Vår fantastiska resa till Reunion och Mauritius

Efter många om och men (Frida blev gravid efter vi köpt resan) beslöt vi oss för att åka på denna, som skulle visa sig bli, en fantastisk resa.

Vår fantastiska resa till Le Reunion och Mauritius.

Lyckligt ovetandes om vad som hände bara några timmar efter vi lämnar flygplatsen i Paris landar vi på Mauritius. På flygplatsen ser vi nyhetssändningen om det tragiska terrordåd som hänt i Paris. Vi flyger vidare mot Le Reunion där transporten går upp till det fantastiska hotellet Blue Margouillat. Ett hotell med en fantastisk utsikt över havet trots att det låg en bit upp i dalen. Rummen var mysiga men maten och atmosfären slog nog allt. Enastående mat och väldigt trevlig personal. Stället kommer att betyda väldigt mycket för oss eftersom det var här vi förlovade oss. Vi hann även med en löprunda i byn och besök på en lokal marknad med spännande kreolska smaker.

Efter två nätter åker vi nöjda vidare serpentinvägen upp till den lilla mysiga bergsbyn Cilaos. Byn är känd som utgångspunkt för många olika vandringsleder, allt från enkla till mer avancerade. Eftersom Frida var gravid så ändrade vi våran tredagarsrutt till dagsetapper. Vi vandrade upp på toppen Col du Taibit, där hade vi enastående utsikt över två dalar. Vilket landskap och vilket härligt väder vi bjöds på..

Boendet var på Le Vieux Cep en perfekt utgångspunkt och bra mat. Efter att köpt lite närproducerat dessertvin och diverse handcraft begav vi oss till östkusten och Diana de Lodge. En fantastisk lodge med Spa, öppen spis, härliga omgivningar, underbara rum och fantastisk mat. Långa promenader, (där vi hade turen att se lodgens hjortar), lyssna på ljudbok och bara vara fick bli huvudsysslan på lodgen. Dessa två dagar hade vi tråkigt väder, kanske rätt ställe att vara på..?

Efter en vecka begav vi oss till Mauritius men vi lämnar Le Reunion med underbara minnen. En liten men otroligt bergig ö, toppar på mellan 2-3000m och levande vulkan gör ön dramatisk och häftig… Vi flyger vidare mot Mauritius där taxiresan från flygplatsen till vårat hotell knappt tog 1h 30min. Under denna taxiresa fick vi se stora delar av denna ö. En ö även denna med lite toppar, dock inte i klass med Le Reunion.

Väl framme på hotellet, 20 degrees Sud, möts vi av en fantastisk överraskning. Ett boutiquehotell i kolonial stil, mysiga rum, fantastisk poolområde och underbar personal. Även maten höll högsta klass. På kvällen serverades det tre-rätters och frukosten var magnifik. Vi lämnade alltid matbordet med ett leende på läpparna..

Denna vecka bjöds på sol och många härliga bad. Stranden på hotellet var ok men för att uppleva paradisstränderna med sand som mjöl och klarblått vatten var man tvungen att ta sig en liten bit. Ett par kilometer bort låg Tro aux biches och Pereybere beach dit vi cyklade från hotellet.

En av dagarna hyrde vi bil. Vi besökte två romdestillerier där Chamarel var höjdpunkten. Där fick vi uppleva hela processen från pressande av sockerrör till färdig rom. Den guidade turen avslutades med provsmakning av sju olika sorter. Vi besökte även Te-plantage och olika stränder. Berget Le Morne och dess tragiska historia med slavarna var det mest känslosamma. Vi hann även och shoppa på ett stort varuhus.

Efter en vecka på Mauritius begav vi oss hem, nöjda och med fantastiska minnen resten av livet. Vi  vill även tacka Marcus på Moments för ett enastående engagemang!