Nessa och Eira bloggar från en Greklandssegling

Idag har vi flugit från Sverige till Grekland. Vi hade mycket packning med oss. När vi kom fram till Grekland så åkte vi taxibil till våran segelbåt som hette Libra II.

15/10 lördag
Idag har vi flugit från Sverige till Grekland. Vi hade mycket packning med oss. Vi åkte med Matilda, Fredrik, Gisela, Morfar, Tinna, Mamma och Eira. Pappa kunde inte följa med. När vi hoppade på planet åt vi tuggummi för att vi inte skulle få ont i öronen. När vi kom fram till Grekland så åkte vi taxibil till våran segelbåt som hette Libra II. Vi packade in, sen gick vi och handlade mat. Sen gick jag och skrev i boken. Nu ska jag gå och lägga mig. God natt boken!

16/10 söndag
Idag vaknade jag av att Tinna sjöng: ”Gomorron, jag hör alla fåglar kvittra!” Jag gick upp och tittade lite på det och sen gick jag ner och sen åt jag frukost. Jag åt mjölk och flingor och en macka. Sen gick vi från hamn. Vi drog upp seglen efter ett tag. Dom krånglade men vi fixade det. Sen seglade vi förbi ett tempel som var jättegammalt. Sen åt vi lunch. Vi åt pasta med ketchup och grönsaker. Sen fortsatte vi att segla. Sen blev jag arg på morfar och kallade morfar för IGELKOTTMORFAR! Sen när jag inte var arg på morfar längre så stannade vi och BADADE! Jag dök från båten och testade snorkel för första gången. Det kändes lite konstigt. Sen seglade vi igen. Efter ett litet tag så gick Tinna och jag och Eira ner och spelade kort. Sen blev det för varmt så vi gick upp ett tag. Sen la vi till i hamn. Så gick vi på restaurang. Jag åt kalamares. Sen gick vi tillbaka till båten och la oss genast.

17/10 måndag
I morse när jag vaknade fortsatte Eira och jag att packa in våra kläder. Sen åt vi frukost. Mamma och Gisela sprang en bit, sen kom dom tillbaka. Vi matade en katt som var JÄTTESÖT! Sen gick vi och dukade. Sen gjorde jag lite matte i matteboken. Sen åkte vi från hamn. Efter ett tag stannade vi båten och BADADE! Jag dök, hoppade, simmade med simfötter. Det gick inte så bra med simfötterna. Sen åkte vi och satte upp seglen. Det var kallt och vågigt. Men när vi kom fram la vi oss på svaj och BADADE IGEN! Sen på kvällen var vi tvungna att flytta på båten och lägga oss någon annanstans. Sen gick jag och la mig. GONATT!

(Här flikar vi in från Eiras Greklandsblogg om samma dag):

Vi badade och det var skönt och svalt. Sen gick jag upp och torkade mig. Sen skulle vi åka och jag letade efter min dagbok och jag frågade mamma och hon sa att den låg på hyllan. Och jag hittade min dagbok men inte min penna, men sen kollade jag där igen och då hittade jag pennan och sen skrev jag i min dagbok igen. Sen gick jag fram med Kanina** till fören och där var jättestora vågor. Sen fick jag köra och då körde vi fyra komma knop och vi lutade också ganska mycket och vi bestämde vilken hamn vi skulle ligga i där det blev lugnast och mamma kollade på en karta. Sen satte vi kurs mot Epidauros där det ska finnas en sjunken stad som hette Atlantis och där man kan simma och snorkla runt. Sen gjorde morfar kaffe till dom vuxna och barnen fick torkade jordgubbar. Sen åkte vi åtta komma tre knop och sen lutade det så mycket att båten stod rakt upp. Och sen tog mamma och morfar ner focken så att det inte lutade så mycket. Och vågorna var jättestora och den sjunkna staden var någonstans i närheten.

(Nu är Nessas Greklandsblogg tillbaka):

18/10 tisdag
I morse när jag vaknade så gick jag upp och tittade efter vad Eira och Morfar gjorde. Dom var uppe i sittbrunn och åt frukost. Sen fick jag frukost också. Sen gick vi, det var vågigt och blåsigt. När vi gick in till hamnen så hittade vi kattungar. Vi lekte mycket med en som var vit och som vi döpte till Cleopatra. I fyra timmar lekte vi med dom. Sen gick vi på restaurang. Jag åt pasta med köttfärssås. Sen gick vi tillbaka till båten. Jag gick och la mig. GONATT! Cleo var min favorit.

19/10 onsdag
I morse när jag vaknade så klädde jag på mig. Sen gick jag och tittade om jag hittade Cleopatra och Snowflake. Jag hittade bara Cleo. Cleopatra har ett smeknamn som är Cleo. Jag hittade också Leo och Luna. Dom lekte vi med igår också, men jag skrev inte det. Luna är svart. Leo är randig som Cleo. Alla är tjejer. Sen var vi tvungna att flytta på båten, för vattenbåten kom. Vi la oss på svaj. Tinna, Fredrik och Gisela var på ett kafé när vi låg på svaj, så dom kom inte tillbaka på ett tag. Matilda och Eira och jag åkte med motorn i gummibåten. Det var svårt. Vi åkte in och hämtade fikabröd. Sen BADADE vi! Sen när vattenbåten åkte så flyttade vi in igen. Sen lekte vi med katterna. Gonatt boken!

20/10 torsdag
I morse när jag vaknade så klädde jag på mig. Sen åt jag frukost. Efter frukosten lekte vi med Cleo, Leo och Luna och Vita Fläcken. Vita Fläcken är en annan kattunge som jag tämjde. Hon är vit och svart och jättesöt. Sen åkte vi efter ett tag. Tinna sa: Vad är det där för något? Det var DELFINER! Vi såg en unge och en mamma. Delfinerna hoppade och två simmade under våran båt. Sen åkte vi och BADADE. Jag dök och hoppade. Sen åkte vi till Poros. Sen på kvällen gick vi till en restaurang. Jag åt pasta med köttfärssås och drack cocacola. Sen gick vi tillbaka till båten.

21/10 fredag
I morse gick vi upp ganska tidigt för att det var sista seglingsdagen. Det blåste inte så mycket. Sen såg vi DELFINER igen. Dom var jättenära båten. Dom simmade under och på sidan av båten. Sen stannade vi och badade men inte med DELFINERNA, fast jag ville det. Jag dök, men inte långdyk för vi fick inte simma så långt för båten satt inte fast. När vi kom fram så åkte morfar och Tinna och tittade på ett tempel och vi andra gick och åt mat. Jag åt pasta med köttfärssås. Sen kom Tinna och morfar tillbaka och åt på restaurangen. Sen kom nån som spelade gitarr och morfar började dansa. Han var KNÄPP! Vi sa: Ge inte morfar mer vin! Sen gick vi tillbaka till båten. Gonatt!

22/10 lördag
I morse vaknade vi ganska tidigt. Vi åt frukost. Sen lämnade vi båten och tog en taxi till flygplatsen. Vi lämnade in våra väskor och sen tog vi en tunnelbana till Aten. Vädret skulle bli 22 grader soligt och molnigt och inget regn.. Vi klättrade upp på Akropolis med en massa tempel. Det hade suttit en massa skulpturer på templena. Dom var jättefina. Dom finns på muséet bredvid. Efter ett tag så började det ÖSREGNA och ÅSKA och BLIXTRA. Åskan slog ner i toppen på en flaggstång så toppen och flaggan hängde ner. Alla som var där uppe var nere på toaletterna. Jag var dyngsur. Sen när det slutat regna så gick vi ner. Sol och inget regn stämde INTE!. Sen åt jag pasta med köttfärssås. Sen gick vi och köpte strumpor och billiga skor för våra var som en sjö inuti. Sen hoppade vi på flygplanet. Hej då boken!

*) Stavning och en lätt kommatering är redigerad av Morfar, Magnus Ringborg
**) Ett gosedjur

Här finns våra segelbåtar i Grekland!