Gömda och möjligen glömda pärlor i Kroatien

En vecka med goda vänner i skärgården utanför Split 3 till 10 juni 2017 ombord ”Sara of Sweden”, en Jeanneau Sun Odessey 469 av 2015 års modell. Vi hade övervägande bra väder hela veckan även om det var skralt med vind. Drygt 25 grader i vattnet och runt 27 i luften dagtid. Vi hade i vår planering sagt att vi skall satsa på att ligga i marinor/städer och inte naturhamnar.

Vår rutt: Första dagen utgick vi från marinan i Seget/Trogir och stävade mot Solta/Martinis Marchi i byn Maslinica – dag två gick vi till Pakleni Islands/ACI marinan Palmizana – tredje dagen satte vi kurs mot VIS/Vis stad – fjärde dagen blev det Drvenik Veli – femte dagen gick vi till Krknjasi Blue Lagoon på kvällen låg vi i Milna/Brac i marinan Yacht Club Milna (YCM) – sjätte dagen blev natthamnen i byn Pucisca – sjunde och sista natten var vi tillbaka i Seget.

Då detta var den tredje seglatsen jag gjort med chartrad båt i skärgården utanför Split visste jag rätt väl vad att vänta, i allt från logistiken kring utlämning av båt, till vilka förberedelser och vad man bör tänka på i samband med båtval, proviantering, ställda förväntningar och självklart även vilka möjliga mål man kan sätta upp utan att hela veckan skall bli ett träningsläger eller att man måste hetsa runt med motorn igång för att ”hinna med” planen.

En stor fördel med att jobba med Fanny och teamet på Navigare har varit den smidiga paketering som erbjuds, att slippa bena i de ”tråkiga” detaljerna. Nu fick vi hjälp med flygbokningen, välkomstpaket, utcheckningspaket och transfer, hur smidigt som helst.

Vår ”crew” på ”Sara” bestod av mig som skipper min hustru och två andra par, alla mycket goda vänner. Vi hade seglat med ett av paren en vecka i juni 2014.

Med de erfarenheter vi drog från den veckan kunde vi i lugn och ro planera årets seglats och plocka russinen ur kakan vad gällde hamnar att besöka till vad att ta med i packningen.

Vi bestämde tidigt att vi skulle ses någon kulen vinterkväll och titta på möjliga rutter och fundera på hur högt våra förväntningar var ställda, jag tror att det är en viktig detalj att lyfta.

Sagt och gjort, kulen vinterkväll samlades vi hos oss för bildvisning, god mat och dryck samt genomgång av möjliga rutter/platser. Vårt gäng kände att semester var ett prioriterat krav, varför jag föreslog att vi nog bör begränsa seglandet till 4-5 timmar per dag då det annars lätt blir träningsläger. Givet rimligt tröga båtar och att årstiden bjuder lätta vindar satte vi 25 Nm som övre gräns för distansen mellan hamnar. Vi bestämde även att vi skulle besöka några ”måsten” som Pakleniöarna, Maslinica på Solta och staden Milna på Brac, utöver dessa skulle vi låta vindarna bestämma.

Det var av den anledningen vi hamnade på ön Drvenik, vilket inte alls var meningen och inte ens på listan då det framgår av olika källor att det inte finns någon fungerande marina och knappt någon ”civilisation” heller, men vi fick både äta och dricka, och det var en av de lugnaste natthamnarna på hela resan, så är man förberedd på det begränsade utbudet och inte behöver bunkra mat, vatten, bränsle eller cash, kan den lilla byn vara ett annorlunda inslag i den annars så välordnade kroatiska marinakulturen.

Seglingsveckan närmade sig och alla var spända på hur meteorologerna skulle förutspå vår vecka, prognoserna sade vackert och lätta vindar och de visade sig ha helt rätt.

Tidiga morgonflyget med ”Norrmännen” från Arlanda utan missöden, visst är wifi ombord bra smidigt både vad gäller på flyg och på segelbåtar, funkar klockrent.

Touch down i Split, transferbus hämtade oss och VIP-incheckningen gjorde att vi fick tillgång till ”Sara” klockan 13, två timmar tidigare än annars. Vi passade på att käka en god lunch på marinan innan avgång, alla vet hur sjön suger.

Vi stuvade in förbeställd proviant, på vårt planeringsmöte i vintras gjorde vi beställningen och av någon anledning såg vi oss nödgade att beställa sjuka mängder med ”crackers”, gör inte det misstaget, de kommer inte styckevis, utan rätt stora förpackningar. Gjorde den tekniska avstämningen, med motor, navigationsutrustningen, toaletterna, seglen (furling stor och fock, hur smidigt som helst) och alla andra små och stora saker som det är nyttigt att känna till i nya båtar.

Väl iväg tog vi närmsta vägen till Maslinica för att söka natthamn, det kan vara ett tips att förboka just första nattens hamn, då de närmast Split är rimligt fulla redan vid tre på eftermiddagen på ”bytesdagarna”, vi hade turen att få sista ”moringen” och kunde lugnt se eftersläntrare bli tvungna att vända om och söka sig vidare eller ankra upp i viken utanför. Vi hade valt Maslinica för möjligheten att äta en riktig brakmiddag (födelsedagsfirning) och även att kunna bunkra färsk mat i affären dagen efter.

Vi betade av det andra önskemålet på listan redan dag två genom att segla till Palmizana på Pakleniöarna, ett enligt mig ”måste” om inte annat för den härliga lagunen på andra sidan ön. Även restaurang Zori är värt ett besök för en finare middag, annars finns det fler krogar utmed stranden som alla bjuder en fantastisk utsikt och god mat. Testa att stiga upp med solen och ta en kaffe och en croissant på det lilla fiket i hamnen, magiskt!

Många andra har säkert beskrivit alla hamnar ingående men det är speciellt en jag skulle vilja dela med mig av. På norra sidan av Brac, angöring från söder, innan Supetar, ligger ett ganska anskrämligt stenbrott som ett stort sår i naturen. Den viken som går in där, ser på sjökortet ut som en grund vik där det knappast kan vara farbart, men därinne ligger en helt underbar liten stad som förefaller bortglömd, Pucisca. Med knappt mer än 15 platser totalt och inte ens en meter under kölen och framförallt den inte så inbjudande entrén kan det mycket väl vara så att Pucisca har glömts bort av ”guiderna”? Jag kan verkligen rekommendera ett besök, vi låg där näst sista natten och hade en lagom slör/läns hem om 25Nm till Seget att göra sista dagen.

Vi krönte veckan med ett middagsbesök i Trogir, till Trogir tar man smidigast en taxibåt från marinan som går var 20e minut och kostar 20 kuna per person enkel resa. Trogir är festligt, folkligt och fullspikat, vi hamnade på Don Dino för sista kvällen med gänget, en kulinarisk milstolpe, väl värt ett besök.

En helt underbar seglingsvecka var tillända och alla var eniga om att vi vill göra om det 2018. Perioden vi valde är i det närmaste perfekt, det är inte för varmt, inte för blåsigt, inte för trångt, inte för dyrt och väl hemma har man hela svenska sommaren att se fram emot.

Hvala Hrvatska

Båten
En sommar i Kroatien
En vacker småstad i Kroatien
Några båtar till längst hamnen
Här ligger flera båtar förtöjda
Följ med på en magisk resa
Här serveras god mat, vin och ost
Gamla byggnader och akitektur
Följ med oss ut och utforska till havs!
Kroatiens gömda och glömda pärlor

Skrivet av: Nikolas Georgii

Dela i sociala medier:


Liknande Resor