oss genom olika delar av staden. Vi besöker bland annat Venice Beach, Santa Monica, Beverly Hills, Rodeo Drive och Hollywood.

Dag 20
Redo för hemresa, efter tre underbara veckor med massor av upplevelser som vi kommer att leva läääänge på!