Safariresa till Kenya & Pemba Island

En resa från Sverige till Pemba Island via Nakuru och Masai Mara.

Innan vi åkte fick vi frågan om vi ville berätta om vår resa. Då tänkte jag att ‘visst, kul det kan vi väl göra’ men hur i hela världen ska man kunna berätta med ord om denna fantastiska ”en gång i livet”-resan/äventyret. Det har varit en resa som ingen av oss ens kunnat drömma om. Vi har gjort, sett, upplevt och lärt oss så mycket, inte minst om oss själva så hur ska man kunna beskriva det? Men vi gör att försök.

Vår resa startade på Gardemoen, Oslo eftersom det är vår närmaste flygplats så var det jättebra att kunna välja att åka därifrån. Efter en kort flygtur till Amsterdam var det dags att gå ombord på Kenya Airways plan med destination Nairobi och vårt fantastiska äventyr kunde börja på riktigt.

Vi landade endast 1 tim försenade (kl 08.00) och gick genom passkontrollen med redan klara visum, hämtade våra väskor och gick ut i strålande solsken för att genast hitta vår fantastiske guide och chaufför – Isaac – som blev vår följeslagare och allt i allo under hela uppehållet i Kenya. Efter en stunds bilfärd stannade vi till hos Jonas på Peaks & Safaris för en fikapaus och lite praktisk information. Vi köpte vatten i en butik för att ha ute i bushen och fick detta utburet till bilen. Vi betalade vad vi trodde lite dricks men fick veta att naturligtvis var det för mycket. Killen blev i alla fall glad, jag tror vi gjorde hans dag och det känns bra!

Den fem timmar långa bilfärden till Nakuru blev underhållande av både folkliv och djur, trots att vi var väldigt trötta och slitna. Vi kände oss otroligt välkomna när vi äntligen var framme vid Maili Saba Camp som ligger otroligt vackert vid kanten på en stoooor krater med vidunderlig utsikt! Dessutom har campen helt underbar personal, mat och service. Efter att ha installerat oss i vårt tält och fått en utsökt måltid serverad var vi pigga igen och färdiga för vår första safari med Isaac.

Färden gick till Lake Nakuru där det första djuret vi fick se var en svart noshörning vilken är en av de svåraste av ”The Big Five” att få se enligt Isaac. Vi bestämde där och då att det var så det skulle vara de här dagarna, och så blev det verkligen. Kan ju nämna att vi också såg vår nr 2 av ”de fem”, nämligen buffel. Vi behöver väl inte tala om att vi somnade ganska fort den kvällen med alla djuren på näthinnan och lejongrymt i öronen.

Efter god frukost bar det iväg på en 6 tim bilfärd till JK Camp i Masai Mara. Bara bilfärden blev en upplevelse och cirka 2 timmars helkroppsmassage. Vi anlände lagom till lunchen som även här var mycket god. Vårt tält/stuga låg nära både reception, bar och middagstältet. Återigen perfekt upplägg med bra välkomstinformation och presentation.

Efter lunchen åkte vi ut med Isaac och hade turen att nästan genast få se en ”cheetha” med två ungar, två lejon, giraffer, massa gaseller, zebror, vårtsvin, hyenor mm, så nu var vi redan uppe i 3 st av ”de fem”. Ganska slitna men nöjda återvände vi till campen för middag och dusch, vi somnade tidigt med rekordfart även denna kväll.

JK Camp ligger mitt ute i bushen, utan staket men med modiga Massajer som nattvakter. Här hör man lejon som ryter, zebror som varnar varandra och hyenor som väsnas men man sover väldigt gott ändå. Campen har allt man överhuvud kan behöva på safari, det dom inte har behövs helt enkelt inte. Maten är underbar och både vällagad och välkomponerad. Personalen är så till den grad hjälpsamma att de tom hjälpte oss att göra inbrott i ena resväskan som gått i baklås och när vattnet i duschen tar slut är det bara att ropa hjälp så kommer det genast mer varmt vatten, osv. De som jobbar här är väldigt duktiga, trevliga och VÄLDIGT serviceinriktade. De svarar tålmodigt och kunnigt på alla våra tusen frågor och har många historier att berätta vid lägerelden på kvällarna. De verkar också intresserade av vårt liv hemma och ställer en massa frågor.

Vår första hela safaridag planerade vi tillsammans med Isaac att komma iväg tidigt så vi fick med oss frukost att äta ute, idag fick vi även sällskap av Nicolas, en härlig massajkille som också blev vår följeslagare under resten av vår vistelse i Masai Mara. Den här dagen inledde vi vårt sökande efter den skygga leoparden vilket skulle visa sig inte vara lätt, vi hittade ingen denna dag men skam den som ger sig. Vi fick se många andra djur såsom Lejonhanar ca 3 m från bilen, två elefantflockar på 18 + 8 djur (och alltså nr 4 av ”de fem” för oss), bufflar, hyenor, gaseller, olika hjortdjur, apor, giraffer och zebror. Det häftigaste den här dagen var nog när vi fick se en lejonhona under jakt! Hon fick span på 4 st ”Pumba” alltså vårtsvin (de är verkligen är lika korkade som i Lejonkungen), honan börjar smyga på dom och när dom upptäcker henne så springer de naturligtvis iväg, det är bara det att efter en liten stund har dom glömt varför dom sprang och stannar för att börja beta igen. Ja de till och med la sig ner för att vila! Den här dagen hade dom tur för honan var inte tillräckligt hungrig för att fullfölja jakten just nu men spännande var det.

Efter frukosten som vi åt under ett träd åkte vi till floden för att få se flodhästar i vattnet eftersom det är säkrast, de räknas som ett av världens farligaste djur om man kommer mellan dom och vattnet så det kändes bra att de var kvar i vattnet, vi såg även vid några andra tillfällen någon som var uppe och betade gräs ovanför floden. Vi har haft en väldigt tur att få en så skicklig guide och dessutom en extra följeslagare som båda är otroligt duktiga och sociala.

Nästa dag bestämde vi att vara ute hela dagen och att åka tidigt 06.00 så det fick bli både frukost och lunch med ut idag, härligt. Vi letade och spanade först ett tag efter leoparden men bestämde oss för att åka över floden med jeepen för att den skulle få lite lugn och ro. Där fick vi se ett lejonpar som precis tagit en zebra som dom kalasade på. Hanen jagade bort ett gäng med hyenor som blev för närgångna, precis som på TV och lite längre bort hade en lejonhona också tagit en zebra. Vi kallar denna dag för ”the killing day” eftersom vi senare på dagen fick veta att en flock på 7st unga lejonhannar hade varit vid en massajby och tagit 6 får och 1 ko som dom käkade ca 100m från tamboskapen. Massajerna är inte ett dugg rädda för lejon så de skulle ställa upp runt hjorden och jaga bort lejonen som de väntade sig skulle försöka igen eftersom de hade funnit ett lätt sätt att jaga. Den här dagen besökte vi också en Massajby och fick ett välkomnande som heter duga med både sång, musik, hoppa högt, lite berättelser om hur livet levs i dessa byar och en rundvisning. Vi hade tagit med oss lite pennor och kritor som vi gav till barnen i byn.

Sista dagen hade vi också frukosten med oss ut och skulle försöka hitta leoparden. Vi letade och letade men ingen leopard i sikte. Andra sällskap hade sett en hona som de trodde hade ungar men vi kunde inte hitta henne så vi började tänka att det var bra nog med 4 av 5. DÅ fick vi veta att hon höll till där vi varit flera gånger och letat så vi körde fort för att om möjligt kunna få se en skymt och tänk… Uppe i ett träd fick vi se (inte morsan utan) en unge som Nicolas berättade var ca 5 månader gammal. Den bara låg där helt coolt och tittade på oss som ingenting. Den hade blivit placerad där av sin mamma och den skulle stanna där tills den fick lov att komma ner. Lydiga barn det där!

Nu hade vi verkligen sett ”The Big Five”! Vi åkte ”hem” och duschade, åt mat och umgicks med killarna i campen. Lite vemodigt eftersom vi skulle ge oss iväg tidigt på morgonen för vidare resa mot Zanzibar. Tror nog inte att vi hunnit smälta allt än och känslorna när detta skrivs är väldigt påtagliga och det känns nästan overkligt att vi verkligen har varit där och allt vi faktiskt sett allt på riktigt.

Sista morgonen i Kenya började inte så bra eftersom vår jeep gick sönder på väg till flygplatsen men vår rådige chaufför Isaac fann som vanligt på råd och ordnade skjuts åt oss med en annan bil till flygplatsen så vi var där i god tid. De ringde också från Peaks & Safaris kontor och hade koll på oss så att vi kom fram ordentligt. Nu väntade nästa äventyr…

Efter en kort flygning på ca 1 timme landade vi på Zanzibar och där stod nästa chaufför och väntade på oss. Nu var vi i hetluften på riktigt för här var varmt och skönt. Efter 1,5 tim bilfärd på bättre vägar (nåja i alla fall bitvis) så anlände vitill  Z Hotel och blev visade till ett helt underbart rum,  ett stort dubbelrum med stor balkong, fint badrum, egen solbalkong med dusch och utsikt över beachen. Detta är ett väldigt bra hotel där vi stannade i två nätter så vi hade en hel dag här som vi bara slappade och åkte på en sunset cruise på kvällen. Ett häftigt ställe där det kunde tex komma kossor gående över stranden mitt på dagen. Det är synd att man blir söndertjatad av försäljare, vi blev trötta på detta efter en dag så det var ganska skönt att vi skulle åka vidare. Innan vi åkte till flygplatsen på Zanzibar va vi ju bara tvungna att få en guidad tur i Stonetown som ska vara Öst Afrikas äldsta stad och som under en lång tid var fästet för slavhandeln som Livingstone var med och fick ett slut på, fast det är en annan historia.

Vi var i god tid till flyget och vad ska man säga, det här är länder där inte mycket funkar (som vi tycker iaf) men allt ordnar sig ändå på något vis om man bara tar det lugnt så blir det bra, HAKUNA MATATA. Här tex hade man slut på boardingcard men ”det går bra ändå” och visst gjorde det. Vi var dessutom bara sju passagerare på det lilla propellerplanet som fraktade oss säkert nästan ända till vårt slutmål. Som ni säkert förstår så var det ingen väntan på väskorna heller och en ny chaufför stod redo vid utgången så det va bara att sätta sig i bilen för en sista bilfärd innan vi skulle få sätta fötterna på The Manta Resort. Ååh som man väntat i 5-6 år på att får komma dit… Nu snart… Spännande… Är det som vi tror?

Som vi trodde, NEJ mycket bättre, inte i vår vildaste fantasi kunde vi tro att det skulle vara så fantastiskt. Vilket mottagande, vilken bra info av Mattew och goa Said som blev vår egen service fundi, de följde oss till vårt fantastiska hus där vi skulle tillbringa 7 nätter i paradiset. Jag säger bara vilket ställe! Underbara människor rakt igenom. Världens kanske bästa mat och service och inga tjatiga säljare, ja inget tjat alls någon gång, någonstans. Det verkar som att alla vet vad man vill ha och när man vill ha det, utan att vara störande, hur det nu är möjligt men just så är det.

Jag tror inte att det här stället går att beskriva i ord så att det blir rättvist så därför ska jag bara berätta lite om vad vi sysslade med när vi var där. En sak är dock lätt att beskriva: Här står tiden stilla. Eller så existerar den inte.

På vår första dag skulle vi bara slappa, vi hade dock en tid att passa och det var tiden för massage. Den glömde vi. Hakuna Matata – det gjorde inget vi fick en ny lite senare bara.

Vi har solat och badat i kristallklart, turkost 28 gradigt vatten. Vi åkte med Kapten Ali på segeltur till en underbar sandbank mitt i havet som ju bara är där vid lågvatten. Där fanns lokala fiskare som hämtade upp bete till morgonens fiske och vi fann en underbar stor snäcka. Därefter bar det hemåt i solnedgången, full fart och helt underbart. På väg till båten gick vi genom Ali´s hemby och fick träffa människorna där.

Vi fick spabehandlingar av duktiga tjejer varje dag. Vi har sovit i undervattensrummet och ätit skaldjurs meny samt legat på taket och kollat på stjärnhimmeln med ackompanjemang av afrikanska trummor. Snorklat och dykt, tusen tack Mohammed för att du rostade av min dykning, 22 år sen sist jag var ”där nere”. Vi har deltagit i att samla seaweed.

En av våra absoluta höjdpunkter var att vi fick besöka skolan som startats av Sele (han jobbar på Manta) en kille (Rashid) som också jobbar på Manta och som också undervisar tog oss med dit. Vilka ungar – helt fantastiska och så duktiga på engelska och matematik. De hade tusen frågor och det kändes som att dom uppskattade vårt besök på riktigt. Jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att besöka dom igen och att vår insamling av skolmaterial blir lyckad, vi ska försöka att få fram så mycket som det bara går. Där kommer vi ha mycket hjälp av Luke som distribuerar dessa saker så att de kommer fram.

Sista kvällen dukade bästa Said ett bord direkt på stranden och vi åt underbart gott igen, han höll ett lite minital som nästan fick oss att gråta. Härliga människan.

Sista dagen hann vi bada i poolen och lunch innan avfärd, men innan dess hade vi ett litet uppdrag till Said så han kom med oss till huset, han kommer fixa det med bravur det vet vi, han fixar det mesta han, ingen ska säga nåt annat minsann. När vi skulle åka kom hela gänget (familjen) inklusive Mattew och tog adjö. Jag grät när jag åkte iväg i bilen men kände mig samtidigt väldigt nöjd för det kändes inte som ett definitivt adjö och det är väl var människas dröm att få vara så mycket som möjligt i paradiset, vilket från och med då är vårt mål. Sluta samla saker, samla minnen istället!

JAG TROR ATT VI LÄMNADE EN DEL AV VÅRA HJÄRTAN PÅ MANTA RESORT men vi är helt övertygade om att ”The Manta Family” tar hand om bitarna och att de gör det utmärkt.