Jul & nyårsresa till Sri Lanka & Maldiverna

Vi är en familj på två vuxna och tre barn (son 12 år, två döttrar, 19 och 21 år) som älskar att resa och uppleva nya destinationer. Normalt sett brukar vi spika ihop den ena tokiga resan efter den andra men den här gången var det ont om tid och lite för många lösa trådar.

Dessutom är vi allergiska mot charter och gruppresor. Googlade runt och hittade Moments. Kom i kontakt med en mycket trevlig man, Marcus, och jag förstod snabbt att jag kommit rätt!

Trots att jag hörde av mig så sent som vecka 45 med önskemål om jul och nyårsresa som gärna skulle ingå både aktiviteter, sevärdheter, sol, bad och chill så gick det att genomföra. För att krångla till det lite extra så uppehåller sig 21-åringen i Australien så hon skulle flygas in från det hållet. När allt i princip är helt bokat och klart, då vill inte 19åringen med….suck. Ringde Marcus, inga problem. Han bokade av henne och sa att om hon om hon ångrade sig kunde han fixa så att hon kom med.

Den 21/12 satte vi kurs mot Kastrup och gled på Qatars plan med destination Doha och sen vidare till Colombo på Sri Lanka. När vi steg av planet blev vi först välkomnade av solen och en mycket behaglig värme och därefter ett ännu varmare välkomnande av vår guide, Upali, som vi skulle resa med under åtta dagar. Han hade bundit helt underbara kransar av blommor som han hängde runt våra halsar 🙂

Första hotellet, Jetwing Blue, som låg precis vid stranden, var en riktig pärla med supergod mat. Har solade och badade vi i väntan på att 21åringen skulle komma nästkommande natt. Hon dök upp som planerat och efter några timmars sömn och en helt fantastisk frukostbuffé, kom Upali och hämtade oss för att åka ut med båt till ett rev och snorkla.

Utcheckning vid lunchtid och sen vidare mot Kithulgala. Här spenderade vi en natt på hotell Forest Edge och vi vaknade upp till soluppgång och julaftonsmorgon. Sonen fick öppna en julklapp som visade sig komma väl till pass inför dagens eskapader, rafting! Och julklappen var en sele till hans Go Pro som givetvis åkte på under raftingen.

Jag kan ju ärligt säga att jag var ganska skraj inför det här spektaklet med rafting. Det blev ju inte bättre när vi blev tillfrågade om vi ville åka i en stor båt som höll en torr och var lite lugnare, eller en liten båt där man garanterat blev blöt och chansen/risken (hur man nu ser det..) att trilla i floden. Givetvis ville alla de andra i familjen ha den lilla båten. Och jag kan säga att jag är glad att vi valde den lilla båten! Gummit på båten blev nämligen stekvarmt och solen gassade på bra. Vår raftingguide var väldigt flitig med att stänka ner oss med vatten, allra helst när man minst anade det, och det svalkade skönt 🙂 Vi tog oss ner för floden utan att trilla i men när vi var färdiga, hoppade vi i floden från båten och simmade en stund, underbart! Efter ombyte till torra kläder, väntade en supergod lankesisk buffé som vi högg in på.

Mätta och belåtna for vi vidare och bad vår chaufför att stanna till så att vi kunde köpa färska Mango som såldes längs med vägen. Saftigare och godare Mango har vi nog aldrig smakat!

Vi kom till en utsiktsplats högt uppe där vi kunde se ut över staden Kandy där vi tog en massa foto. Sen åkte vi till ”Temple of Tooth” för att få en rejäl dos kultur som var väldigt intressant. Upali lotsade oss smidigt genom hela tempelområdet, visade och berättade saker för oss som vi med all säkerhet hade missat om vi åkt dit själva.

Nästa inkvartering var på hotell Mahaweli Reach i Kandy . Ett riktig topphotell med hög klass. På kvällen var vi inbokade på ”Christmas Eve Gala Dinner”. Klänningar och skjortor åkte på och sen gled vi ner till en storslagen buffé, körsång, tomte, julklappar och allt annat som hör till julen.

På juldagen hade vi lite sovmorgon innan vi åkte till Pinnawala för att titta på elefanter som badade, blev skrubbade och genomgångna. Vi besökte även ”The Dung”, där de visade hur man gjorde papper av elefantbajs. Givetvis blev det ju inköp av presenter här, anteckningsböcker och örhänge till släkten 🙂

Efter Pinnawala var tanken att vi skulle åka till Peradeniya Gardens, en botanisk trädgård. Vi var ganska trötta efter rafting, tempel, bilåkning och julfirande så vi bad istället att få bli körda till hotellet och ägnade eftermiddagen åt sol och bad.

Annandagsmorgon checkade vi ut tidigt och begav oss först till ett hinduiskt tempel. Där inne var det full aktivitet med ceremonier som var spännande att iaktta. Vidare till Dambulla Cave tempel. Här fanns det gott om söta apor och försäljning av kokosnötter. Givetvis blev det varsin kokosnöt med sugrör att dricka ur.

Det var en bit upp till grottan och vi var glada att det var molnigt för vi blev ganska varma. Väl uppe möttes vi av en mäktig Buddhastaty i guld men det häftigaste var nog inne i en grotta där en gigantisk avbildning av en liggande Buddha var uthuggen i granit.

Trafiken på Sri Lanka är helt kaotisk, värst inne och runt städerna. Vi är väldigt glada att vi hade chaufför och inte behövde köra själva. Efter templet tog Upali en rejäl omväg men som ändå gick snabbare att köra pga alla trafikstockningar. Ganska exotiskt med upplysningsskyltar med elefanter på istället för älgar! Vi blev körda till regnskogen och hotellet Amaara Forest. Här tog jag och dottern en timmes massage på deras SPA, underbart! Maken och sonen tog ett dopp i poolen.

Dagen därpå vaknade vi till ett strilande regn, typiskt för regnskog. Vi är glada att vi hade inhandlat varsin regncape hemma i Sverige och som låg lättillgängliga i packningen. Efter frukosten bar det av till Sigiriya Rock. Regnet avtog när vi kom fram till klippan och vi fortsatte till fots upp på trappor efter trappor till toppen. Här bjöds det på ruiner och episk utsikt över vidderna. Efter att ha klivit ner från berget med lite skak i benen, blev det inköp av små burkar i mässing som en man suttit och snidat på. Mycket nöjda med våra fynd och att få ha upplevt ”Lejonklippan”, for vi iväg för att äta en behövlig lunch och sen vidare till Minneriya National Park och jeepsafari.

Och där var dom! Dessa mäktiga stora djur med sina snablar som gick och betade i gräset. Helt fantastiskt! Vi satt länge och titta på elefanterna med sina ungar och hur de rörde sig sakta och makligt i sina flockar.

Näst sista dagen packade vi ihop våra saker efter en tidig frukost och blev körda i fem timmar till Colombo med stopp för att äta mango och mata apor. Vi hade berättat för Upali att vi gärna ville smaka en riktigt god Sri Lankacurry så han tog oss till en inhemsk restaurang utanför all turism. Vi åt en galet god lunch med flera olika curry som serverades i små skålar och tillhörande bröd. Efter maten bad vi att få bli körda till ett köpcentrum. När vi shoppat klart fick vi uppleva värsta monsunregnet med tillhörande åska, trots att det inte var regnperiod. Alla lankeser såg lika förvånade ut för det brukar inte komma regn vid den här årstiden. Vi tyckte att det var ganska spännande att se hur det kunde komma två decimeter regn på en timme. Vi satt under en markis på ett café och drack kaffe medan regnet forsade ner. När vi skulle springa till bilen fick vi vada i vattenmassorna. Tur att vi bara hade flipflops och shorts! Värre var de för de i långbyxor, strumpor och skinnskor.

Vi blev incheckade på Galleface hotell som var som ett gammalt engelskt, kungligt palats. Här att vi kunnat tänkt oss en natt till. Eftersom vi inte besökte Peradeniya Gardens i Kandy blev vi istället bjudna på en utsökt buffé på hotellet. Sen sov vi gott. Till frukost serverades det Champagne och det kunde vi inte motstå 🙂

Så var det dags att ta oss till flygplatsen och resa vidare till Maldiverna.

Regnet i Colombo verkade följa efter oss för vi landade på ett regnigt Male. Inte riktigt vad vi hade räknat med (förmodligen inte någon annan heller…) Efter några timmars väntan i en fräsch launche, var det dags att kliva på sjöflyget, precis ett sånt plan som man sett i den gamla tv-serien ”Doktorn kan komma” (om någon minns den). I regn och blåst flög vi ca 40 minuter och landade på Kuredu. Här duggade och blåste det. När vi kom av jettin blev vi varmt mottagna av personlem som spelade på trummor. Det var nästan så att jag tänkte att nu dyker snart Pippis pappa upp också! (för han bodde ju på Kurekurreduttön, kanske inte samma men det kändes så:)

Beachvillorna med jacuzzi som vi skulle bo i en vecka framöver, låg helt perfekt på stranden med 20 meter till havet. Vi somnade gott med önskan sol och blå himmel.

Så blev det inte. Regn och blåst och en son som kommer rusande från sin hydda och berättar att storasyster är jättesjuk. På med våra regnponchos och iväg till deras hydda. Vi insåg snabbt att det var behov av läkarvård (en åkomma hon haft tidigare fast å hemmavid och berodde inte på resan) så öns doktor fick komma med sin väska. Han undersökte henne och bjöd på sprutor. Han stannade tills det vände på rätt håll sen kom han tillbaka efter någon timme och tittade till henne. Lyckligtvis repade hon sig efter någon dag i sin hydda och kunde njuta av ön och havet tillsammans med oss. Vi tyckte allihop att det var ju bra att det ändå regnade när hon var sjuk. För sen kom solen! Och den stannade hela veckan och bjöd på ett förträffligt väder.

Det blev mycket sol och bad och promenerande för att utforska ön. Ofta gick vi iväg i enbart badkläder med vårt cyklop i handen och ett ombyte i en liten strandkasse. Flera dagar började vi morgonen med att gå rätt ut i havet och bada. Sen frukost, tillbaka till havet och sen vidare mot den norra delen av ön där O`Bar ligger. Här fanns sköna solsängar, pool och restaurang med havsutsikt. Det blev flera luncher här. På eftermiddagarna promenerade vi till den sydligaste spetsen där man kunde gå ut udde efter udde i helt kristallklart vatten. Här fick man känslan om att befinna sig i Paradiset varje gång. Sonen plockade åt sig nedfallna kokosnötter som han slet hårt med att öppna. Bra sysselsättning 🙂

Dagen då dottern var sjuk hölls ett informationsmöte för alla nyanlända. Vi missade en del av det och hade inte riktigt koll på en viss fisk som man tydligen skulle passa sig för. När maken var ute på sin första snorklingstur, stötte han på patrull. En stor triggerfish som vaktade sitt bo. Den blev skogstokig och började jaga maken hejvilt. Maken fick en väldans fart därifrån och undslapp att bli biten. Dessa fiskar har rejäla tänder och är inte helt harmlösa. Ska ni dit så kolla upp hur en sån fisk ser ut. Simma runt och inte över den!

Snorklingen har varit helt fantastisk. Vi har sett bläckfiskar, små hajar, stingrockor, typ alla fiskar som finns i akvariet hos tandläkaren i ”Hitta Nemo”. Och så ”Dorisfiskar” såklart. Man kunde bara stoppa ner huvudet med cyklopet på , vid trappan ute på jettin. Där fanns hur många färgglada och fina fiskar som helst. Två gånger lyckades vi även se stora sköldpaddor som vi simmade med och var med dem uppe när de tog luft.

Dottern tog dykarcertifikat i somras så hon stack ut med en båt och dök vid ett vrak. Hon var mycket nöjd efter det. Sonen blev inspirerad så han gick på ”Discover Scuba Diving” tre dagar i rad och fick lära sig grunderna med dykning. Sista dagen var han också ute med båt och dök ute vid vraket. Gissa vem som vill skaffa sig ett dykarcertifikat?!

Nyår firades på ön och det blev en riktigt toppenfest. Buffén som serverades hade de verkligen lagt energi och kärlek på. Vi hade förbeställt en god flaska vin till maten och även en flaska champagne till tolvslaget. Beroende på priset av dryckerna, generade det till en mängd lotter som det var dragning på efter att nyår var slaget. Vinsterna var behandlingar på SPA-avdelningen, middagar på restauranger och en vecka på ön. Det var stort jubel när folk kammade hem sina vinster! Ingen vinst till oss men vi gladde oss åt de andra som vann.

Efter middagen var det fest, DJ och dans ute vid stora poolen. Storbildskärmar, DJbås och barer hade riggats upp. Det delades ut neonband, neonglasögon, roliga hattat, lasersvärd till alla som ville ha. Så här hade vi gärna firat nyår igen!

Kuredu är ju en ö för enbart turism och så planerat in i detalj för att alla ska ha det bra och vara nöjda. Man behöver inte oroa sig för att få ”lappsjuka” för det finns alltid något att hitta på om man inte bara vill ligga i solen med en bok. Och bara känslan att kunna vara barfota hela vistelsen, både på strand, i restaurang och på fest går knappt att beskriva, underbart!

Sista kvällen på ön hade vi bokat in oss på ”Sunset cruise”. Det var det många andra med som hade gjort och jag trodde att det skulle bli mycket trångt på båten. Istället körde de ut med tre båtar och det blev gott om plats för alla. Väl ute på havet så dök delfinerna upp! De simmade bredvid båtarna, gjorde konster och visade upp sig. Till en mycket vacker solnedgång gled vi tillbaka till hamnen.

Vi hade tidig utcheckning på morgonen. Våra väskor hämtades upp och vi gick iväg för en sista frukost på ön. Eftersom dottern skulle flyga på annat håll än vi och inte hade flighttider hade vi ändå önskat att få lämna ön tillsammans, vilket personalen på ön fixade åt oss. Vi hoppade på sjöflyget tillsammans och vinkade adjö till Kuredu med hopp om återseende!

Varmt tack till Marcus som fixade denna resan så bra. Han ska få fler uppdrag av oss 🙂