Vår resa till Reunion Island & Mauritius

Efter nästan 15 år av drömmar och planering stod vi den 5 november 2015 på Réunion Island. Vädret var varmt och skönt. Det kändes overkligt, men äntligen var vi där och förväntningarna var stora.

Réunion, den okända paradisön.

Vår förbokade hyrbil kunde vi kvittera ut utan några problem och så var vi iväg mot vårt första resmål, Hell-Bourg i Salazie. En lagom lång tur eftersom vi hade en 25 timmar lång resa bakom oss. På vägen dit passerade vi ett tamilskt tempel, som var värt att stanna till och titta på. Vädret höll på att försämras och molnen tätnade allt mer, men inte mer än att vi kunde njuta av prakten på vägen upp till Salazie. Vi visste att Salazie är det regnigaste området på hela ön.

Efter en slingrande tur kom vi slutligen fram till Hell-Bourg, ett litet pittoreskt samhälle med många färggranna, lite speciella hus. Tyvärr hade det börjat regna och vädret var riktigt uselt. Vi hittade vårt första boende ganska lätt. Längst ner på huvudgatan stod det en skylt med Le Jardin D’Heva. Boendet var tvåstjärnigt och det stämde bra, det var inte värt mer, men okey. Dagen därpå möttes vi av betydligt bättre väder och vi gav oss iväg till Col des Boeufs. Det var en slingrande väg med fantastiska omgivningar, höga berg, vattenfall, en frodig grönska och många vackra trädgårdar med underbara blommor. Vägen slutade med en parkeringsplats och efter en kortare vandring var vi uppe vid utsiktspunkten Col des Boeufs. Väl däruppe kunde vi överblicka hela Salazie åt ena hållet och en stor del av Mafate på det andra hållet. Det var en underbar utsikt! Mäktigt! Det motsvarade mer än väl våra förväntningar. Vi körde tillbaka och avslutade dagen med middag på hotellet, som inte levde upp till sitt pris.

Nästa dag möttes vi av strålande sol och nästan molnfritt väder. Vi lämnar Hell-Bourg och får en underbar resa ner till kusten. De vackra vyer vi missade på uppvägen kunde vi njuta av när vi körde ner. Det finns många ställen man kan stanna på. Första stopp var Réunions största sjö Grand Etange. Det var en liten slingrande väg, som ledde fram till en rastplats. Till vår lycka fick vi inget möte på vägen, varken dit eller därifrån. Från parkeringsplatsen var det en vandring på en dryg kilometer genom skogen innan vi kom fram till en utsiktsplats över kratersjön. Vi är ju bortskämda med sjöar i Sverige, men Grand Etange låg mycket vackert nedanför berget och var väl värd ett besök. Är man fågelintresserad finns det en del att titta på.

Nästa stopp vid kusten var La Cayenne, en utsikts- och rastplats vid kusten. Där var vackert men lite överreklamerat. Det finns bättre ställen att stanna på. Det blåste för mycket också för att stanna där och fika. På vägen söderut passerade vi Notre-Dame des Laves. Kyrkan ligger precis vid vägen och det ter sig näst intill overkligt att kyrkan klarade sig från lavaströmmen. Uttrycket änglavakt passar verkligen här.

Bara någon kilometer från kyrkan ligger en plats som heter Anse des Cascade. Ett mäktigt område där flera höga vattenfall strömmar nästan direkt ner i havet. Platsen känns som ett måste om man besöker östra sidan av ön. Det finns en restaurang där också och platsen är perfekt att rasta på.

När man kör utmed kusten inser man att Réunion har mycket mer att erbjuda än en vulkan och vulkankratrar. Kustvägen söderut erbjuder underbara vyer, vackra hus och mycken blomsterprakt. Det stora vulkanutbrottet 2007, där lavan strömmade ända ut i havet, har lämnat fantastiska spår efter sig. Det är lätt att föreställa sig hur det såg när lavan forsade fram eftersom lavan finns kvar där, stelnad i sin mäktighet. Efter en lång underbar dag kom vi upp till boendet L’Orky Mel. Det var lättare att hitta dit än vi trodde eftersom det fanns en skylt vid avtagsvägen där vi kom ifrån. Boendet har ett fint läge och en fin utsikt över havet. Boendet, som var ett B&B, visade sig vara ett fynd. En mycket serviceinriktad familj, som erbjöd ett fräscht och fint boende, jättegod frukost och en underbar trerättersmiddag på kvällen. Man kände sig verkligen som en VIP-person när man satte sig vid det mycket smakfullt dukade bordet.

Dagen därpå vaknade vi upp till ett riktigt uselt väder. Det var inte vad vi hade förväntat oss, men det är bara att acceptera läget och försöka göra det bästa av det. Enligt den ursprungliga resplanen hade vi tänkt åka upp till vulkanen, men i vädret som var hade det varit meningslöst. Vi bestämde oss istället för att åka tillbaka ett par mil och besöka ett par platser som vi inte hann med dagen innan.

Första stopp var Grand Galet, Réunions största vattenfall, som var en riktig höjdare, ett måste. Det var lätt att hitta dit eftersom det var skyltat redan i orten Langevin. Enda tveksamheten var när vi skulle över en liten smal bro någon kilometer innan vattenfallet, men man ska köra över den och fortsätta. När vi kom fram lättade vädret något och vi kunde njuta av det mäktiga vattenfallet. Vi fortsatte ytterligare några mil österut och letade upp en botanisk trädgård, Jardin des Parfums et des Epices. Det såg först inte ut så mycket för världen, men det var en oförglömlig blomsterprakt som mötte oss. För den som är minsta intresserad av växter och blommor är det här ett paradis. Det dåliga vädret märktes knappast i den otroligt täta vegetationen. Det finns en liten butik där också, där man kan köpa bl.a. vanilj och kryddor. Trots vädret kunde vi faktiskt summera en riktigt bra dag. Vi avslutade dagen med ytterligare en underbar måltid på L’Orky Mel.

Nästa dag vaknade vi upp till en underbar dag och vi startade så tidigt vi kunde för att få uppleva vulkanen i sol. Vi lärde oss under resans gång att molnen börjar bildas runt tiotiden och sen riskerar sikten att bli sämre. Vi fick en underbar resa upp till vulkanen, med mäktiga vyer hela tiden. Det finns många ställen att stanna på och man kan ta hur många bilder som helst. Vägen genom kraterområdet fram till vulkanen var minst sagt usel och man kan inte ha bråttom. Passa i stället på att verkligen uppleva storheten. Hela området är som ett stort mäktigt månlandskap. Det känns lite overkligt när man står på utsiktspunkten, precis vid kraterkanten, och tittar på vulkanen. Det finns ett vulkancenter, Maison du Vulca, i Bourg-Murat, men det var tyvärr stängt på måndagar, men man kan inte få allt.

Efter vulkanbesöket var nästa mål kratern Cilaos. Det finns ingen genväg till Cilaos utan man måste ner till kusten och ta den enda vägen dit upp. Vägen visade sig vara en riktig ”slingerbult”, men med facit i hand, upplever jag det som ett måste och åka dit. Ånyo möttes vi av fantastiska vyer. Det fanns gott om platser att stanna till på och njuta av utsikterna men också för att släppa förbi lite mer snabbkörande lokalbefolkning. När vi väl kommit upp möttes vi av den lilla fulsnygga byn Cilaos, som ligger fantastiskt vackert mitt i kratern, helt omgiven av höga berg. En vacker kyrka avslutar huvudgatan. Det om var lite tråkigt att se var att det fanns flera byggnader, som stod i förfall och som verkat ha stått så i många år. Vi checkade in på hotell Tsilaosa, ett riktigt bra hotell med en mycket god frukost. Middag serverades inte på hotellet, men alla gästerna fick sina bilar tvättade på kvällen! Det fanns ett flertal restauranger och välja på och priserna är ungefär som hemma.

Nästa dag var det fortsatt underbart väder och vi bestämde oss för att göra en vandring upp till utsiktspunkten Roche Merveilleuse cirka fyra timmars vandring genom Forét du Grand Matarum. Tycker man om att vandra och uppleva en annorlunda skog och titta på småfåglar kan man göra det med behållning. Vill man, kan man köra upp med bil också. Utsiktpunkten erbjuder en fantastisk vy över byn Cilaos och krateromgivningarna.

Efter två nätter i soldränkta Cilaos skulle vi tillbringa två nätter på Le Nautile. Ett hotell, som ligger precis vid stranden. Vi fick ånyo njuta av vyerna när vi slingrade oss ner mot kusten. Beachen visade sig vara helt underbar, faktiskt bättre än Flic en Flac på Mauritius. Det var både varmare vatten och rikligare med fisk. Snorkel och cyklop kan man låna på hotellet. Hotellet låg i mycket vackra omgivningar med en enorm blomsterprakt. Hotellet var fräscht och fint, men man fick boka bord tidigt om man ville äta middag där. Frukosten var mycket bra, men småfåglarna var påfrestande. Det gick inte att lämna bordet för då satte de sig på tallriken. När vi hade hittat hotellet åkte vi upp till Helilagon för att boka en helikoptertur. Vi fick två alternativ antingen kl. 06.00 eller kl. 10.00. Eftersom vi sett tidigare under veckan att molnen börjar dra ihop sig vid tiotiden, bokade vi kl. 06.00. Det skulle visa sig vara ett lyckokast. Vi åkte tillbaka till hotellet och tillbringade resten av dagen vid beachen. Klockan tjugo över fem blev vi hämtade av en minibuss för gratis transfer till helikopterflygplatsen och himlen var i princip molnfri. Det blev en oförglömlig helikoptertur över hela ön. De utsiktspunkter, som vi inte hunnit med bjöds vi nu på i första parkett. Vi flög över vulkanen så att vi kunde se ner i botten på den. Tyvärr fanns ingen synlig aktivitet. Det erbjuds ett flertal olika flygtursalternativ och vi valde 45 minuters alternativet vilket alltså räckte till hela ön. Det man kunde välja till, var ytterligare 10 minuter för att se två vattenfall men eftersom vi sett det ena från marken tyckte vi inte det var värt priset. Resten av dagen tillbringade vi på den underbara beachen, vid hotellet, och planerade morgondagens avresa från Réunion.

Planet gick 12.30 från Réunion och vi hade ungefär 50 km dit. Det verkade inte som om det skulle vara några problem, men trafiken kan vara besvärlig och vi skulle ju rakt igenom huvudstaden. Vi startade redan strax efter åtta på morgonen och innan vi nådde flygplatsen och uthyrningsfirman skulle vi tanka och snygga till bilen. Efter ett par trafikstockningar och en felkörning, var pulsen alldeles för hög och sedan innan vi hittade en mack och fått tankat bilen, var pulsen ännu högre. På flygplatsen, där biluthyrarna håller till, är det inte helt lätt att veta hur man ska köra, men vi hade, trots allt, en och en halv timme kvar tills planet skulle lyfta till Mauritius, när vi klev in på flygplatsen.

Ett gott råd är att ta reda på hur man ska köra in till uthyrningsfirman innan man lämnar flygplatsen, eftersom det är besvärligt att veta hur man ska köra. Ett annat, är att tanka innan man kommer in i huvudstaden. Bilen vi hyrde var en dieselbil och den drog inte mycket bränsle. En tank räckte till hela vår rundtur. Réunion visade sig vara precis den paradisö, som vi hade förväntat oss och för oss är det obegripligt att inte fler turister hittar dit. Det är en ö, som har allt, otroliga vyer, fantastisk natur, en aktiv vulkan, många vandringsleder, beacher som matchar Mauritius, skärmflygning, surfing, dykning, helikoptertur mm. För den som funderar på att åka dit, tveka inte bara åk. Vår planering tycker vi fungerade bra, men för att kunna njuta av öns storhet krävs det bra väder och det är inte fel att lägga in en reservdag.

Mauritius
Planet hann knappt få upp farten förrän det var dags att landa på Mauritius, där vi skulle tillbringa en vecka. Vi tog en taxi från flygplatsen och åkte tvärs över ön till hotellet Klondike vid stranden Flic en Flac. Hotellet genomgick en omfattande renovering och det hade byggts sex stycken nya hotellkroppar, varav en var precis färdig. Vi fick nöjet av att checka in i en lägenhet på tredje våningen som första gäster i det nya komplexet. Vi hade underbar havsutsikt och en nybyggd pool precis utanför. Hotellet bytte namn när vi var där och heter nu Anelia och har graderats upp till fyrstjärnigt. Frukosten var underbart god och vid middagsbuffén fanns det mycket gott att välja på. Hotellet kan vi  verkligen rekommendera. Mauritius är en också underbar ö, som har mycket att erbjuda. Det är kritvita stränder, underbara bad i turkost vatten, vackra fiskar och en fin natur. Vi gjorde två utflykter och vi bokade en taxi via hotellet. Vi åkte en rundresa, som heter ”Natursköna söder”, på egen hand. Vi tittade bl.a. på Trou aux Cerfs, en liten, men vacker vulkansjö, den heliga sjön Grand Bassin och ett tillhörande hinduiskt tempel och det mäktiga vattenfallet Camarel falls. Vi gick en kortare vandring in i Black River Georges National Park och besökte ett par utsiktspunkter och fick ett par underbara vyer över den mäktiga nationalparken. Vi besökte också, kanske Mauritius främsta turistattraktion, Seven Coloured Earths, som är en märklig geologisk formation. Det är ett relativt litet område av sanddyner innefattande sand i sju olika färger, röd, brun, violett, grön, blå, lila och gula. Det märkliga är att sanddynerna aldrig tycks erodera, trots häftiga regn ibland. Innan dagen var till ända besökte vi också vattenfallet Alexander falls och utsiktspunkten Camarel. Vi var iväg under sju timmar och fick uppleva ett mycket vackert Mauritius som man kanske inte känner till. Mauritius har betydligt mer att erbjuda än bara sol och bad. För denna underbara rundtur fick vi betala sexhundra kronor! Det fanns alltså utrymme till dricks också.

Vi gjorde alltså en utflykt till och den gick till Ile aux Aigrettes. Det är en ö på östra sidan av Mauritius, där man har återskapat naturen som man tror att Mauritius såg ut innan människan kom dit. Det är ett gediget arbete, som the Mauritian Wildlife Foundation (MFW) har gjort och är man intresserad av djur och natur känns ett besök där som ett måste. Man har bl.a. räddat ett antal utrotningshotade fåglar, som man kan se i vilt tillstånd på ön t.ex. den rosa duvan, som endast fanns i nio exemplar när man började. Det var mycket speciellt att gå omkring i denna väldigt unika miljö och som man vet endast finns på en enda plats på jordklotet. Vi hade dessutom turen att få se tre av de endemiska fågelarterna, som man räddat från utrotning och två ödlor. För att besöka ön måste man boka turen i förväg och en kunnig guide från MFW är med under hela besöket. Utflykten kostar 200 kr/vuxen.

Vår resa närmade sig slutet. Vi var iväg totalt sjutton dagar och jag har svårt att tänka mig en er lyckad kombinationsresa än den vi gjort. Först att få uppleva och köra runt på den fantastiska ön Réunion och sedan ta det lugnt på  Mauritius och njuta av sol och underbara bad är verkligen som en dröm. Vill man någon gång i livet känna en smak av hur paradiset är ska man åka på en kombinationsresa Réunion och Mauritius. Ett speciellt tack till Marcus Winberg, som med sin smittande entusiasm över resmålet, hjälpte och tipsade oss om mycket och som bidrog till att resan blev så lyckad.