Resan till Maldiverna – av Iréne och Peter

Söndag den 27mars. Efter flera månaders längtan var vi äntligen på väg.

Resan till Kuredu, Maldiverna

Planet till Istanbul var 1 timme försenat men det gjorde ingenting eftersom vi hade väntetid i Istanbul. På Istanbuls flygplats fick vi vänta tills vårt plan som skulle ta oss vidare. Flyget skulle lyfta 02.00 Turkisk tid. Resan är lång men det funkade bra förutom att vi blev serverade ”frukost” mitt i natten och kyckling med curry när vi vaknade.

Väl framme i Male, måndag lunchtid, fyllde vi i våra turistvisa blanketter och passerade passkontrollen. Males flygplats ligger på en egen ö, den är liten med bara en landningsbana. Det gick fort att få vår väska och vi hade fått jättebra instruktioner från Moments, så det var bara att gå mot Kuredus ”inrikesflyg” disk. Väl där checkade vi in vår väska och blev hänvisade till en minibuss som skulle ta oss till sjöflygplatsen.

Nu kände vi värmen, turligt nog så är det väldigt bra AC överallt. Framme på sjöflygplatsen fick vi komma in i en liten mysig lounge och blev direkt erbjudna en våt liten handuk för att torka panna och händer. Vi bytte om det vi packat ner i handbagaget och satte oss utanför och blev serverade vad vi ville. Vi väntade drygt 1,5 timme innan avfärden., så spännande, eftersom jag aldrig flugit sjöflyg.

Det är litet plan, mest fascinerade är att piloten kör barfota och att man kan se in i cockpiten. När vi flög in i molnen så skakade planet men inte på ett obehagligt sätt. Vi mellanlandade på Komandoo för att släppa av några passagerare. Därefter flög vi till Kuredu, resan tog ca 1 tim totalt. Det var fantastiskt och lite overkligt när vi klev av planet. Vi hade ju tittat på många bilder och filmer före resan så man ”kände igen sig” på något sätt. Bemötandet var välkomnande på alla sätt, personalen stod och slog på trummor och vi fylldes av glädje.

Vi fick iste i restaurangen bredvid huvudreceptionen och incheckningen skedde vid vårt bord, så smidigt och enkelt. En liten, typ ”golfbil” (alla bilar utom lastbilarna går på el) tog oss vidare mot nordvästra sidan, till O´Resort. Där möttes vi av en svensk tjej, Hanna, hon visade oss till vår beachvilla nr 314 och bara ett par minuter senare levererades vår resväska, vilken service. Vi blev presenterade för vår ”house boy” Hassan, han som skulle ta hand om vårt hus under hela vår vistelse.

Vi installerade oss och började nu inse att vi var framme efter den långa spännande resan. Vi tog vårt första dopp och det är verkligen varmt i vattnet, ca 30 gr. Peter somnande i stort sett direkt i solnedgången. Dags för middag, vi satte på oss enkla tunna kläder och begav oss den lilla vägen av sand med tropiska växter runt om till vår huvudrestaurang.

Vi fick vår egen kypare som tog hand om oss under hela vår vistelse. Vi satte oss ute på bryggaltanen som insveptes av ljussken från fotogenlampor. På denna fantastiska restaurang var minimiåldern 12 år, så barnfamiljer bodde på östra sidan av ön medans västra & södra sidan av ön var för äldre. Restaurang O, erbjöd allt i matväg, fantastisk buffè med allt man kan önska sig. En kock som tillagade på beställning vid hans spis i restaurangen.

Efter maten gick vi till baren som låg precis vid restaurangen, tog en drink och sedan tillbaka för att sova gott.

Första morgonen (tisdag) försov vi oss till frukosten. Kuredu har 4 timmar framåt i tidskillnad mot Sverige (Male 3 timmar) under vår sommartid. Vi började med ett dopp och relax i skuggan på vår altan. En härlig altan med en utomhus bädd ,takfläkt, vilstolar och ett litet bord. Lunchbuffén lika fantastisk som middagsbuffén. Maten är så fräsch och man är enormt frikostig med vatten,( vilket är förvånande då vi är på en ö).

Efter lunchen beslöt vi oss för att testa att snorkla. Vi hade hört att på östra sidan, på eftermiddagen kom ”green turtles” in för att äta, så vi promenerade runt norra sidan och till östra sidan. Det är folktomt på stranden, man kan nästan undra var är alla människor, det är ju ändå fullbokat. Nu fick jag se en sköldpadda på nära håll, hade jag velat hade jag kunnat röra vid den då den gick upp för att hämta luft. Vi gjorde ett misstag denna dag, vi glömde t-shirts. Något vi fick erfara på kvällen då man bränt sig på axlarna. Solskydd 30 och 50 var det enda som hjälpte mot solen och kläder.

Efter middagen och drinken så bokade vi in en snorkeltur på 2,5 timmar på torsdagsmorgonen, inte billigt men det visade sig sen att det var väl värt vartenda öre. Vi är tagna av värmen att kvällen spenderas på altanen med ljudet av vågorna och mörkret.

Under onsdagen njöt vi mest av god mat, relax och att anpassa sig till värmen, som tar ett par dgr. Vi låg och njöt på vågorna på vår medhavda luftmadrass, perfekt att ta med (en ny oöppnad från Biltema). Vid middagen berättade vår kypare att på Babuna Bar på östra sidan var det poolparty med 80 tals musik denna kväll. Vi gick sandvägen bort dit och det var mycket folk och feststämning med ljusshow över poolen.

Torsdag, vi gick upp tidigt för att efter den underbart goda frukostbuffén åka ut på snorkelturen. Vi var ett sällskap på ca 10 pers som åkte ut med en mysig båt. Vi åkte bort till ett rev utanför Komandoo Island.  En värld full av liv mötte oss under ytan. Vi såg allt, en haj, en sköldpadda, en muräna det var som att vara i ett akvarium. Ett bra snorkelset är att rekommendera då min lånade snorkel läckte in vatten pga. vågor. Det fanns att hyra men det var lite dyrt så vi valde att ta med detta från Sverige. När vi åkte vidare till nästa rev så simmade vi precis vid kanten av revet och djupet som störtade ner.  Jag tyckte det var både spännande och läskigt på samma gång. Det var en av mina bästa upplevelser i livet! Tyvärr hade vi ingen kamera med oss som tålde vatten.

Eftermiddagen njöt vi av att snorkla utanför vår strand. En lyxig känsla, att bara gå ut från huset, ner i vattnet och försvinna in i en förtrollad värld. Efter middagen, då det blivit mörkt tog vi våra solstolar till vattenbrynet och njöt av det svarta mörkret, vågorna och den fantastiska stjärnhimmel som var som ett tak ovanför.

På fredagen så började jag med att avnjuta kaffet på verandan före frukostbuffén. Vi bestämde oss att gå efter stranden mot södra sidan och den fantastiska sandbank som vi sett på bilder innan resan. Vi gick förbi de Beach Bungalow som jag bokat men eftersom jag valt att uppgradera oss före resan så blev det Beach Villas istället, vilket vi var glada för.

Beach Bungalows har sämre läge eftersom det är mer växtlighet och rötter på beachen.

När vi var på väg ut på sandbankarna i vattnet så kom en haj på ca 1,5 meter simmandes och precis intill var det 4-5 st i samma storlek. Hajarna är ofarliga men man tycker ända att de är skrämmande och fascinerande på samma gång. Vi tog naturligtvis en hel del bilder, det är ju verkligen paradiset vi är i.

Vi gick sydöstra stranden tillbaka, under vår promenad så gick vi bara ner och doppade oss och sedan promenerade vi vidare. Vi passerade platsen där man gifter sig och LOVE skylten, därefter slog vi oss ner vid dykarbaren och tog en drink… livet känns så enkelt, okomplicerat och alldeles underbart.

Lördag, dagen avnjöts med bad och sol och ”bara vara”. Vi hade bokat in en ”Sunset Trip med delfiner” denna trip ingick i vår resa. Vi begav oss till Babuna bar för att samlas med andra som skulle åka ut. Vi åkte rätt långt ut och fick syn på en massa delfiner,  jag har aldrig sett delfiner i det fria tidigare, därefter styrde båten väster ut för att se den magnifika solnedgången.

Söndag, nu var det vår sista hela dag och vi snorklade och solade en del. På kvällen var det vår tur att ha vit linneduk och blommor dekorerade på bordet. Detta gör man för alla som äter sin sista middag. Det var ju inget man som man längtade efter men nu var sista kvällen kommen. Vi åt och drack gott och njöt av kvällen. Vi konstaterade att 7 nätter var för kort tid. Om man som vi är hobby snorklare och bara ville njuta så hade 3-4 nätter till varit perfekt. Ön har stort utbud av aktiviteter, olika teman varje kväll men värmen gör att man inte orkar göra så mycket, så för den som inte är dykare eller snorkel fanatiker så hade 10-11 dgr varit perfekt, annars kan man nog stanna hur länge som helst.

Vi checkade ut ur vårt hus runt 12 efter att ha badat och ”supit” in varje intryck en sista gång. Vår houseboy var fantastisk och vi skänkte vår lilla ledficklampa och badmadrass. Han blev så glad över den lilla ledficklampan, nu kunde hans son ha den när han cyklade. Man blir så glad över att ge något så litet som kan betyda så mycket för en liten pojke. Vår väska blev hämtad och vi begav oss bort till receptionen vid O restaurangen. Vårt plan skulle inte gå förrän kl 16, så vi åt lunch och la oss vid poolen, vi hade ju inte badat i poolen på hela veckan. I vårt handbagage hade vi ombyte (lika som när vi reste till Kuredu) så vi kunde njuta ett par timmar till. I lagom tid blev upphämtade av en elbil som tog oss bort till huvudreceptionen för att där samla in alla som skulle flyga hem. Planet var enormt varmt och jag var glad att jag hade min lilla solfjäder tillhanda. Flygresan gick enkelt utan gupp och vi landade på sjöflygplatsen.

Vi åkte lilla bussen till flygplatsen, väl där skulle vi ha ca 4,5 tim innan flyget till Istanbul. Eftersom jag läst i infon från NavigareMoment att det var väl värt ett besök i huvudstaden Male på en egen ö. Så vi fick lämna vår resväska mot 5 dollar och sedan fick vi en guide med oss. Vi tog båt tillsammans med ”vanliga” befolkningen och möttes av enorm trafik, massa människor och myller. En liten chock efter dagarna på Kuredu.  Under vår rundtur fick vi se många sevärdheter och historier berättas. Vi gick in på de lokala fisk/grönsak/frukt marknader som ligger nere vid hamnen. Det är väldigt muslimskt och som kvinna bar jag en sjal över mina axlar.

När vi gått runt ett tag ville jag kolla när vi kunde checka in. Vår guide gick då in på sin mobil för att kolla avgångarna, då visade det sig att vårt plan var försenat till dagen efter, så istället för 22,45 på måndagen så blev den nya avgångstiden 9,30 på tisdagen.  Vi beslöt oss för att då återvända till flygplatsen för att se vad Turkish Airlines skulle göra åt saken. Vi möttes på flygplatsen av upprörda passagerare som undrade vad som skulle ske. Så ca 200 pers. fick åka med buss och lämnas av på olika hotell. Det var rätt kaotiskt och man blev rätt trött på att åter släpa resväska och nytt rum. Men faktum är att man hanterade situationen bra trots kort varsel. Vi blev väckta 04,30 och bussades tillbaka till flygplatsen. Vi åt frukost på flygplatsen och sedan väntade lång resa tillbaka med mellanlandning och väntan i Istanbul. Vi kom till Arlanda ca 13 timmar sent och tog en taxi hem.

Nu var vår fantastiska resa slut och det var det bästa vi kunnat göra…

En del tips: ta med icke åtsittande kläder, sandaler/flipflop enda som används, solskydd i massor, badskor, sånt som smink, smycken är överflödiga då smink rinner av.

Det är verkligen som alla säger, relax och avslappnad klädsel/miljö.  Om jag någon gång får möjlighet, så kommer Maldiverna stå på min lista igen.