Vår vigsel på Maldiverna och Kuredu

Magiska paradiset Maldiverna!

Så nu är vi tillbaka från det som endast kan beskrivas som paradis. Min fru, jag och vår 18 månader gamla flicka åkte till Maldiverna för att gifta oss, eller rättare sagt ha ceremonin där då man inte kan gifta sig lagligt på öarna utan det fick vi istället göra borgerligt här hemma.

Jag tänkte först skriva om vår resa som en dagbok, men det skulle inte vara möjligt nu i efterhand då man tappar all aspekt om tid och rum när man är i paradiset. Så jag kommer gå lite fram och tillbaka för att försöka med ord förklara vad vi har fått uppleva under våra magiska dagar på ön Kuredu.

Annika gjorde ett fantastiskt jobb med att hjälpa oss med bekväma flygtider då vår flicka är så ung. Hon la restiderna på nattetid så vår lilla flicka sov i princip hela vägen dit och tillbaka. Vi åkte turen Landvetter-Istanbul-Male och sen sjöflyg därifrån till Kuredu. Samma väg tillbaka också.

Vi landade i Male kl 12 lokal tid. Kontrasterna kunde inte vara större. Från ett dimmigt och grått höst väder i Göteborg till 1000 nyanser av blått, grönt och vitt! Vi hann knappt hämta ut väskorna först dem körde oss till Kuredus egna lounge med skön svalkande AC, iskallt vatten som släckte törsten och kalla blöta handdukar att svalka sig med i Male för att ca 30 minuter senare sätta oss i sjöflyget för att flyga över oräkneliga öar.

Till slut landade vi på Kuredu. Där fick vi ta en kort promenad på piren för att välkomnas till receptionens bar med trummor. Där gav dem oss kort information om ön, iste att svalka sig med och en blöt kall handduk. Direkt kom vår bröllopsplanerare Candice fram och presenterade sig. Hon sa att hon inte ville störa oss just nu med tanke på hur lång resa vi haft. Istället skulle vi gå till vårt rum slappna av för att åter träffas senare på kvällen, efter middagen för att gå igenom bröllopet.

Vi gick till vårt rum som var en Jacuzzi Beach Villa, vilken består av ett stort sovrum med mint 4 meter i tak, tv, skrivbord, garderob och himmelssäng. Sen hade vi en dörr som ledde till toalett, dusch och 2 handfat på det hade vi också en ute-säng och jacuzzi. Halva badrummet var under tak och andra halvan ute i det fria. Vi slängde av oss alla onödigheter som skor, strumpor och liknande. Sånt använde vi inte alls under resten av vår resa. Ingen tid att ödsla för nu var det dags för havsdopp i 29 graders kristallklart vatten.

Mötet med Candice gick smidigt och bra till. De hade sån underbar service. Jätteflexibla med tider och alla andra önskemål man kan tänka sig. Det kändes som att det inte fanns nåt dem inte skulle hjälpa till med. Inget kändes omöjligt. Skulle vädret vara dåligt kunde man utan problem skjuta på ceremonin och liknande. Mer om ceremonin senare…

Lite kort om vad som väntar en på Kuredu. Maxkapaciteten ligger på ca 800 gäster. När vi var där så fick vi veta att dem låg på 90% av den kapaciteten, alltså ca 700 gäster. Kan bara säga att det inte märktes av alls. Kändes som att det var knappt 200 gäster på hela ön. Så mycket avskildhet kände man. Lite intressant fakta är att det fanns 800 anställda på ön. Alltså mer anställda än gäster så det förklarar höga nivån på servicen. Folket är så otroligt snälla. Går inte ens att beskriva hur hjälpsamma dem är. När det gäller vår lilla flicka blev hon så otroligt bortskämd av alla anställda som lekte med henne och gav henne massa choklad och glass. De lekte med henne oftast när vi åt mat. Candice förklarade varför de är så barnkära där. Dem flesta jobbar på ön i säsonger där de måste lämna familjen i landet de kommer ifrån. Då när de ser andra barn så påminns de av sina egna och är därför så varma och goa mot våra barn.

Dagarna gick ut på att bada, njuta av lugnet, promenera på stranden, snorkla (gärna och ofta!) samt äta himmelsk god mat. Liten oskriven regel på ön är att man ska gå barfota hela tiden. Dem krattar och städar sanden hela tiden och hela ön består av sand, till och med restaurangernas underlag är sand. Finns väldigt mycket att göra på ön om man inte bara vill slappa på stranden och flyta med i havet. Förutom snorkling kan man hyra kajaker och gå ut på ofantligt många aktiviteter som djuphavsfiske, besöka andra öar med mera.

Resans höjdpunkt var så klart den magiska ceremonin. Vi valde att ha den vid lunchtid då solen var som starkast istället för ordinarie solnedgångsceremoni. Dagen började med att vi åt frukost sen när vi återvände till rummet hade man lagt ut blommor och gjort i ordning rummet väldigt vackert och romantiskt åt oss. Frugan fick gå iväg för att sminkas och göras i ordning med vår dotter. Sen kördes vi bort till platsen för ceremonin. Vi fick höra av andra gäster som var på plats under dagen hur många timmar de hade lagt ner på att sätta upp evenemanget med olika inredningar för att sen kratta upp all sand för att det skulle vara orörd när vi kom fram. Man tog emot oss, gav oss drinkar, tog våra ringar för att sen få gå igenom vackra arrangemanget som de hade ordnat. De hade 2 män som spelade trummor åt oss, 2 kvinnor som strödde blommor på sanden där vi skulle gå för att sen vigas på podiet. Allt det här fångades upp av 2 jätteduktiga fotografer. Ceremonin var obeskrivlig. Vi skulle inte ens i fantasin kunna rita upp det vackrare än det var.

Det är väldigt svårt att skriva om resan. För det är inte enkelt att sätta ord på allt man får uppleva där. Bilderna från resan förklarar vår upplevelse mer än mina ord misstänker jag. Förutom massvis med bilder gjorde vi också en film på 7 minuter för att sammanfatta vår resa som ni kan ta del av.

Avslutar bloggen med några ord som sticker ut mest i minnet:
Klarblå/turkos vatten, vitt sand, gröna palmer, vackra fiskar, sköldpaddor, vänligaste människorna man kan hitta, lyx, fridfullhet och sista ordet som aldrig någonsin har känts lika självklart som då PARADIS!!!

Vi kommer garanterat att återvända och då kommer vi återigen ta hjälp av underbara Annika som var så tålmodig och behjälplig med alla våra önskemål och ändringar med bokningen. Tack för att ni orkade läsa igenom vår upplevelse. Hoppas att det leder till att några där ute åker på samma magiska resa för att få det minst lika underbart som oss.

Med vänliga hälsningar / Familjen Amini

Skrivet av: Familjen Amini

Dela i sociala medier:

Liknande Resor

Flexibla paketresor till Maldiverna Olhuveli Resort

Förgyll tillvaron genom att åka till Maldivernas Olhuveli Beach & Spa! Vår paketresa till Maldiverna bjuder dig de mjukaste av vita sanddyner, turkost vatten, en avslappnad miljö och samtida lyx och bekvämligheter.

Familjeresor | Generationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Paketresa Maldiverna, Kuredu Resort

Kuredu Island Resort & Spa är ett unikt hotell som alltid får högsta betyg av våra kunder. Varmt välkommen att upptäcka detta sköna paradis, du med!

Bröllopsresor | Familjeresor | Kombinationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Paketresa Maldiverna, Baros Maldives

Baros Maldives är nog så nära drömmen om paradiset man kan komma. En idyllisk lagun med kristallklart vatten och en anläggning med fantastisk mat & service.

Bröllopsresor | Kombinationsresor | Lifestyle | Sol & Bad

Resa Maldiverna, Velassaru Maldives

Låt oss uppfinna ett nytt ord: tillflykts-ö. Det skulle nämligen vara det ord som bäst beskriver Velassaru. Här är det du, solen och de kritvita stränderna. Allt annat är upp till dig.

Bröllopsresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa till Maldiverna, Banyan Tree Vabbinfaru

Vabbinfaru är en intim liten paradisö med kritvita stränder, turkos vatten och vajande kokosnötsträd – och Banyan Tree Vabbinfaru är hotellet som låter dig ha detta paradis precis utanför dörren.

Bröllopsresor | Familjeresor | Lifestyle | Sol & Bad | Spa & Wellness

Kombinationsresa Sri Lanka & Maldiverna

Paradis möter Paradis. Njut av en fantastisk kombinationsresa och upplev både Sri Lanka & Maldiverna.

Läs mer om resan

Bröllopsresor | Familjeresor | Generationsresor | Kombinationsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Resa Maldiverna 10 nätter, Ras Fushi

Efter en kort transfer med speedboat från Males flygplats är dags att slänga av sig skorna, packa ner dem i resväskan och plocka fram dem igen när det är tid att åka hem. Välkomna till Maldiverna och Ras Fushi!

Bröllopsresor | Sol & Bad | Spa & Wellness

Skidresa med heliskiing i Kanada

"Champagne powder. Here in Canada we don´t just have powder snow. We have champagne powder snow"

Lifestyle | Skidresor

World Cup i ishockey 2016

Den klassiska turneringen är tillbaka! World Cup i ishockey 2016 spelas i Kanada, närmare bestämt i Toronto och Air Canada Centre. Se Tre Kronors stjärnor live!

Ishockeyresor | Storstadsresor

Resa till Maldiverna, Centara Grand Resort

Upplev känslan av äkta barfotalyx i kombination med ett generöst all-inclusiveupplägg. Välkommen till Centara Grand Resort & Spa!