Segling i Grekland av Erica Andersson

Då var det äntligen dags! Semester och en veckas segling i den Saroniska övärlden!

Segling i Grekland – tips från oss

Dag 1. Lavrion– Russian Bay
Då var det äntligen dags, semester och 1 veckas segling i den saroniska övärlden! Vi anlände tidigt till Lavrion men eftersom incheckning inte är förens klockan 17 bestämde vi oss för att ta en taxi till Sounion ca (12euro) för bad, sol och lunch. Ett tips är att göra alla papper klara i Navigares reception tidigt. Då du hamnar högt upp i incheckningskön och du blir oftast incheckad bland de första.

Ca 1,5 – 2 timmar innan incheckning gick vi bort till den stora matvarubutiken Eurospar för inhandling av matvaror för de första 3 dagarna ombord. Av Navigare fick vi ett rabattkort och en kod som gav oss gratis leverans av våra varor direkt till båten. Ibland kan det ta lång tid för matvarubutiken att leverera då det är många som skall ut på charter men vi hade tur och de kunde åka direkt till vår båt.Efter att vi fått ombord våra varor och gjort en smidigt och utförlig incheckning av båten med två i Navigares baspersonal var det dags att åka!

Vi hade varit osäkra i vårt val av första stopp eftersom vi visste att vi skulle komma iväg sent. Eftersom vi hade en ovan seglare ombord bestämde vi oss för att nattsegla till Russian Bay utanför Poros för att inte ha en jättelång sträcka dagen efter. Med otrolig fina vindar fick vi en härlig segling fram till solnedgång då vinden mojnade och hela stjärnhimlen öppnade sig. Det var en otroligt stjärnklar kväll och vi kunde se Vintergatan!

Vi anlände till Russian Bay vid 01:00 på natten och som tur var hade vi en vän på en annan båt som kunde komma och ta vår tamp i land under tiden vi ankrade upp. Efter vi lagt till blev det lite prat i sittbrunnen innan det var dags att krypa ner i hytten.

Dag 2. Russian Bay – Poros
Åh vilken känsla det är att vakna upp i en vik. En härlig bris fläktade, solen sken och vattnet var kristallklart. Efter en stor frukost i sittbrunnen satte vi på oss cyklopen och hoppade i det svalknade vattnet för att utforska livet under ytan.

Vid lunchtid satte vi av mot Poros, en kort sträcka men eftersom vi såg den massiva mängden av båtar när vi anlände kvällen innan insåg vi att om vi ville ha en bra plats behövde vi åka relativt tidigt in.

När vi hade ankrat upp mot stadskajen var det dags att avlägga ett stopp på mitt favoritglass-ställe, där man kan välja mellan över 40 olika glass-sorter. Här är det lätt att spendera en kortare evighet!

Därefter tog vi en tur till Mike på Oasis för att hälsa och boka bord för kvällens middag. Har du en favoritrestaurang där du vet att många äter kan det vara bra att boka bord. Har du aldrig varit på Poros innan, rekommenderar vi starkt att promenera upp till klocktornet för magnifik utsikt. Promenera i de vindlande gränderna och längs kajen, det är så vackert.

Middag hos Mike är ett måste och vi brukar välja att beställa in en massa smårätter som vi delar på för att få en riktig smakupplevelse. Allt från musslor, bläckfisk, Saganaki, grekisk sallad, Souvlaki osv.

En drink på det populära utestället Malibu fick avsluta en härlig dag på Poros.

Dag 3. Poros

Eftersom två av våra vänner skulle anlända på måndagen från Sverige valde vi att stanna på Poros eftersom snabbfärjan ”Flying Dolphin” anländer så smidigt där.

En rutinerad upptäckare ombord föreslog att vi skulle hyra 4-hjuling och moped och köra till Devils Bridge på fastlandet. Vi var inte svårövertalade och för ca 20 Euro var fick vi ett par härliga 4-hjulingar och en moped. Först tog vi bilfärjan över till Galatas på fastlandet, en resa på ca 5 minuter som kostar 3 Euro. Sedan bar det av upp i bergen i ca 20 min. Eftersom det inte blir skyltat förrän ganska nära platsen måste man ha med sig någon som vet vägen eller fråga lokalborna.

Efter en stund på den asfalterade vägen övergick färden på grusvägar och man fick verkligen hålla tungan rätt i munnen när man körde eftersom vägarna var branta och slingrade sig upp.

Om ni ska göra denna turen så packa badkläder och ombyten! Nu var det dags att klättra ner för stigarna till vattnet och vattenfallet som vi skulle klättra oss upp igenom. Att beskriva denna plats i ord går inte, den måste upplevas. Ett växt och djurliv du annars inte ser i Grekland och den lite utmanande klättringen gör det till en ”once in a lifetime experience”.

Efter klättringen hade vi ett par timmar kvar innan våra vänner från Sverige skulle anlända, varför inte ta våra fordon och köra till Methana för lunch? Och det gjorde vi, över bergens svindlande vägar och magiska utsikt körde vi i ca 40 minuter innan vi kom fram till vackra Methana. Det var tomt på folk och lunchen vid havet var utsökt.

Väl tillbaka i Poros mötte vi upp våra vänner vid färjan innan vi tog ytterliggare en tur runt Poros och upp bland skogar och berg. Middag återigen hos vår gode vän Mike innan det var dags att göra kväll.

Dag 4. Poros – Dhokos
Upp och hoppa! Idag var det dags för inhandling av sista provianten för ett par dagar innan vi skulle bege oss mot den vackra naturviken Dhokos. Cirka halvvägs till Dhokos stannade vi för ett badstopp i en av vikarna. Här var vattnet ännu klarare och fiskarna ännu större. Lite som att bada i ett akvarium!  Dhokos är verkligen stället du inte får missa i Saroniska övärlden. Vattnet är så klart att du ser 10-15 meter ner. Vi slängde i våra ”flytstolar” och badmadrasser, hällde upp drinkar och flöt runt i det härliga vattnet i flera timmar. Efter solnedgången lagade vi middag, tände ljus och bara njöt av tystnaden, stillheten och spelade kort långt inpå småtimmarna.

Dag 4. Dhokos – Hydra
Dags att bege sig mot Hydra som vad man kan tro är den mest populära ön i Grekland. Har du aldrig seglat i Grekland förut föreslår vi att du inte åker till Hydra först. Här kör färjor, taxibåtar, superyachter, motorbåtar och segelbåtar om varandra in genom den lilla öppningen till hamnen. Här är det ankartrassel på hög nivå så se till att ha minst 1 i fören som kan hålla utkik efter var det är bäst att droppa ankaret. Folk är väldigt hjälpsamma i Hydra men man kan också se att folk blir stressade av alla som står på sina båtar och skriker. Tar man det lugnt går det ofta finfint.

För våra vänner som aldrig seglat i Grekland förrut var Hydra den absoluta höjdpunkten. Gå upp till Hydronetta för att se den magiska solnedgången och smutta på deras fantastiska drinkar. Vi åt middag på Dhouskus som ligger långt inne i gränderna. Här kunde vi välja vår egen fisk som vi ville äta och till det ett gott vin och fantastisk service. Ett ställe som helt klart rekommenderas! Tips: boka bord eftersom det är väldigt populärt.

Dag 5. Hydra – Perdikha
Nu ska vi ut från Hydra och det tog tid. En båt som lyckades plocka 3 kättingar hade väldiga problem att få bort dem. Ett par katamaraner hade trasslat in sig i varandra men det löste sig och sedan gick det fint för resterande och även för oss som var glada att vi inte krokat i någon. Väl ut från Hydra blåste det på bra, tyvärr i lite fel riktning för att vi skulle ha en bra segling.

Vi gick insidan om Poros för att stanna i en badvik för lunch och bad innan vi gick med vinden rakt i nosen mot Perdikha. Navigares country Manager, Eleni ringde snällt och ville stämma av så att vi visste att under morgondagen skulle det blåsa mycket.

Väl framme i Perdikha var det fullt vid bryggorna. Aldrig förr hade vi sett så många båtar där och framför allt inte så många katamaraner. Vi fick nöja oss med att ligga för ankare med tamp i land. Perdikha på Aegina är ett väldigt bra sista stopp om man inte vill ha för lång sista etapp tillbaka till Lavrion under sista dagen.

Dag 6. Perdikha – Lavrion
Vi gav oss av tidigt eftersom vi visste att vid 10-11 snåret skulle det börja blåsa på. En bra bit fick vi en riktigt härlig segling men sedan vände tyvärr vinden och blåste rakt i näsan. Då var bara ta ner seglen… Väl tillbaka vid Navigares kaj blev vi väl emottagna av förberedd personal som gav oss mo0ringlinan och tog emot våra tampar. Det blev en enkel och smidig tilläggning.

Av många anledningar är Grekland ett land som ligger oss varmt om hjärtat. Folket är vänliga och hjälpsamma och maten är fantastisk. Här finns bedårande vackra öar och det är ännu inte för mycket turister för vår smak. Det finns alltid något nytt att upptäcka i den saroniska övärlden och Grekland. Många var oroliga för krisen men den märkte vi inte av förutom de långa köerna till bankomaterna.

Jag rekommenderar alla att segla i Grekland!