Vår resa till Mauritius av Elinore & Pål

Uppfyllda förväntningar! Vår resa till Mauritius ”började” 10 månader innan vi åkte iväg. Hösten och vintern hade varit ovanligt mörk, och längtan efter sol och värme i november 2015 kändes viktig.

Sporadiskt kaffe hos goda vänner blev starten på vår resa. De pratade positivt om Mauritius som de besökt några gånger. De tipsade om Moments (tidigare: NätResebyrån) i Malmö och rekommenderade Annika Gullberg. Dagen därpå fick jag kontakt med Annika och sedan ”var vi igång”. Upplevde kontakten med Annika som positiv, inlyssnande och kunnig. Lyxig känsla att avge önskemål och nästa dag få uppgifter om olika förslag på flyg, hotell och priser.

Efter några turer bestämde vi oss. Valet blev avresa i november 14 dagar och hotell Le Cannonier som är beläget på nordvästra sidan av ön. Hotellet har ganska många rum så lite oroliga var vi att det skulle uppfattas stort. Så var det inte, hela hotellområdet var som en oas. Välskött, otroliga vackra växter, tre stränder då hotellet ligger på en udde. Det var lätt att hitta sin egen favoritplats i solen eller skuggan. Hotellet har tre restauranger så det var lätt att få variation. Det var mycket personal som alltid jobbade med ett leende.

Vi valde all inclusive på rekommendation och det ångrar vi inte. Maten hade hög klass. I stora restaurangen serverades buffe med olika tema varje kväll. Vi åt lunch på en a la carte restaurang med utsikt över havet där man kunde sitta med fötterna i sanden. Där valde vi alltid specialiteter från Mauritius. Så vi åt mycket god fisk med härliga kryddblandningar.

Utanför hotellområdet var det lätt att utforska ön på olika sätt. Vi åkte både lokalbuss och taxi, båda fungerde utmärkt. Dock mer upplevelse med buss! Att åka till Mauritius var inte självklart för oss båda. Vi är i 60-års åldern och har levt tillsammans 8 år. Jag har alltid föredragit varma platser på semestern men min sambo har mer erfarenhet av fjällvandring och skidåkning, så detta blev en utmaning! Sambon var lite fundersam före resan om det skulle bli långtråkigt…

Sammanfattning efter resan: ”Bara vara” var vi behövde och så blev det också! Uppfyllda förväntningaralltså!

Elinore Sundler och Pål Albing
Halmstad

Skrivet av: Elinore & Pål

Dela i sociala medier:

Liknande Resor

Paketresa Mauritius, Émeraude Beach

På den kilometerlånga, vita sandstranden ligger Émeraude Beach Attitude där gästerna åtnjuter en hänförande utsikt över det turkosa havet.

Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Outrigger Resort

Chosefri lyx på Mauritius gröna och sköna sydkust. Upplev havet och korallreven. Smaka den goda maten! Upptäck den lummiga grönskan och kullarna runt Bel Ombre.

Bröllopsresor | Familjeresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Heritage Awali

I harmoni med naturens egen skönhet bjuder Heritage Awali Golf & Spa Resort, Mauritius en magisk plats med exklusiv service och komfort. Vi rekommenderar detta hotellet till familjer och par samt alla som spelar golf!

Bröllopsresor | Familjeresor | Golfresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa till Mauritius, Heritage Villas

Drömmer du om den perfekta villan? Kika då på våra läckra villor i Bel Ombre, på Mauritius sydkust. I omedelbar anslutning har du en fantastisk golfbana och två förstklassiga hotell.

Generationsresor | Golfresor | Grupp & konferensresor

Resa Mauritius, Shandrani Resort

Shandrani ligger på en egen halv-ö på Mauritius sydöstkust. Hotellet är idealiskt för familjer som vill ha en lyxig resa.

Familjeresor | Generationsresor | Sol & Bad

Resa till Mauritius, Pointe aux Biches

Barfota. Ställ redan nu in dig på att ta av dig skorna när du checkar in på hotellet för att sedan ta på dem när det är dags att checka ut.

Familjeresor | Sol & Bad

Bröllopsresa Mauritius

Säg ja. Säg det med ett leende. Gärna på en kritvit sandstrand med det gnistrande blå havet som bakgrund. Vi hjälper er gärna att förverkliga drömmen om ett bröllop på Mauritius

Bröllopsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Sydafrika & Mauritius

Upplev det bästa av två världar. Sydafrika och Mauritius är en idealisk kombination där intrycken, smakerna & dofterna stannar kvar länge.

Läs mer om resan

Bröllopsresor | Generationsresor | Golfresor | Rundresor | Safariresor | Sol & Bad

Resa Mauritius, Le Cardinal

Le Cardinal är ett förstklassigt lifestyle hotell som ligger i vackra Trou aux Biches på Mauritius nordvästra kust.

Bröllopsresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Mauritius, Trou aux Biches Resort

Mauritius mest romantiska hotell? Ja, i alla fall enlig hotellet själva! Trou aux Biches Resort är ett lyxigt hotell som ligger på Mauritius vackra nordvästkust där solnedgångarna är dramatiskt vackra och stränderna pudervita.