Jorden Runt på 89 dagar!

Vi hade bestämt oss, vi skulle göra vår drömresa. Tre månader tjänstledigt, fyra utvalda resmål från vår ”bucket list” och en resa runt jorden. Vi valde fyra resmål, Nya Zeeland, Franska Polynesien, Machu Picchu och Galapagos.

Det hade inte varit möjligt utan Moments och Annika Gullberg som hjälpte oss att få ihop en perfekt resplan med flygresor, båtturer, guider, hotellnätter och allt som behövdes. Nu var det äntligen dags!

Nya Zeeland
Första december 2017 började vår ledighet och första december klev vi på planet till Nya Zeeland. Vi landade i Auckland där vi stannade ett par dagar och vande oss vid tidsskillnaden på 12 timmar. Auckland är en härlig stad vid vattnet med god mat och möjlighet till härliga promenader. Sedan hyrde vi husbil och började vår resa genom norra och södra ön. Vänstertrafik och smala vägar var lite läskigt i början men snart hade vi vant oss.

Coromandel var fantastiskt med sina varma källor, blommande Christmas Trees och böljande landskap. Det kändes som om hobbitar skulle komma vandrande vilken minut som helst. Från Cormandel åkte vi vidare till Rotoroa en stad där ca 1/3 av befolkningen är Maorier. Staden ryker och bubblar av ytliga varma källor. På campingen kunde man t.o.m. koka mat i ett hålrum direkt under marken. Vi stannade bara ett dygn för regnet öste ner och vi tog oss till kusten i stället. Innan vi lämnade staden hann vi besöka en djurpark och se en liten kiwi.  Det finns inga inhemska däggdjur på Nya Zeeland förutom fladdermöss. Så kiwis som inte kan flyga kan inte försvara sig mot de däggdjur som kommit till ön med européer, t.ex. hundar och possums (pungråttor).

På Nordön besökte vi sedan Napier. Staden byggdes upp i Art Deco stil efter en jordbävning 1931 och är verkligen värd ett besök. I Napiers omgivning finns fina vingårdar så vi tog en vintur och provsmakade vad trakten hade att erbjuda. Vi avslutade kvällen med en niorätters middag på restaurangen Bistronomy som vi verkligen kan rekommendera. Den var den godaste middagen på hela vår resa. Nya Zeeländarna är duktiga på mat och det förstår man med alla dessa fårfarmar och nötkreatur som betar överallt. Sedan erbjuder också havet alla sorters läckerheter. Efter ett kort stopp i Castlepoint där vi kampade på stranden åkte vi vidare till Wellington där vi stannade två nätter innan det var dags att ta färjan till sydön.

Inloppet till sydön är fantastiskt vackert. Vi möttes av ösregn och körde snabbt till Nelson. På sydön åkte vi sedan genom ett fantastiskt landskap med berg, dalar, kustlandskap, glaciärer, betesmark och skogar. Det går långsamt att köra på sydön. Överallt byggs det och många passager har bara en körfil så vi fick vackert vänta på mötande trafik innan vi kunde komma vidare. Vi besökte Blenheim och gjorde även här en vinprovartur i vindistriktet Malborough. På vingården Saint Clair kostade det finaste vinet vi provsmakade tre gånger så mycket som samma vin på Systembolaget. Otroligt och vi får gratulera Systembolaget som uppenbarligen varit duktiga att förhandla om priset.

Sedan bar det av till Kaikura där vi åkte på valsafari och fick smaka världens godaste hummer på Kaikura Seafood BBQ. En vagn på stranden där de grillade den mest fantastiska hummern. Ett måste!Sen fortsatte vi genom landet för att hitta något bra ställe där Anders kunde flugfiska. Vi stannade och tittade på Pancake Rocks och kom sedan till Haast. Här blev det helikoptertur och flugfiske i glasklart vatten. Sen vidare till Lake Manapouri och Doubtful Sound där vi hade bokat en båttur. Vackert fjordlandskap med spektakulära klippor och vattenfall. Julafton firade vi i Queenstown tillsammans med alla andra turister och Nya Zeeländare. Campingen var proppfull. Efter en natt i Christchurch sa vi adjö till sydön och husbilen för att flyga tillbaka till nordön. Jag fick sedan fira födelsedag på en underbar fiskrestaurang i Auckland innan det blev dags för vårt nästa drömresemål, Franska Polynesien.

Franska Polynesien
Under flygresan till Tahiti passerade vi datumzonen och jag fick fira födelsedag igen. Jag är nog ganska ensam om att ha fått fira två födelsedagar på två dagar efter varandra. Vi stannade en natt på huvudön Tahiti och flög sedan vidare till Fakarava som hör till Tuamoto-atollerna. Fakarava är ett paradis på jorden. Rosa korallstränder, varm lagun, korallrev och ett helt fantastiskt undervattenliv. En privat båttur till södra passet är ett måste! Här ligger korallrevet precis utanför kusten och man möts av ”the wall of sharks”. Korallerna är färgsprakande och det finns massor av fisk i alla storlekar och färger.

Efter ett par dagar flög vi vidare till Rangiroa där det blev mer snorkling, sol, bad och goda middagar. Annika från Moments hade verkligen lyckats boka precis det vi hade drömt om. Allt fungerade perfekt och vi blev mötta med snäckhalsband och orkidéer för att sedan transporteras till hotellen. I Rangiroa hoppade och lekte delfinerna varje morgon i tidvattnet mellan lagunen och havet. Vi stod på strandkanten och kunde inte se oss mätta på deras uppvisning.

Sedan flög vi vidare till Raiatea som tillhör Sällskapsöarna. Vi hade bokat plats på en 55 fots katamaran tillsammans med sex andra personer. Turen gick från Raiatea, till Tahaa,  Huahine, Bora Bora och Moorea. Besättningen bestod av en kvinnlig kapten och en tjej som lagade fantastisk mat från frukost till middag. Under vår 10-dygns segling tog de oss på massor av snorklingsturer och guidade turer på land.Öarna är väldigt olika, en del bergiga, andra med mycket växlighet och frukter som mango, ananas mm. Raiatea är hemlandet för Maori-folket som ursprungligen kom från det asiatiska fastlandet. Även Maorierna på Nya Zeeland härstammar från Raiatea.  Varje dag snorklade vi på olika platser och fick se Mantas (Djävulsrockor), Stingrockor, ”Eagle Rays”, hajar, koraller, fiskar…. fiskar…. fiskar.  Vi besökte en privat ö utanför Bora Bora där de bjöd på en härlig måltid på stranden. På Bora Bora blev det också en barkväll på den legendariska puben Bloody Mary’s.  Vi hann också med en nattsegling mellan Bora Bora och Moorea. Inte mycket sömn den natten pga väder och vågor men vi fick se stjärnbilden ”southern cross” på en enastående natthimmel… Sedan stannade vi själva några dagar på Moorea med bad och ännu mer snorkling. Vi provade på undervattenskoter i korallreven vilket var en upplevelse. Moorea är kuperat och det finns vacker natur men många vandringsleder. Ön ligger strax utanför Tahiti och flygresan tillbaka dit tog ca 6 minuter. Måste nog vara en av de kortaste flygresorna i världen.

Inkaleden och Machu Picchu med stopp i Buenos Aires
Nästa resmål var Peru och Machu Picchu men först fick vi åka tillbaka till Nya Zeeland och därifrån till Buenos Aires där vi gjorde ett stopp på ett par dagar. Vi besökte operan, promenerade omkring och åt argentinsk biff. Även här hade Navigare sett till att vi blev mötta på flygplatsen och fick bra tips på sevärdheter från den lokala guiden.

Nu nästa resmål, drömmen om att vandra Inkaleden till Machu Picchu. Vi anländer i Cusco på 3400 meters höjd. Här ska vi stanna i två dagar för att vänja oss vid höjden. Cusco är en supermysig stad med en blandning av inkakultur och spansk arkitektur från kolonialtiden. Här smakade vi kött från alpaca men vi kom aldrig så långt att vi åt den peruanska festmåltiden marsvin. Vi gjorde en utflykt till befästningen ”Sexy woman” eller som den egentligen heter Sacsayhuamán. Detta var huvudfästet under inkafolkets storhetstid när Cusco var huvudstad. Fascinerande byggnation med magnifika stenar som är perfekt sammanfogande.

Moments hade bokat Inkaleden åt oss och det var vi glada för. Vi var en liten grupp på fyra personer med världens bästa guide. Vandringen gjorde vi i januari under regnperioden men vi hade strålande väder i stort sett hela tiden. Det var en jobbig vandring med stenigt underlag och långa slingande uppförssträckor och tunn luft. Förutom ruiner på vägen och vackra landskap var det ett närmast tropiskt växtlandskap med orkidéer, lupiner, blommande träd med kolibrier. Otroligt vackert och en upplevelse!  Vi hade bärare och ett helt sällskap med oss som satte upp tält, lagade mat, kokade dricksvatten och såg till att vi fick en lyckad vandring. Andra dagen är mest ansträngande då man vandrar från ca 3000 möh till inkaledens högsta punk på ca 4200 möh och sedan ner till 3500 meter igen. Det var så klart jobbigt för andning och knän men samtidigt vackert och trevligt. Vi var ca 150 turister från hela världen och något flera bärare som gick leden dessa dagar och det blev en god stämning bland alla som vilade om varandra och delade upplevelser.

Sista dagen gick vi upp tidigt för att komma till ”the sun gate” i tid för att se solen gå upp över Machu Picchu. Det var en glasklar morgon och utsikten från solporten ner över Machu Picchu var enastående. Sen var det bara alla trappsteg nerför innan vi var framme och fick några timmars rundvandring på denna bergsstad från Inkatiden. Tillbakaresan till Cusco gick med tåg och buss och nästa dag åkte vi vidare till Titicacasjön som ligger på ca 3800 möh och är Sydamerikas största sjö. Det är världens högst belägna sjö där det bor permanent befolkning. Vi guidades runt och besökte staden Punos enorma marknad. Där kunde man köpa allt från torkade potatisar, coca-blad, ett hästhuvud, gamla skor eller levande djur som marsvin eller små kycklingar. Färgsprakande och vi rekommenderar verkligen ett besök på en marknad i Peru.

Ecuador och Galapagos
Nästa resmål var Ecuador och Galapagosöarna som är precis så fantastiska som David Attenboroughs naturfilmer. Det är en nationalpark och sjölejon, krabbor, leguaner, pelikaner och alla sorters häckande sjöfåglar finns överallt. Det är också hem för landsköldpaddor och när vi blev transporterade från flygplatsen fick vi stanna för att en sköldpadda skulle kunna ta sig över vägen. Den mest kända sjöfågeln är ”blue footed boobie” och den har verkligen blå fötter. Galapagos ser man bäst från havet och vi åkte med en kryssningsbåt i fem dagar. En guide visade oss flera olika öar. Här fick vi snorkla och uppleva vattenlivet. Simma jämsides med havssköldpaddor och överraskas av sjölejon som helt plötsligt dyker upp i ett stort fiskstim.

Vi såg havsleguaner som simmade vilka endast finns i dessa vatten. För djurälskare är detta ett paradis. Sedan tog vi oss hemåt via Ecuadors huvudstad Quito. Strax innan vi kom dit blev vi tillfrågade om vi utan extra kostnad ville uppgradera hotell till ett boutique hotell, Illa Experience Hotel. Det var ett ombyggt och nyrenoverat kolonialhus med femstjärnig restaurang. En härlig avslutning på vistelsen i Ecuador. Efter ett par dagar i Quito med besök på ekvatorn åkte vi hemåt med stopp ett par dagar i New York. Där blev vi hembjudna till vänner som vi hade lärt känna på kryssningsbåten i Galapagos. Vi tackar Moments och Annika Gullberg för en perfekt ordnad resa.