Resan till paradiset – Maldiverna

Vi har varit i paradiset på Maldiverna, något av det mest fantastiska vi varit med om. Vi hade alla höga förväntningar som infriats. Det är lika vackert som i broschyrerna och naturupplevelsen är något utöver vad vi tidigare upplevt. Att vara så nära djurlivet i havet som man är på Maldiverna måste upplevas. Att det sen är runt 30 grader varmt både i luften och i havet, att havet är turkost och stränderna vita förstärker verkligen upplevelsen.

Dag 1
Vi lämnade ett regnigt Stockholm och reste till Male via Istanbul. Efter en halvtimmes resa med sjöflyg från Male landade vi vid Centara Grand. Vi blev väl mottagna och fick tillgång till vår villa direkt. Fem minuter senare låg barnen som är 6, 8 och 10 år i poolen som hörde till villan. Boendet var rymligt med separat rum för barnen på nedervåningen samt två badrum. Avståndet till den kritvita stranden var någon meter och temperaturen i havet 30 grader… I vattnet precis utanför oss hade vi några små rockor och ett tiotal småhajar som husdjur. På avskärmarna ut mot havet kröp krabbor. En dag såg vi också en liten bläckfisk i det grunda vattnet nära stranden. Vid skymningen var det fiskmatning vi korallbaren där hajar och rockor tävlade om maten. Första kvällen åt vi middag på revrestaurangen där det erbjöds en dignande buffé och där det fanns något för alla smaker. Trots att hotellet var fullbokat under vår vistelse var det alltid väldigt lugnt på restaurangen och utmärkt service.

Dag 2
Dagen började med champagnefrukost på revrestaurangen innan det var dags för första snorkelturen vid ett av husreven. Vid dykcentrat fanns en stege ner i vattnet och precis där fanns det rev och mängder av fisk. Vi snorklade hela familjen längs med revet bort till vår villa där det också gick att ta sig upp på land. Fiskarterna var många och vi har aldrig tidigare sett så mycket färgglada fiskar på ett och samma ställe. Det var inte alls strömt i vattnet vilket gjorde det enkelt också för barnen att snorkla. Vi åt lunch på Suan Bua som serverade en trerätters thaimeny som också den passade oss alla. Eftermiddagen ägnades åt bad i poolen vid korallbaren och spabehandlingar. Riktigt bra kvalitet på de 30-minuters behandlingar vi fick varje dag under vår vistelse. På kvällen åt vi på Azzuri Mare, en italiensk restaurang på pålar ute i vattnet. Både mat och miljö var helt fantastisk.

Dag 3
Idag var det snorkling på schemat. På förmiddagen vid husrevet och på eftermiddagen en 20-minuters resa med båt från hotellet. Reven lite längre ut var mer levande än husreven och mängden fisk enorm. Vi simmade bland stora stim av zebrafisk, näbbfisk, havsabborre bara för att nämna några. Det var nästan helt vindstilla och snorklingen fungerade lika bra för barnen som för oss vuxna. Väl tillbaka var det häng vid korallbaren, poolbad och spabehandlingar på schemat. En perfekt dag!

Dag 4
Efter en tidig frukost åkte vi på en utflykt för att se och simma med valhaj. Förväntningarna var stora, även om vi visste att chansen att hitta valhaj och också kunna simma med dem inte var jättestor. Vi hade inte turen på vår sida och hittade ingen valhaj men såg delfiner på mycket nära håll. Turen var dock ändå bra med snorkling vid fina rev och mängder av fisk. Vi såg också en sköldpadda! På eftermiddagen ägnade vi oss åt bad i havet och snorkling direkt från stranden. Detta är paradiset!

Dag 5
Idag åkte vi på en tur till en grannö med ca 1000 invånare. Ön var inte jättestor och det tog ungefär 5 minuter att gå till andra sidan. Det var väldigt varmt så på vägen tillbaka till båten köpte vi kokosnötter och drack kokosvatten. På eftermiddagen upptäckte vi nya husrev där mängden fisk var helt otrolig. Vi simmade bland hundratals kirurgfiskar och havsabborrar som var helt orädda. Vi såg också hajar som var några meter långa, bläckfisk, anemoner och clownfiskar. Hajarna var till en början lite läskiga att möta, men de ska vara ofarliga, vilket också verkar stämma. På eftermiddagen var det skönt med fotmassage innan middagen på revrestaurangen. Ikväll var det franskt tema och det fanns igen något för alla. Efter middagen satte vi oss vid aquabaren och tittade på fiskarna.

Dag 6
Idag provade vi på trampbåtarna och rutschkanan vid vattencentrat. Vi var helt själva på stranden där och det är svårt att förstå att hotellet är fullbokat. På eftermiddagen åkte vi ut på en fisketur. Fiskelyckan var inte på vår sida, men några fiskar fick våra medresenärer upp. Hade vi fått upp någon fisk hade vi senare fått den tillagad av personalen.

Dag 7
En regndag. Jämfört med hemma så är det enda okej eftersom regnet här är ljummet och temperaturen ute ändå är runt 30 grader. Vi höll oss på och runt ön och njöt lite extra av dagens spabehandlingar. Vi provade tepanyakirestaurangen vilken var helt suverän. En riktigt duktig kock som lagade maten åt oss medan vi såg på. Fem rätter senare var vi mätta. Väldigt mätta.

Dag 8
Vår sista hela dag på Maldiverna. Ingen vill åka hem imorgon. Vi pratade med guiderna vid vattencentrat och bestämde oss för en privattur med speedboat för att se om vi kunde hitta valhaj. Detta blev en av resans absoluta höjdpunkter! Vi tog oss snabbt ut till platsen där valhaj kan ses och hade turen att hitta en 6 meter lång valhaj som var väldigt orädd. Guiderna tog hand om barnen i vattnet och hjälpte dem att komma riktigt nära valhajen. Vi var inte mer än någon meter ifrån den och den stannade med oss i 45 minuter! Trots att den knappt rörde sina fenor fick vi kämpa för att hänga med, men det gick och det var en helt fantastisk naturupplevelse. Vi åkte sen för att försöka hitta mantor, men några sådana hittade vi inte. Nästa stopp blev istället bland sköldpaddorna där vi såg flera stycken varav några simmade några decimeter från oss. Sista stoppet gjorde vi vid ett av de mer levande reven. Förutom koraller såg vi ytterligare sköldpaddor och massor av fisk. Vi åkte tillbaka till Centara Grand i solnedgången.

Dag 9
Dags för hemresa. Tyvärr. Vi tog en sista snorkeltur på förmiddagen och efter utcheckning kl 12 hängde vi vid poolen. Barnen badade in i det sista och gick upp ur poolen 20 minuter innan avfärd med sjöflyget. Vi sitter nu i loungen på Males flygplats och inväntar flyget till Istanbul och därefter till Stockholm. Loungen kan rekommenderas om man har en sen flight då det är luftkonditionerat, relativt lugnt och det serveras snacks och mat. Vill man kan man också ta en dusch. Vi kommer att sakna Maldiverna och människorna där men vi har fantastiska minnen med oss hem som vi ska plocka fram när det är som kallast och mörkast hemma i Sverige. Hejdå Maldiverna, vi hoppas att vi ses igen

Hyr båt och sedan dyk på Maldiverna
Res till Maldiverna och bara njut
Även bassängen kan passa bra på resan
Promenera längst bryggan
Fula fiskar i vattnet
Finner man en skatt här?
Vattnet är ofta varmt och behagligt utomlands
Denna mur minkar tillströmningen av vatten
På Maldiverna finns trevliga kök
Utmärkt utsikt på paradisön

Skrivet av: Karin, Lasse, Elsa, Hedda och Nora

Dela i sociala medier:

Liknande Resor

Paketresa Maldiverna, Baros Maldives

Baros Maldives är nog så nära drömmen om paradiset man kan komma. En idyllisk lagun med kristallklart vatten och en anläggning med fantastisk mat & service.

Bröllopsresor | Kombinationsresor | Lifestyle | Sol & Bad

Flexibla paketresor till Maldiverna Olhuveli Resort

Förgyll tillvaron genom att åka till Maldivernas Olhuveli Beach & Spa! Vår paketresa till Maldiverna bjuder dig de mjukaste av vita sanddyner, turkost vatten, en avslappnad miljö och samtida lyx och bekvämligheter.

Familjeresor | Generationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Paketresa Maldiverna, Kuredu Resort

Kuredu Island Resort & Spa är ett unikt hotell som alltid får högsta betyg av våra kunder. Varmt välkommen att upptäcka detta sköna paradis, du med!

Bröllopsresor | Familjeresor | Kombinationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Maldiverna, Velassaru Maldives

Låt oss uppfinna ett nytt ord: tillflykts-ö. Det skulle nämligen vara det ord som bäst beskriver Velassaru. Här är det du, solen och de kritvita stränderna. Allt annat är upp till dig.

Bröllopsresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa till Maldiverna, Banyan Tree Vabbinfaru

Vabbinfaru är en intim liten paradisö med kritvita stränder, turkos vatten och vajande kokosnötsträd – och Banyan Tree Vabbinfaru är hotellet som låter dig ha detta paradis precis utanför dörren.

Bröllopsresor | Familjeresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Kombinationsresa Sri Lanka & Maldiverna

Paradis möter Paradis. Njut av en fantastisk kombinationsresa och upplev både Sri Lanka & Maldiverna.

Läs mer om resan

Bröllopsresor | Familjeresor | Generationsresor | Kombinationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Maldiverna 10 nätter, Ras Fushi

Efter en kort transfer med speedboat från Males flygplats är dags att slänga av sig skorna, packa ner dem i resväskan och plocka fram dem igen när det är tid att åka hem. Välkomna till Maldiverna och Ras Fushi!

Bröllopsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Skidresa med heliskiing i Kanada

"Champagne powder. Here in Canada we don´t just have powder snow. We have champagne powder snow"

Lifestyle | Skidresor

World Cup i ishockey 2016

Den klassiska turneringen är tillbaka! World Cup i ishockey 2016 spelas i Kanada, närmare bestämt i Toronto och Air Canada Centre. Se Tre Kronors stjärnor live!

Ishockeyresor | Storstadsresor

Resa till Maldiverna, Centara Grand Resort

Upplev känslan av äkta barfotalyx i kombination med ett generöst all-inclusiveupplägg. Välkommen till Centara Grand Resort & Spa!