Guletsegling i Kroatien

Från Dubrovnik till Split. En Guletsegling i Kroatien mellan den 13/5 - 17/5.

Marina på  Moments åkte till Kroatien för att testa på att segla med en Gulet på försäsongen. Oturligt nog var inte vädergudarna på bästa humör denna gången men det blev en bra resa i alla fall. Här är hennes berättelse:

Den 13 maj gick jag ombord på en fin, ny Gulet i Dubrovnik. Denna Gulet har plats för 30 gäster plus personal, som kock, matroser och kapten såklart. Våra kabiner var fina och rymliga med egen dusch och toalett. Det kändes precis som att vara på ett hotellrum fast i lite mindre format. Eftersom vi anlände med flyg på olika tider den dagen arrangerades en rundtur i gamla staden i Dubrovnik för oss med tidig ankomst. En charmerande, rolig och kunnig guide visade oss runt här i ett par timmar och Dubrovnik är verkligen en fin stad och värd att se och vistas i. Jag kommer med säkerhet att återvända hit för att kunna tillbringa mer tid här.

När alla hade kommit ombord som skulle med på turen serverades en fördrink och en 3-rätters kvällsmiddag i salongen. Det var både gott och trevligt. Efter en bra start på första dagen var det skönt att krypa ner i sängen och vaggas till söms i Dubrovniks hamn. Solen lös med sin frånvaro morgonen därpå och det var kallt och blåsigt. Så det härliga stora soldäcket högst upp fick agera som utkiksplats. Omgivningen är otroligt vacker i Kroatien med sandfärgade husfasader och tegelröda tak, gröna kuperade omgivningar och ett kristallklart blått hav runt öar och fastland. Eftersom jag vaknade tidigt hann jag sitta en stund på däck när båten styrde mot Korčula, innan jag gick ner för att äta en väl tilltagen frukost i salongen. När vi kom fram till Korčula hade vindstyrkan ökat och kocken hade fullt upp med att försöka tillaga vår lunch. Vi lyckades få i oss den goda maten allihop utan att spilla allt för mycket och sedan gick vi tillsammans i land för att träffa guide nummer två, en äldre kvinna bosatt på ön, som berättade allt som var värt att veta om staden. I Korčula finns (vad vissa historiker tror) Marco Polos födelsehus. En fantastisk ringmur från 1200-talet omger staden och här finns byggnader från gotiken och renässansen, och Sankt Markuskatedralen från 1200-talet som är en populär sevärdhet. Vi gick in genom en gammal landsport som ledde in i den gamla stadskärnan och där har de byggt gränderna på ett sådant sätt att de kunde mildra boravindens framfart och det var tur för oss! Fast det var nog inte Bora som svepte runt oss i staden den här gången. Resten av dagen strövade runt jag runt på egen hand, handlade några trevliga ting och godsaker, gick ombord och läste min bok och kopplade av en stund före kvällsmiddagen ombord i hamnen. Efter en trevlig dag och kväll tillsammans var det åter dags att krypa ner under täcket, och nu gungades vi något kraftigare till sömns.

Jag vaknade med ett ryck och förstod att båten var på väg mot nästa destination, det gungade nu rejält i kabinen kände jag, och min kropp började säga ifrån, att det var bäst att få på sig kläder och komma ut i friska luften och andas i havsbrisen. Då det var kallt och regnigt var det en del kläder som skulle på och ett toalettbesök är oftast nödvändigt på morgonen och så även denna morgon, med en hel del vilja och tur lyckades jag uträtta mitt behov och få på mig alla mina lager av kläder och kom upp på däck och tog ett djupt andetag. Blek (tror jag) och omtumlad slog jag mig ner i en fåtölj på däck och gungade med. Plötsligt upptäcker jag att jag känner igen hamnen som vi kommer till och det tar ett par minuter att förstå att vi är tillbaka vid staden Korčula?! Det visar sig vara full storm och kaptenen har beslutat att gå tillbaka då passagerarnas säkert är viktigast, även om rutten faller. Vi skulle nå ön Hvar på eftermiddagen men jag får se denna långa ö vid ett annat tillfälle när jag besöker Kroatien igen, för det kommer jag garanterat att göra. Nästa gång blir det säkert strålande solsken. Ja, vädrets makter styr vi inte över. Det var bara att försöka få i sig frukost och göra det bästa av situationen. Och visst blev det en bra dag. Arrangören och vår värdinna ombord gjorde sitt yttersta för oss, så vi vandrade iväg tillsammans, ett par hundra meter från båten till en mycket trevlig vinprovning på en fin lokal restaurang. Vi bjöds på ost, korv och andra delikatesser och provsmakade minst fyra lokala vinsorter, både rött och vitt och efter lunch åkte vi med buss till en underbar familjeägd ekologisk vingård, och här provade vi både deras lokala vin som det fått flera utmärkelser för och deras egentillverkade likör i flera olika smaker, och mer ätbara godsaker slank ner i magen. En fantastiskt rolig kvinna från byn guidade och underhöll oss under hela turen och det blev många hjärtliga skratt den eftermiddagen. Dagen efter kunde vi lämna hamnen och ge oss av mot Split. Efter frukost placerade jag mig på däck i en fåtölj vänd mot horisonten, väl påklädd. Det gungade rejält och var isande kallt men det var det värt att utsätta sig för, för att få se Kroatiens vackra kust live.

Halva gänget, det modiga klev av i Omiz för att göra en häftig Zipline utflykt, ett fartfyllt linbaneäventyr ovanför trädkronorna. Jag tillhör inte de modiga än… När vi kom fram till Split gick resten av gänget en kort promenad och sedan kom ”höjdarna” tillbaka till båten och de fullkomligt strålade och var supernöjda med sin utflykt högt upp i det blå. Vi åt lunch tillsammans och sedan var det dags för en guidad tur i vackra staden Split. Efter en heldag kom vi fram till finalen och det var kaptensmiddag i salongen. Borden var dukade med vita dukar och tända ljus och middagen var mycket god och trevlig.

Mätt och belåten med min gulettur i Kroatien somnade jag till sista kapitlet i min bok. Morgonen bjöd på strålande solsken, bättre sent än aldrig. Jag sa hejdå till alla ombord och sedan tog jag tog en lång promenad längs hamnen i solen och åt en stor glass på vägen tillbaka till båten. Transfern kom i tid och så bar det av hem mot Sverige igen efter händelserika och trevliga dagar i Kroatien.