Vår kombinationsresa till Sri Lanka & Maldiverna

Sri Lanka kan beskrivas med några få ord, så som värme, kryddstarka dofter och ljud i alla dess former. Vart man än vänder sig ser man varma leenden, bilar, tuk tuks, bussar som tutar och ljudet av olja som fräser i stekpannor. Färgstarka kryddor som strös ner i stekpannor tillsammans med en härlig blandning av grönsaker och kyckling, lamm eller fisk.

Munkar som tar sin morgonpromenad i orangea klädstycken och så alla dessa vackra tempel… Våra första dagar på vår resa till Sri Lanka tillbringar vi i Bentota. Från flygplatsen så åker vi söderut och färden tar ca 2 timmar. Vi bor på ett litet familjärt guesthouse precis bredvid den stora floden som mynnar ut i havet. En av dagarna så åker vi ut på en flodtur för att se krokodiler, fåglar, enorma fladdermöss, ormar och varaner.

Vi besökte även en kokosnötsfarm där vi köpte skedar som gjorts av kokosnöt. Kvinnan vi träffade på farmen berättade att de gjorde rep av kokosnöt och att en person hann med att göra ca 200 meter rep på en dag. Vi avslutade såklart hela vistelsen med att dricka varsin kokosnöt. Resten av dagarna i Bentota tillbringade vi med att promenera barfota på Bentota beach som är en lång och underbart vacker strand. Vi åt grillad tonfisk på restaurang Mallis Sea food restaurant och det var nog en av de godaste tonfiskarna jag någonsin har ätit. Vi gick på måndagsmarknaden i Aluthgama. Förutom att fota de söta kossorna som strosar omkring fritt på vägarna så beundrade vi alla de kryddor, färska grönsaker och frukter som såldes på marknaden. Innan vi begav oss vidare så besökte vi ett tempel som heter Kande viharaya temple. På tempelområdet är det barfota som gäller och innan man går in i området så finns det möjlighet att köpa korgar med frukter och blommor som sedan ges som gåvor till Buddha. Varje vägg inne i templet är prydda med vackra målningar och högst upp på templet satt en stor Buddha som säkerligen vakade över staden. Vi fick små blommor från ett lankesiskt par och dessa blommor skulle vi sedan placeras nedanför en liten Buddha.

Vår färd fortsatte genom Hikkaduwa, där vi stannade en natt och åt Rotti. Rotti är en lankesisk rätt och är ett tunt och platt bröd som steks i en stekpanna tillsammans med något tillbehör så som kyckling, frukt, kryddor eller något annat man får välja. Vi bosatte oss sedan några dagar på Mirissa som är en lugn och vacker plats där man bara “är”! Stranden är mindre exploaterad och här känner man verkligen att man kan koppla av. I Mirissa så finns det möjlighet att åka på valsafari. Dock så hann vi inte med det denna gång. Om man tar en tur ut på valsafari så ser man garanterat valar. Ofta så ser man inte bara en utan två blåvalar, det är mäktigt!

Vi tog en Surflektion på Mirissa, ”paddle paddle and stand on the board” var tips från coachen. Jag var väldigt bra på att stå på brädan men det är en bra bit kvar innan jag blir ett surfproffs. Hela sydvästra kusten från Bentota och nedåt så är det möjligt att surfa och stränderna vimlar av surfbrädor och surfkurser. Övrig tid på Mirissa tillbringades på stranden där vi tog det lugnt i Reggaebaren och drack den dagliga kokosnöten. Utanför vårt hostel så såg vi en enorm flodvaran, den var tjock och säkert 2 meter lång. Varanen simmade, eller snarare vaggade sakta fram genom floden.

Efter vår vistelse i Mirissa så hyrde vi en chaufför som tog oss till Udawalawe National Park som är en enorm nationalpark med djurliv utöver det vanliga. Det är fridfull park som är känd för sina elefanter. Innan det var dags för Safari så checkade vi in på Udawalawe Grand Resort, som ligger endast 5 km från nationalparken. Vi lyckades få sviten och vi såg dessutom ett tjugotal apor klättrandes i träden precis utanför vår balkong. När det äntligen blev dags för safari så blev vi upphämtade utanför hotellet i en jeep som tog oss till den enorma nationalparken på över 30000 hektar. Vi är spända och hoppas på att få se elefanter! När vi passerar gränsen där nationalparken börjar så tar det inte många minuter innan vi ser våra första elefanter! Elefanterna ser så fridfulla ut där de går och betar och vi fick veta att de letar mat och äter i ca 18 timmar per dag. Så elefanternas dagliga huvudsyssla är alltså att leta och äta mat. Vi såg honor med deras små bebisar och hanar som vandrade runt på egen hand. Det kan gå lång tid innan man ser någon annan jeep på de små vägarna vilket gör att det känns som att man är helt ensam med elefanterna. Dessutom så gick vissa elefanterna bara någon meter från jeepen. Det var ett magiskt ögonblick! På safarituren så såg vi även ett rikt fågelliv, rävar, bufflar, sköldpaddor och krokodiler. Vi lärde oss att påfåglar kan flyga och sitta högt uppe i träden.

Efter den underbara safarituren så begav vi oss hem till vår svit igen. Och för att få njuta maximalt av vårt vackra rum så avslutades kvällen med att beställa roomservice.

Nästa dag så fortsatte vi vår färd inåt och uppåt i landet. Vi åkte genom dalar och höga berg. Utsikten var slående vacker och vägarna var kringliga och branta. Vi besökte ett vattenfall på en plats som heter Ella och åkte därefter vidare till Nuwara Eliya. Denna lilla pärla är omringad av ett grönt och böljande landskap och ligger på ca 1900 meters höjd. Utanför Nuwara Eliya så besökte vi en tefabrik. Vi gick på rundvandring i fabriken och fick se hur man tillverkar te och veta att all deras te exporteras till olika länder som sedan sätter sitt eget varumärke på teerna. Dock fanns det möjlighet att köpa deras te i en affär och provsmaka olika tesorter på ett café. Det var så vackert att se teplantagen och överallt stod det kvinnor med tygpåsar på ryggen där de la de plockade tebladen.

Vi övernattade i Kandy som ligger i centrala Sri Lanka. Kandy är känt för sin historia, kultur och natur. Här besökte vi Tandtemplet som är en av de viktigaste platserna inom buddhismen. I templet så finns det ett skrin och i skrinet finns nämligen Buddhas tand! Det märks att templet är en väldigt helig plats för alla buddhister.

De sista dagarna tillbringades i Negombo som ligger nära flygplatsen. Vi solar och badar på Negombo beach och vi äter god mat och dricker kokosnötter. Vi handlar även lite kläder från strandförsäljare och en stor strandfilt som vi tänker använda på Maldiverna. För nu är det dags att säga hej då till Sri Lanka för denna gång och säga hej till Maldiverna=).

Här kan ni kika på ett förslag till kombinationsresa Srilanka & Maldiverna.

Maldiverna 2015-01-01 — 2015-01-07

Jag kan nog bara beskriva Maldiverna med ett ord: – PARADISET!! Den mjuka kritvita stranden, den vänliga servicen, vår strandbungalow som ligger precis vid vattnet, lugnet och tystnaden. Ett annat ord skulle kunna vara avkoppling, det kan inte bli mer avslappnande än så här! På ön går alla barfota i sanden, det finns inga skor så långt ögat kan nå. Förutom några få skor som tillhör alla de nyanlända som inte har hunnit förstå barfotaprincipen ännu. När vi landar med vårt vattenflygplan så välkomnas vi med trumspel från personalen och en kall iste. Vi inser att här kommer vi att trivas som fisken i vatten! Vår strandbungalow ligger avskild och i närheten av vattenvillorna som ligger på pålar ute i vattnet. Vår bungalow har sitt badrum utomhus men inhägnat såklart så att inte grannarna ser in. Hur befriande är det inte att se trädkronorna och känna solstrålarna när man tar en dusch? Eller se stjärnorna och fullmånen när man borstar tänderna. Det kallar jag lyx!

Första dagen på Kuredu Resort startar med en ljuvlig frukostbuffé. Vi plockar tallrikarna fulla med mat. Det finns pannkakor, frukter, bröd, omeletter, juicer, bullar, muffins, munkar och även ris och kött för den som vill ha. Ja inte behöver man gå hungrig från frukosten, och mer mat kommer det att bli. Efter att vi har smält maten så hyr vi fenor på dykcentret och sticker ut på en upptäcktsfärd under vattnet. Eftersom att vi har tänkt snorkla nästan varje dag så tar vi med oss egna cyklop. På vår första snorkeltur så ser vi både stora och små fiskar, vi ser fiskar i alla regnbågens färger, och vi ser även stora rockor och sköldpaddor. Längst strandkanten så simmar det små söta revhajar och rockor. Vi kan konstatera att här på Maldiverna så finns även paradiset under vatten.

Eftersom att det är vår Honeymoon så får vi champagne och frukt på rummet under vår första dag på Maldiverna. Det ligger även vackra utströdda blommor och två t-shirts på sängen. På den ena t -shirten så står det Honey In Island och på den andra så står det Moon Kuredu Resort. När vi går hand i hand så kan man läsa på våra ryggar: Honey Moon In Kuredu Island Resort. Det var en väldigt gulligt gest!

Nästa dag så softar vi på resortens stora pool. Från våra solbäddar så blickar vi ut över det kristallklara vattnet och den vita stranden. Vi läser böcker och dricker iskaffe i mängder. Det som är så himla härligt med all inclusive är att det enda man behöver tänka på är vad man vill beställa för något. Vi behöver aldrig hålla koll på några pengar och när man blir sugen på något att dricka så går man och beställer det, simple as that! På eftermiddagen så beställer vi en gudomligt god glass. Vi väljer att smaksätta glassen med Bounty och Oreo kakor som ”glassgubben” hackar ner i den hemgjorda vaniljglassen. Gissa om den här glassen tar slut fort!

På kvällarna så är det alltid någon typ av underhållning. Vi går bland annat på white night, vilket innebär att det är vitt tema och nästan alla är klädda i vitt. Det är även bra liveband och en annan kväll så visade dykcentret film på alla stora och fina fiskar som går att hitta i Maldivernas vatten. Det var nästan så att man blev sugen på att ta en dykkurs, men jag tror att det får vänta till nästa gång vi besöker Maldiverna.

Varje kväll på väg hem från middagen och underhållningen så möter vi vår städare Hassan. Vi hälsar på honom och pratar lite om dagen som har varit och han berättar bland annat att han jobbat på Kuredu i många år, om jag inte missminner mig så var det 18 år. Han berättar även att hans familj bor på en ö ca 2 timmar från ön vi är på och att han åker hem och hälsar på sin familj med jämna mellanrum.

I all inclusive paketet så ingår en Sunset Cruise. Vi tar oss ut med en båt i det böljande vattnet för att njuta av solnedgången. Vi blir så glada när vi ser delfiner hoppandes längs sidan av båten, det gör turen fulländad. Solnedgången är magisk och när solen gått ner så ser vi den stora runda månen titta fram. Fullmånen lyser upp ön så vackert och vi tar oss sakta in mot land igen. Kvällarna här är så magiska med ett otroligt lugn som sprider sig över hela ön. När man går barfota i sanden och kollar upp mot den stjärnklara himlen och mot den vackra månen då sprider sig ett leende på läpparna och man känner sig otroligt glad över att vara på denna plats.

På förmiddagarna efter frukosten så tränar vi både tennis och gym. Det är skönt att få röra på sig lite när man annars bara ligger och tar det lugnt. På eftermiddagarna så brukar vi gå runt ön och det tar ca 45 min. En av eftermiddagarna så övar vi även svingen på driving rangen. Det finns nämligen en golfbana med driving range och korthålsbana på ön. Jag kanske inte är den bästa på att slå men kul var det! Vi träffade en äldre dam på golfbanan som sa att hon var på semester med alla hennes barn, barnbarn och respektive. 12 personer tror jag att de var totalt. De lät härligt att de var ett så stort gäng som åkte tillsammans.

En av de sista dagarna så går vi på spa och njuter av en underbar massage. Tjejerna som masserar oss är superduktiga och min massage var så himla avkopplande. Det var precis lagom svalt med en doft av vanilj i rummet. Efter massagen så serveras det gott örtte som vi dricker i en stor och skön fåtölj. Det var nära att jag somnade i fåtöljen och jag hade gärna stannat kvar längre om inte sol och bad hade lockat.

Efter den sköna spavistelsen så bredde vi ut vår stora filt och la oss under en palm. Här tillbringade vi eftermiddagen med att läsa våra böcker och svalka oss i det turkosa vattnet. Trots att Resorten har rätt många gäster så finns det alltid möjlighet att hitta en avskild plats där man kan ligga helt själv och bara njuta av lugnet. Vi brukar även lägga oss i våra solstolar som finns på vår altan. Vi drar ut solstolarna i sanden och tar skydd under ett träd. Här kan vi ligga flera timmar utan att se en enda människa. Och om vi har behov av att träffa lite folk så går vi till den stora poolen och beställer något gott i baren.

Sista kvällen så äter vi middag med thai-tema och eftersom att jag vill smaka på allt så plockar jag som vanligt på mig ett berg av mat. Jag kommer att sakna alla goda efterrätter och alla olika frukter som man kan äta till varje måltid. Papaya, melon, mango, kokosnöt, passionsfrukt, bananer och äpplen. Här finns världens bästa fruktparadis.

Det är med sorg i hjärtat som jag knyter på mig skorna, vilket är ett tecken på att det bara är några minuter kvar tills vi lämnar denna paradisö. Men vi lovar att vi snart kommer att komma tillbaka hit snart igen. Men vi säger hejdå för nu…