Vår fantastiska vin & matlagningsresa i Italien

Vi landade i underbara Florens. Solen och värmen slog emot oss. Vi tog oss direkt till vår väntande hyrbil alldeles vid flygplatsen. Efter att ha packat in oss i Citroën, bestämde vi oss för att köra till La Tavola Marche, där vi skulle tillbringa de första tre dygnen.

Vi tog vägen över bergen vilket kanske inte var den bästa vägen men det var otroligt vackert. Vi körde igenom regionerna Toscana och Umbrien tills vi till slut hamnade i Marche.

När vi kom till den mycket mysig lilla pittoreska staden Piobbico hade vi lite svårt att hitta men vi frågade oss runt tills vi till slut hittade korsningen där den gula vägskylten La Tavola Marche (koordinaterna N 43 36.915 E 012 28.405) stod. Därefter följde vi en gropig och ganska dålig väg under 7- 8 km, ett tag trodde vi att vi kört fel då vi inte såg några hus men plötsligt tornade detta vackra 300 år gamla stenhuset upp sig. När vi svängt upp mot huset ser vi en kvinna som glatt vinkar oss välkomna, vi var framme hos värdparet Ashely och Jason.

Vår värdinna Ashely, var en spontan, glad och varm kvinna som stolt visade upp sin gård. För 10 år sedan lämnade Ashely och Jason stressen i New York för att starta upp sin dröm i Italien. En våning upp i huset låg vårt rum som visade sig vara en liten lägenhet med kök/vardagsrum, stort sovrum och ett badrum. Efter en snabb dusch, och när hungerkänslorna började tränga sig på, så gick vi ned till matsalen där det doftade himmelskt gott. Den första kvällen serverades en typiskt italiensk middag. Av och till under måltiden berättade Ashely om det italienska köket och att allt de serverade var antingen egenodlat eller från närliggande gårdar.

Vi startade med charkuterier och ost från trakten. Sedan kom en klassisk antipasti in med härliga grönsaker från Ashelys och Jasons trädgård. Jason stod vid grytorna och Ashely serverade. Till huvudrätt serverades en utsökt pasta med proscetto och stekta grönsaker. Till maten drack vi ett gott lokalt vin. Vi började under middagen att småprata med ett ungt par från Seattle (USA), som var på bröllopsresa och eftersom de hade beställt ett annat vin från trakten så provade vi vin från varandras flaskor och startade en liten inofficiell vinprovning samtidigt som rätterna bars in. Måltiden avslutades med en utsökt hemmagjord limekaka.

Andra dagen åkte vi alla tillsamman till den mysiga staden Piobiccio. Jason var vår ciceron och tog oss till den lokala återförsäljaren av de närliggande gårdarnas produkter. Vi visades och smakade oss runt bland ostar som parmesan och piccorino med mera. Vi provade ett flertal ostar med olika lagringstid. Efter ostarna var det dags att smaka runt bland de fantastiska goda parma- och prosciuttoskinkorna som även de hade olika lagringstid. Olivoljorna var också himmelskt goda. Vi lämnade butiken med en massa ny kunskap och självklart med ett flertal ostar och olivoljor.

I byn Piobicco var det denna dag matmarknad vilket innebar att handlare och gårdar ställt upp sina vagnar för att sälja grönsaker, kött, ostar mm stämningen var mysigt familjär och det kändes som om alla kände varandra. Mer italienskt än så här kan det inte bli!

Dags för lunch, Alison tog oss med på en bilfärd upp i bergen medan Jason fortsatte på marknaden. Vi stannade till vid ett stort fyrkantigt gammalt stenhus med en mycket liten skylt som visade att det var en restaurang. Här märkte vi snart att detta var ett ställe för ortsbefolkningen och att turister var ovanliga. Ingen meny utan här serverades vad huset för dagen erbjöd. Faten med olika typer av pasta avlöste varandra, helt fantastiskt gott. Vi lämnade nöjda, glada med sprängfyllda magar.

Vi fortsatte att köra upp bland bergen i det vackra landskapet Marche och hamnade på ett på ett Micro ölbryggeri, ja öl inte vin. Med skeptiska steg klev vi in och fick en kort genomgång om det anrika bryggeriet Collesi och dess olika öl med spännande fylliga smaker. Ölen var upptappade på 75 cl flaskor med samma utseende som vinflaskor, vilket gjorde att ölflaskorna fick ett mycket exklusivt utseende.

Vi lämnade Collesi med ett positivt sinne och några flaskor öl. Väl åter på pensionatet så var det dags för att sätta sig under det stora trädet för att surfa med telefonen. Där var det enda stället vid huset som hade Wifi. Faktiskt charmigt när man annars är bortskämd av att alltid vara uppkopplad. Vi var fortfarande mätta efter lunchen vilket gjorde att vi avstod middagen och tog en sallad istället.

Nästa dag var det ösregn och åska största delen av dagen vilket gjorde att vi läste samt tog några promenader mellan regnskurarna. Det var skönt med lite avkopplande egentid innan vi på eftermiddagen skulle vara elever på Ashleys och Jasons matlagningskurs. Vi tilldelades genast varsitt förkläde som vi fick ta med hem. Jason lärde oss om vikten av balansen mellan söt, surt, beskt och syrligt i matlagning. Vi sattes i arbete att hacka, vispa, riva och röra och hela tiden pratade Jason om grunderna i det Italienska köket. Efter två timmar i köket var det dags att avnjuta maten. Förrätt fylld aubergin med grönsaker från husets trädgård och parmesanost, huvudrätt bestod av lamm på en bädd av potatis och en mixad grönsaks och tomat/salsaliknande sås. Till efterrätt serverades det fantastiskt goda päron som fått koka i rödvin. Päronen toppades med en klick vispad grädde. Hela måltiden hade vi tillsammans lagat med kunskapsinformation och många skratt det gjorde att maten smakade extra gott.

Dags att resa vidare till Toscana.
Innan vi reste vidare så blev det kramkalas och byte av mailadress mellan oss och våra nyfunna vänner. Första stoppet och dags för lunch blev i staden Arezzo som är en trevlig liten stad. Staden liggen vid floden Castro, nere i en dal med höga berg runt omkring. Vi åt lunch på Bistro trattoria Toscana Caffetteria nära Piazza-Sant’Agostino där de bland annat serverar 40 cm långa smörgåsar. Väl värt ett lunchbesök. Vi fortsatte vår resa över Umbrien och till Toscana där vi skulle bo på Vingården CasaFrassi högt uppe i Chiantibergen.

CasaFrassi ligger nära staden Castellina. I Chianti upplevde vi inte bara essensen av Toscana vad angår mat, vin, kultur och landskap. Vi var också perfekt placerade i den gröna, backiga regionens hjärta, mitt mellan gamla, storslagna kulturstäder som Siena och Florens. Väl framme blev det en dusch och ombyte innan vi åt en utsökt måltid med gott vin från gården.

Andra dagen tog vi bilen till den vackra historiska staden Siena där vi strosade runt samt shoppade och åt lunch på Piazza del Campo. Innan kvällens middag så blev det vinprovning på CasaFrassi. Huset har tre paradviner som vi testade. Våra favoriter blev vinerna CasaFrassi Chanti Classico och CasaFrassi XXI Secolo som vi beställde några flaskor av vilka vi fick hemskickade. På CasaFrassi produceras årligen 25 000 flaskor vin och dessa flaskor säljs bara från gården och ingen annanstans. CasaFrassi familjegård har också stor produktion av olivolja vilket vi också testade.

Lite sovmorgon blev det innan vi åkte till den lilla staden Castellina som inte låg många kilometer från CasaFrassi. Vi gick runt i denna mycket gamla och vackra stad. Där finns Chiantituppen som stor staty, denna tupp som pryder alla vinflaskor härifrån och är deras signum för att vinet är från trakten. Här finns också gamla befästa gångar som en påminnelse om forna krig och en fantastisk utsikt över omgivande dalgångar. Vi satte oss i solen för att äta en lättare lunch och beställde Bruchetta. Vi lovar att vi åt Italiens mest imponerande Bruchetta på den mysiga restaurangen Il Cantuccio i Castellina.

På kvällen var det dags för resans andra matlagningskurs i CasaFrassis kök. Nu blev vi en större grupp där en familj om fem personer plus ett ungt par dök upp. Det visade sig att alla var från Australien. Vår kock för kvällen hette Alessandro och hade en egen restaurang inne i Siena och han var full av energi. Vi fick börja med att hälla upp mjöl och vatten på bakbordet, därefter blev det att knåda, kavla, knåda, kavla och strimla så var vår egen pasta gjord.

Därefter sattes vi i arbete med att hacka, vispa, riva och röra och hela tiden pratade Alessandro om principerna för hur han såg på det Italienska köket. Vi synade tomaterna för att säkerställa att de förtjänade att vara med i vår köttfärssås och såg tomaterna skröpliga ut så åkte de i slaskhinken. Självklart skulle det i en flaska rött vin i vår köttfärssås. Till förrätt gjorde vi varsin Bruchetta, varmrätten bestod av egengjord pasta och köttfärssås. Även efterrätten fick vi göra vilket gladde de australiensiska barnen mycket. Tiramisu.

Nästa dag var det dags för hemresa. God frukost och sedan en bilresa på drygt två timmar till Florens flygplats som vi hittade mirakulöst lätt. Självklart vill vi uppleva och se mer av Toscana. Från två nöjda resenärer!

Dessa finfina och möjligen handplockade tomater
Blomster längst husfasaderna
Kan mycket väl vara biodynamiskt odlat frukt och grönt
Mat och vin på engelska och med latin
En resa till Italien passar bra om du är vinälskare
Byggder och gårdar på landsbygden
Italien är välkänt för att vara ett Kristet land
Vackra landskap finner du här
Vi besöker denna tupp under vår matresa
På en uteservering i Toscana
Res med oss och få möjligheten att äta bra mat
Utmärkt ost och mat finns i detta land
Här finner vi en hemlig gång
Hus La Travola ligger beläget i Italen
En efterrätt smakar bra efter en lång dag på t.ex. en rundresa
I kockskolan lär vi oss göra Zucchini
Ett stycke got kött sitter aldrig fel
Prova bra pasta i Italien
Här finner vi än mer ost
Här har vi en äkta Italiensk pasta
En lunch kan sitta bra på vår matlagningsresa
Vilar på en uteservering under en shoppingrunda
Här finns utmärkt kött i massor
Vi följer vägskyltarna i Italien
Collesi är ett Italienskt vin med en god karaktär
Italien är inte minst känt för mode och utmärkta viner