Sydafrika – Kapstaden & Garden Route

Jul och nyår på södra halvklotet, ett fantastisk organiserat paket ordnat av Annika på Navigare utifrån vår ganska otydliga vision; charmiga, lagom stora boenden, möjlighet till massa aktiviteter & safari. Vi längtar tillbaka.

Sydafrika – Kapstaden och Garden Route

Kapstaden – dag 1-6
På flygplatsen blev vi mötta av Navigares representant och hämtade ut bilen. Raka vägen till centrala Kapstaden och Waterfront. Några rondeller senare är vi vana med att hålla oss på vänster sida. Lawhill Luxury Apartments, mycket bra läge, lyxiga precis som namnet antyder med utgång till den stora balkongen från samtliga sovrum och med ett fantastiskt vykortsliknade panorama över Waterfront och en glimt av Taffelberget. Vi tog färjan till Robben Island där den före detta politiske fången Gold visade runt oss, mycket berörande. Vi gick en guidad rund vandring i centrum och Bo Kaap, En höjdpunkt var en afrikansk kväll med mat och livemusik i kåkstaden Langa. Klockan tre var vi tvungna att stiga upp en morgon för att köra till Gansbaai och åka på hajsafari. En storm var på väg därför var det att gå ut klockan sex eller aldrig. Men det var det värt, fantastiskt att få dyka ner i vattnet med hajarna precis utanför buren. Vi hann även med dagsutflykt till Godahopsudden, pingvinerna på Boulder och Botaniska trädgården. Taffelberget kan vi varmt rekommendera, lägg märke till att golvet i gondolen roterar! – häftligt.

Plettenberg Bay – dag 6-10
Vidare till Plettenberg bay för lite vila! Tänk avkopplande miljö med den grönskande djungel så långt ögat når – det är Hog Hollow. Första kvällen åt vi på hotellet, ett stort gemensamt bord där man kunde prata med de andra gästerna. Andra kvällen tog vi oss efter några avslappnande timmar vid poolen till Ernrico , en italiensk restaurang vid havet. Sedan tog vi oss till Natures Valley och promenerade barfota på den stora vida stranden. Missa inte fyrhjuling vid Southern Comfort – en charmigt hillbilly ranch lite vid sidan av turist stråket. Det blev en heldag i Tsitsikamma national park. Vi gick över hängbron, upp till utsiktspunkten och sedan den utmanande leden till vattenfallet. Storm River precis utanför parken var startpnkten för Tsistsikamma Canopy tours, ett zipline äventyr trettio meter upp i luften och tio delsträckor mellan de stora träd kronorna – läskigt och spännande på en och samma gång. Kräver inga förkunskaper och passar alla från fyra år och uppåt. Fantastisk bra information om miljön i regnskogen och inte en enda spik i något träd.

St Francis Bay – dag 10-13
Wow sade barnen när vi kom till St Frances @the Sands. Ett litet hotell med fem rum varav vi hade tre. Det låg precis vid havet, från oss till havet var det en pool, en liten gräsmatta och en trapp ner till vågorna. Badrum med vy över havet och jacuzzi på balkongen. När vind och vågor var de rätta var havet fullt av surfare. Sandboardning önskades innan vi kom dit, och det fanns en timme bort, men när vi väl kom fram så ville alla bara ta det lugnt och njuta av miljön. Det lilla samhället bestod mest av vita hus med halmtak. Vi åt middag en gång vid hamnen och en gång vid kanalerna.

Safari, Pumba Private Game Reserve, Östra Kapprovinsen – dag 13-15
Pumba överträffade våra förväntningar. Två nätter med fyra safariturer. Inte trodde vi att vi skulle komma så nära djuren och se så många olika djur. Vår guide Warren var mycket kunnig och trevlig och berättade många intressanta saker. Vi såg alla de stora fem utan leoparden som vi bara hörde precis utanför fönstret när vi åt middag. Dessutom såg vi zebror, antiloper, sköldpaddor, färggranna fåglar, flodhästar, giraffer, sjakaler och många fler. Tänk att komma tre meter från de vita lejon, så nära att man kunde se blodet runt munnen som var kvar från gårdagens middag. Boendet var lyxigt med en egen liten pool i terrassen med utsikt över ett vattenhål dit djuren kom för att dricka. Tänk att få syn på en giraff som spanar runt i många minuter innan den vågar med stor möda böja sig ner till vattnet för att dricka.

Port Elisabeth – dag 15-16
En kort resa till Port Elizabeth där vi övernattade för att nästa dag ta oss till flygplatsen för hemresan. Vi hann på kvällen trots blåst och lite duggregn gå ner till stranden där det var fullt med badande lokala turister som sjöng och dansade i vattnet. This is Africa.