Lisas & Magnus resa till Kuba

Efter en lång väntan var det äntligen dags =)

Det blev en väldigt tidig start på dagen och taxin kom och hämtade oss vid 4.30 tiden. Vi flög först till Paris där vi hade några timmars väntan och sen bar det av mot Havanna. Ett tips inför en lång flygning är att inte sova mycket innan. Eftersom vi var uppe sent o packat och hade ett så pass tidigt flyg så gick det alldeles utmärkt att sova på planet.

Väl framme i Havanna var det dags att växla pengar, går ju inte att göra det någon annanstans än på Kuba så fick först växla in till Euro och sedan till CUC, turistvalutan när man väl var på plats i landet. Kom till hotellet ganska sent så gick och la oss direkt då vi var ganska utmattade efter resan trots att vi sovit på planet. Följande morgon vaknade vi tidigt och gick upp till frukostbuffen som serverades på takterassen med en otrolig utsikt över Havanna. Frukosten bestod av lite allt möjligt, mycket olika brödsorter men även andra nyttigare grejer som stekt ägg och kålsallad.
Sen hade vi en privat guidad tur inbokad. Trevlige Mario visade oss runt i ca tre timmar. Hann även inhandla lite rom, kubanskt kaffe o cigarrer i en butik vid torget. Jag hade fullt upp med att fota allt fint samtidigt som man lyssnade på all information.

Eftermiddagen spenderade vi själva i Havanna och bara strosade omkring. Gillar verkligen stan. Kändes som att åka tillbaka i tiden med alla gamla amerikanska o ryska bilar, blandat med häst och vagn-transport och bilder på revolutionens ‘hjältar’. Riktigt häftigt var det och en speciell blandning av vacker arkitektur och kultur med andra förfallna hus med tvätt på linor hängandes utanför. Vid ett tillfälle gick vi runt bra länge och letade efter någonstans där man kunde köpa vatten, var inte alltid det lättaste då kubanerna själva dricker från kranen. Så ett tips är att alltid ta från minibaren, köpa på hotellet eller passa på att köpa det när man ser att det finns. I vissa butiker får inte turister handla vilket kan vara bra att känna till.

Maten var helt ok, lite mindre smakrik än vad man är van vid men kändes överlag ganska hälsosam med mycket fisk och skaldjur. Kändes som det ofta var ett bättre och fräschare alternativ än kött. Följande dag gjorde vi en eftermiddags utflykt till stränderna utanför Havanna, Playa del Estes. Gick bussar inte alls långt ifrån där vi bodde till kusten ca 2 mil från staden.

Vi klev av vid sista stoppet vid Santa Maria del mar. Gick uppför en liten sandbacke och visste inte alls vad man skulle förvänta sig för typ av strand. Först såg man palmerna, sedan det kristallklara, turkosa havet. Så otroligt fint! Köpte en kokosnöt innan det var dags för bussen mot Havanna igen. Efter middagen den kvällen drack vi goda drinkar på ‘Sloppy Joes’, mojito känns ju lite som ett måste när man är på Kuba! Gick även och åt lunch på ‘304 O’reilly’ som vi läst om på Tripadvisor. Riktigt god mat och drinkar till bra pris.

Agenten meddelade oss att vi skulle åka med kvällsflyget till ön Cayo Largo istället för på morgonen. Så vi fick en extra dag i Havanna. Då kändes det extra bra att vi hade vart till Playa del Estes dagen innan eftersom tre hela dagar i Havanna i stekhetta annars nog hade känts lite för länge.

Åkte med ett litet propellerplan till Cayo Largo, själva flygningen tog bara en halvtimme men det gick ändå 5-6 timmar till väntan och transport men allt funkade bra. Väl framme på Hotel Sol åt vi middags buffén och sen gick vi bort till vårt rum/bungalow. Rummet var nyrenoverat och väldigt fräscht med stora, sköna sängar och en härlig terass. Vi hade inte utsikt över poolen eller lagunen som först utlovats och tyckte det var lite synd. Men sen insåg vi att det var ju så mycket bättre så som vi hade, det var lugnt och skönt och avskilt och bara bra att man inte behövde ha folk som badade mitt framför näsan på en. Vi hade istället palmer i alla möjliga former och en hel kattfamilj boendes utanför. 6 stycken kattungar i olika färger, då man är riktigt kattkär var detta en glad överraskning.

Stranden vid hotellet var riktigt fin och inte alls särskilt mycket folk så det var inga problem att få ett parasoll. Emellanåt behövde man skugga eftersom solen var så otroligt stark så det var bra att det fanns gott om parasoller. Sanden som är gjord av korall var så vit så att den inte blev varm så det gick att gå barfota utan att bränna sig. Och vattnet var nog det mest turkosa och klara vi sett. Vi solade och badade i de stora vågorna. Lunchrestaurangen låg precis på stranden med fantastisk utsikt.

Vissa dagar åkte vi det lilla gratis tåget till någon utav de andra, ännu vackrare stränderna, Playa Paraiso eller Playa Sirene. Playa Paraiso med sina sanddyner, otroligt klara, långgrunda vatten blev vår favorit. Den var också lite lugnare än Playa Sirene som hade olika vattensporter mm men kul att det fanns båda alternativen. Det blev en hel del härliga strandpromenader.

På kvällarna åt vi middag i buffet restaurangen där det fanns allt möjligt att välja på och två gånger fick man även boka bord på a’ la carte retauranger. Den ena utav dom var inte speciellt bra även om det var fint och mysigt men den andra hade god mat. Självklart blev det också nån liten cigarr och rom o cola i den ljumma kvällsvärmen på terassen, ett måste när man är på Kuba. Ett par gånger gymmade vi också i det lilla gymmet som var beläget mitt i all grönska. Men det var så otroligt varmt så man blev svettig på nolltid, dock var det väldigt härlig miljö så trevligt att gå dit ändå. Inte sällan kunde man även se små kolibrier där i krokarna också.

En dag gjorde vi en båttur, ‘Super reef’, en heldags tur och båten avgick från hamnen på morgonen. Vi började med att åka till leguan ön, var riktigt kul att se sådana på så nära håll. Sedan fortsatte vi till natural pools, och snorklade också vid två tillfällen. Vi önskade att vi hade haft en undervattenskamera för det vi fick se var verkligen helt otroligt! Fiskar och koraller av alla dess slag, aldrig sett något liknande fast jag snorklat i både Thailand och Australien tidigare. På båten serverades en god lunch bestående av hummer, ris, sås och gröna bönor. Det obligatoriska kaffet fick man dock ta utan mjölk och med socker istället. Kubanerna älskar socker o sötsaker och förstår inte riktigt varför man inte vill ha socker i kaffet eller dricka läsk till all mat. Båtturen avslutades med ett stopp vid stranden där sjöstjärnorna fanns. Fränt att se sådana i det fria också. Magnus hade även turen att se en havssköldpadda. Såg hur den kikade upp ur vattnet, tog luft, och sedan hur skalet försvann ner under ytan igen! Jag missade det tyvärr och även den sköldpadda de andra på båten såg på nära håll. Men, men next time.

Som tur var blev det en liten visit på sköldpaddsfarmen som de har startat för att bevara de vilda havsköldpaddorna som råkar illa ut av drivande fisknät och annan mänsklig påverkan. Vi åkte dit på morgonen innan det hunnit bli så varmt och fick vara med och släppa ut sköldpaddsungar som fått medicin tillbaks till poolen igen. Kändes som man blev barn på nytt och var en rolig, annorlunda upplevelse =)

Vi fick lov att åka med morgonflyget tillbaks till Havanna så missade lite tid på underbara Cayo Largo. Men väl tillbaka till Hotel Plaza i Havanna igen så var rummet inte klart och eftersom vi hade tänkt ha en stranddag egentligen körde vi en favorit i repris och åkte tillbaka till Playa del Estes igen. Det var lördag och mycket mer folk den här gången men kul att vara lite på en strand där Kubanerna håller till också. Sista kvällen gick vi tillbaka till 304 O’reilly och njöt av en god middag och drinkar.

Stort tack till Moments som varit så behjälpliga och skräddarsytt denna fantastiska resa till oss! Kan verkligen rekommendera Kuba som resmål och Moments som agent. Vi har fått en upplevelse vi sent kommer att glömma.