Vår Mauritiusresa under påsklovet 2016

Äntligen var det dags för avresa! Som vi hade gått och längtat allihop. För exakt tio år sedan var vi på Mauritius utan barn, men denna gång skulle vi få åka hela familjen, dvs alla fem. Drygt ett halvår innan avresa satt vi och finkammade nätet i syfte att hitta det mysigaste familjehotellet på ön. Det var i denna veva som vi hittade hotellet Zilwa Attitude Mauritius och resebyrån Moments. Där fick vi hjälp av Annika med suverän och personlig service att boka och arrangera resan.

Vi blev så förälskade i Zilwa Attitude när vi läste om det, att vi bara kände att det var hit vi ville åka och ingen annanstans. Och vet ni, alla bilder och filmer vi hade sett på nätet stämde så bra överens med verkligheten! Det var precis lika härligt och vackert som på bilderna, inget överreklamerat alls! Alltså det går inte att beskriva upplevelsen att träda in i hotellobbyn efter vi anlänt och klivit ur taxin. Oohh la la, breathtaking view! (bild 1) Du har bakom baren poolen som ansluter direkt och under/bakom denna ser man palmer och indiska oceanen med dess turkosa vatten och de två öarna utanför Mauritius nordkust. Som att stiga ombord på en båt ungefär! Men det är det som är hela tanken med Zilwa, att man ska känna sig som en öbo.

Jag som älskar detaljer kunde inte se mig mätt på alla fina utsmyckningar hotellet hade; spegelramar och lampor gjorda av drivved, härliga färgglada målningar av Maurititska konstnärer, en väggfasad gjord av färgglada fönsterluckor, en utomhusbar gjord av en gammal båt etc etc. (bild 2-4). Mellan hotellbyggnaderna var trädgården frodig och prunkande, och som hängiven hobbyfotograf gick jag vid ett par tillfällen ut och fotograferade naturlivet. Bara i hotellets planteringar kunde jag hitta många härliga fotomotiv. Vad sägs om den konstiga “blomman” som hängde ner från bananplantan (bild 5), eller den underbara nyfikne fågeln med lång näbb som snällt satt och tittade på mig. (bild 6) Arter man aldrig skulle se hemma!

Den lilla ön Grand Zil utanför hotellet var en liten härlig oas. Den dagen vi åkte dit (hotellet anordnade dagligen lunchutflykter) fick vi en rejäl regnskur, och både havet och himlen fick dramatiska färger. Jag bara älskar havets färg på Mauritius, det finns inte ord för hur vacker den är. Ute på ön blev vi bjudna på BBQ-lunch, och det var riktigt mysigt att få sitta i skuggan under ett surrat palmbladstak och mumsa i oss grillad kyckling, grönsaksrätter och kakor. Där kände vi oss verkligen som riktiga öbor! (bild 7-9)

Att stanna på detta hotell en vecka är inga som helst problem; det fanns gott om ordnade aktiviteter och underhållning och stranden är så ljuvlig att man skulle kunna stanna där för evigt. ( bild 10) I skrivandes stund känns allt redan overkligt. De två “sockertopparna” i rotting var andra två härliga detaljer och ett mysigt litet krypin för att finna skugga eller avskildhet. Vår äldste son kröp in ett tag och gjorde lite skolarbete som hängde över honom….sämre arbetsplats kan man ju ha, eller hur? (bild 11)

Vi hade tänkt att göra lite fler utflykter under veckan än vi hann med; dessvärre insjuknade vår son i feber efter några dagar så vi fick stanna på hotellet. Dock hann vi med en utflykt till Grand Baie och passerade då både stranden i Peyebère och Malheureux och såg bl.a den fantastiskt gulliga lilla kyrkan med rött tak som ofta finns med på vykorten. (bild 12) Vi lyckades hitta en trevlig taxichaufför som samtidigt var en duktig guide, och att hyra en sådan chaufför för en heldagsutflykt visade sig vara ett mycket bra och prisvärt alternativ. Vi gick en sväng i Grand Baie, det blev lite shopping av souvenirer och så. Men det var en varm dag med ca 35 grader, och inte var det konstigt att hundarna låg som “döa sillar” i skuggan vid stranden..

Vi hoppas kunna återvända till denna underbara ö och också till detta charmiga hotell, vi saknade i princip ingenting mer än att vi missade lite utflykter pga att minstingen blev sjuk. Men å andra sidan hittade vi ju plötsligt en ny anledning till att snart åka tillbaka hit igen 🙂

Skrivet av: Elisabet Ädelroth med familj

Dela i sociala medier:

Liknande Resor

Paketresa Mauritius, Émeraude Beach

På den kilometerlånga, vita sandstranden ligger Émeraude Beach Attitude där gästerna åtnjuter en hänförande utsikt över det turkosa havet.

Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Outrigger Resort

Chosefri lyx på Mauritius gröna och sköna sydkust. Upplev havet och korallreven. Smaka den goda maten! Upptäck den lummiga grönskan och kullarna runt Bel Ombre.

Bröllopsresor | Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Heritage Awali

I harmoni med naturens egen skönhet bjuder Heritage Awali Golf & Spa Resort, Mauritius en magisk plats med exklusiv service och komfort. Vi rekommenderar detta hotellet till familjer och par samt alla som spelar golf!

Bröllopsresor | Familjeresor | Golfresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa till Mauritius, Heritage Villas

Drömmer du om den perfekta villan? Kika då på våra läckra villor i Bel Ombre, på Mauritius sydkust. I omedelbar anslutning har du en fantastisk golfbana och två förstklassiga hotell.

Generationsresor | Golfresor | Grupp & konferensresor

Resa Mauritius, Shandrani Resort

Shandrani ligger på en egen halv-ö på Mauritius sydöstkust. Hotellet är idealiskt för familjer som vill ha en lyxig resa.

Familjeresor | Generationsresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Pointe aux Biches

Barfota. Ställ redan nu in dig på att ta av dig skorna när du checkar in på hotellet för att sedan ta på dem när det är dags att checka ut.

Familjeresor | Sol & Bad

Bröllopsresa Mauritius

Säg ja. Säg det med ett leende. Gärna på en kritvit sandstrand med det gnistrande blå havet som bakgrund. Vi hjälper er gärna att förverkliga drömmen om ett bröllop på Mauritius

Bröllopsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Sydafrika & Mauritius

Upplev det bästa av två världar. Sydafrika och Mauritius är en idealisk kombination där intrycken, smakerna & dofterna stannar kvar länge.

Läs mer om resan

Bröllopsresor | Generationsresor | Golfresor | Rundresor | Safariresor | Sol & Bad

Resa Mauritius, Le Cardinal

Le Cardinal är ett förstklassigt lifestyle hotell som ligger i vackra Trou aux Biches på Mauritius nordvästra kust.

Bröllopsresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Mauritius, Trou aux Biches Resort

Mauritius mest romantiska hotell? Ja, i alla fall enlig hotellet själva! Trou aux Biches Resort är ett lyxigt hotell som ligger på Mauritius vackra nordvästkust där solnedgångarna är dramatiskt vackra och stränderna pudervita.